foto Driversweb.cz

Land Rover Discovery 5 – vzhůru dolů

Datum článku: 20.4.2017 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Land Rover

Nová Diskotéka má vysoké ambice, proto při prvních novinářských jízdách prošla extrémně náročným testem hluboko pod zemí. Ztratila se svým dynamickým vzhledem něco ze svých offroadových schopností?

„Tady máte každý záchranný balíček, uvnitř je kyslíková maska a baterka, určitě nevycházejte z auta bez něj.“ Na každé akci Land Roveru je náročná terénní vložka, ale tentokrát se organizátoři vážně překonali – vede totiž hlubinami těžebního dolu. Venku číhá smrtelné nebezpečí na jakoukoliv mou nepozornost a jediné, co mě před ním může uchránit, je tohle auto. Velmi uklidňující…

Naštěstí se tu bavíme o novém Land Roveru Discovery, který vždy platil za silného a vytrvalého spolubojovníka. Tohle je už jeho pátá generace, a i když má elegantnější siluetu a aerodynamičtější tvary, které už nepřipomínají pár poskládaných krabic od bot, je v jádru stejně odvážná a nezastavitelná.

A to i přesto, že mezigeneračně přišlo Disco o svou tradiční offroadovou devizu – žebřinový rám, který zajišťuje tuhost konstrukce, a tedy vysokou průjezdnost náročným terénem. Nahrazuje ho totiž nový, dostatečně pevný skelet a díky vysokému využití hliníku se podařilo ušetřit na hmotnosti neuvěřitelných 500 kilo. Téhle drastické redukční diety si při chování na silnici skutečně všimnete, a i když se kovaní offroadisti možná teď křižují, já ani při strmém klesání po skalnatém povrchu s častým křížením náprav nemám pocit, že by ta ztráta byla nějak znát.

Náš konvoj deseti Diskošek si razí cestu změtí temných chodeb s bořivým blátivým prachem jako podkladem, které střídají kamenitá pole, kde byste si při chůzi nejspíš okamžitě vymknuli kotník. Disco se ale tváří nevzrušeně a prokousává se dál a dál extrémním terénem. Řízení je ale přitom extrémně snadné – jen se držím volantu, abych nevypadl ze sedadla. A přitom jediná příprava proběhla jen přifouknutím podvozku tlačítkem na maximální světlou výšku a zařazením redukce automatické převodovky.

Když jsme se konečně vyhrabali z dolu, čekala nás jen krátká tlaková sprcha a hodinový silniční přesun. Ještě před chvilkou jsme Disco dovedli na samý limit schopností v těžkém terénu a teď jedeme po dálnici komfortně rychlostí přes 200 km/h. Jestli něco popisuje neuvěřitelnou šíři schopnosti Discovery, tak je to právě tahle proměna z nenasytného žrouta bahna na kultivovaný dálniční křižník.

Tomu odpovídá i notně vylepšený interiér plný kvalitních materiálů, rozmazlujícího pohodlí a elektronických hraček odpovídajících době a prémiovému segmentu. Přitom se nezapomnělo ani na rodinnou náturu Disca, takže byl při návrhu kladen velký důraz také na variabilitu prostoru a komfort posádky. Střední a zadní řadu sedadel můžete ovládat z kufru, ze zadní řady, od řidiče nebo klidně z mobilního telefonu. Obě řady jsou totiž elektricky sklopné. Poslední řada je přitom ta nejprostornější, kterou jsem v SUV viděl – nejde jen o nouzová sedadla pro převoz zlobivých dětí a prudérních tchýní.

Většina modelů Discovery odjede ze showroomu s turbodieselovým šestiválcem TD6 (258 koní a 600 Nm) a to je dobře, ten motor dodá autu vysokou výkonovou rezervu a především prémiovou kultivovanost. V testovací flotile jsme zkoušeli i naftový čtyřválec SD4 s výkonem 240 koní a 500 Nm, který už má s Discem pocitově výrazně více práce. Nicméně ani tenhle motor nedegraduje luxusní SUV nijak zásadně, jen ho častěji nachytáte v nízkých otáčkách bez tlaku turba a v těch vysokých s typickým, i když slušně utlumeným rachtavým projevem.

Paradoxně je spotřeba u TD6 i SD4 velmi podobná. Rozhodnutí o motorizaci tedy bude plynout především z pořizovací ceny, ta startuje na 1 395 735 Kč za motor TD4 s výkonem 180 koní a točivým momentem 430 Nm. TD6 pak vyjde na 1 625 635 Kč. A pokud pro vás ani projev TD6 není dost kultivovaný, pak je tady ještě benzinový šestiválec Si6 s výkonem 340 koní vypůjčený z Jaguaru.

Land Rover Discovery je určitě to nejvšestrannější auto, které jsem kdy řídil. Radikální mezigenerační proměna v luxusnější lehkonohý koráb schopnosti Disca ještě rozšířila a přitom rozhodně ne na úkor jízdních vlastností v terénu. Až bude konec světa, rozhodně chci sedět právě v tomhle autě!

 

Land Rover Discovery 5 - specifikace

Td4 2.0 l (180k) Sd4 2.0 l (240k) Td6 3.0 l (258k) Si6 V6 3.0 l (340k)

180 koní
430 Nm
189 km/h
0-100: 10,5 s

240 koní
500 Nm
207 km/h
0-100: 8,3 s
258 koní
600 Nm
209 km/h
0-100: 8,1 s
340 koní
450 Nm
215 km/h
0-100: 7,1 s
6,2 l/100 km 6,4 l/100 km 7,2  l/100 km 10,9 l/100 km
1 395 735 Kč 1 504 030 Kč 1 625 635 Kč 1 626 603 Kč

 

Galerie

Komentáře