foto Driversweb.cz

Jaguar C-X16 – nádherná šelma s ostrými drápy

Datum článku: 8.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Malé XK cílí přímo na Porsche 911 a je to hybrid. Ale zejména je to to nejkrásnější auto, které letos uvidíte. Nezapomeňte zavřít pusu, až ho budete zkoumat.

Na tom, že nové XK připomíná Aston Martin DB9 není nic náhodného, obě auta má na svědomí Ian Callum, a jeden z jeho prvních úkolů u Jaguaru nejspíš zněl: "Namaluj nám něco podobného."

Byla by drzost tvrdit, že tentokrát před něj dali fotku klasického E-Type a řekli mu stejnou větu. E-Type, pojízdná legenda a jedno z nejkrásnějších aut všech dob, ne-li vůbec to nejkrásnější, letos oslavila krásné padesáté kulatiny, které původním tvarům vůbec neuškodily, proto se Jaguar rozhodl vzdát původnímu skvostnému designu hold moderní interpretací.

Ian Callum zašel dokonce tak daleko, že po vzoru klasiky má i nový koncept zadní víko kufru otevírané do boku. Lambo dveře jsou proti tomu poněkud vulgární trapárna.

Tak, tady ho máte v celé své kráse. Teď už by fakticky nic dalšího nemuselo být důležité. Předokolka? 1,7 diesel? CVT převodovka? Ale co, dejte mi tři, vystavím si je po bytě. Jenže pod skvostnou slupkou, ze které bude mít nejen Jeremy Clarkson "crisis", se skrývá neméně lákavá technika. Tedy, máte rádi elektřinu, že?

Pokud ne, tak C-X16 vás naučí ji doslova zbožňovat. Pod kapotou je totiž hybridní technologie. Ne, neděste se, dokud si neposlechnete detaily. V přídi je V6 3,0 přeplňovaný kompresorem, jenž konstrukčně vychází z většího V8 (fakticky jde o downsizing) a dává pěkných 380 koní a 450 Nm. Má zvýšený kompresní poměr 10,5:1, druhou generaci přímého vstřikování, nejmodernější kompresor, stop/start systém s dvojitou cívkou a patentovanou vyvažovací hřídel, aby byla zachována kultivovanost většího motoru.

Šestiválec je připojený k osmistupňovému automatu ZF, který má v sobě stokoňový elektromotor s 235 Nm točivého momentu. Čistě na elektřinu budete moci jet až 80 km/h, ale jen dokud se vám nevybije baterie s kapacitou 1,6 kWh ukrytá za sedačkami. Takovou kapacitu měla baterie první generace Priusu, abyste byli v obraze. Takže ne, elektroauto to není, ale každý další koník při akceleraci oceníte, i když jsou čistě elektrické.

Díky tomu poletíte z klidu stovkou za pouhé 4,4 sekundy a maximální rychlost 298 km/h. Fantastický je údaj pružného zrychlení z 80 na 120 km/h za úžasné 2,1 sekundy. Už víte, k čemu je hybrid? Díky tlačítku na volantu vám elektřina dodá boost po 10 sekund, abyste mohli snáze předjíždět. Formule 1 na bězné silnici? Ano, tak něco, ale s méně rozbolavělými zády.

Ano, tam pod pravým palcem bude to kouzelné tlačítko, které rozhodně nebudete chtít stisknout omylem při parkování. Tím se dostáváme k interiéru, který bude striktně dvoumístný. Jaguar dokonce hovoří o rozložení 1+1, čímž zřejmě mysleli, že spolujezdec nedostane svou porci alcantary a z přístrojovky se mu dostane pouze madla, kterého bude radno se držet.

Budíky nejsou analogové, nýbrž už jen digitální displeje, v centrální konzoli je další velký displej pro navigaci a další funkce, navíc každý z ovladačů klimatizace má v sobě miniaturní displej, kde se zobrazuje mód a teplota. Přepínače pod nimi byly inspirované těmi leteckými. Kdyby jste si náhodou nevšimli.

Celé auto sedí na zkrácené platformě XK, na délku má 4,4 metru a s výkony a cenovkou kolem 1,6 milionu spadá do teritoria Porsche 911. Co je možná důležitější, cenově spadá hluboko pod daleko jasnějšího konkurenta, neméně krásný Aston V8 Vantage. A už jen proto, že C-X16 má čitelné budíky, nepotřebuje skleněnou krychličku místo klíče a "Power, Beauty, Soul" nemusí vypisovat na displeji, když to každý z auta samotného snadno vycítí, bychom si okamžitě vybrali právě jeho, pokud by došlo na koupi. A to jsme se ještě ani nedostali k odkazu E-Type.

Vidíte, my se tu bavíme o ceně a konkurenci, a Jaguar přitom ještě oficiálně nepotvrdil, že bude séeriovou verzi C-X16 vyrábět. Ale upřímně, kdyby to neudělal, mohli by ten svůj krám rovnou zavřít, jinak by fanoušci značky pěkně po česku defenestrovali celý management Jaguaru.

Názor Driverswebu: Chceme ho, chceme, strašně mooooc!

Galerie

Komentáře