foto Driversweb.cz

Jaguar XE 2,0d R-Sport – první jízda

Datum článku: 4.7.2015 | Autor textu: Matěj Slepička

Určitě si pamatujete průšvih X-Type, auto, které se na konci svého života vyprodávalo za cenu Octavie. Pro návrat Jaguaru do segmentu malých sedanů bylo nutné sjednat nápravu. Podařilo se? Převzalo XE dostatek esence luxusních a řidičských Jaguárů? A to nejdůležitější: driftuje?

 

Ve skluzu

Drift. Modla zadokolkových sedanů. Výrobci aut se vracejí k pohonu zadních kol a k preciznímu vyvážení mezi nápravy. Jde o posedlost výrobců, majitelů aut nebo jen nadšenců? Jisté je jedno: Nedriftovalo by? Pak by bylo k ničemu!

Jak často cestou do práce, na meeting, status nebo stand-up potřebujete pořádně zadriftovat? Jasně, ani jednou. Přesto je hodně cenné, aby tohle naladění auta zvládala, protože to krásně demonstruje vyvážení a nastavení podvozku, ať už pro dynamické dotáčení zádě na konci zatáčky nebo pro ovladatelnost v nouzových situacích.

Možná i proto je na oficiální prezentaci hned první setkání s XE na disciplíně nazvané „Handling course“. Instruktoři od Jaguaru signalizují seřazení před zatáčkou, na kterou v britském stylu lije jako z konve. Z vysílačky v autě se ozývá: „Tak, dej si Dynamic mód, vypni ESP a pojď na to.“

Na převodovce řadím manuálně dvojku. Manuální režim sám neodřadí a na dvojce dokonce ani nepodřadí. Výkonu je v silnější naftě 2,0d v tu chvíli tolik, že se záď trhá na dotek plynu a první fouknutí turba. Auto se čitelně sklouzává do jízdy dveřmi napřed a ochotně se sune, dokud se zatáčka nezačne rovnat. XE má na zadní nápravě klasický diferenciál bez svornosti, chce to tedy trošku cviku, aby nebylo vedení auta v driftu kostrbaté. Na třetí osahávací pokus už ale drifty XE vypadají ladně.

I přes absenci samosvoru má tohle auto jedno off-roadové kouzlo, kterým zavření diferenciálu simuluje. Nové XE převzalo od sesterského Land Roveru asistent pro sjíždění kopců, který maximalizuje trakci na kluzkém povrchu. „All Surface Progress Control“ jednoduše přibrzďuje jednotlivá kola. Abyste třeba poslední možnost rozjezdu na kluzkém povrchu nezazdili neomaleným protočením obou hnaných kol, rychlost pohybu nastavujete tlačítky na tempomatu po 1km/h krocích. Zajímavé.

 

V nadhledu

Jako nástupce X-Typu, auta, které mělo za celou éru Jaguáru nejméně „The Jag“ charakteru, muselo XE začít úplně jinak. Stojí na nové modulární platformě s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, celé šasi je z lehkých kovů a váží jen 251kg.

Kompletně nový je i naftový motor Ingenium 20d ve dvou různých verzích - 163 koní, 380Nm a 180koní 430Nm. Obě verze jsou hodně orientované na spotřebu, pro slabší verzi s manuálním řazením je to dokonce 3,8l/100km. Všechny ostatní motory jsou k mání už jen s osmistupňovým automatem a z těch benzinových můžete mít 20t 200koní, 25t 240koní a verzi S, která má 3,0l šestiválec s kompresorem.

Zajímavé jsou i nové palubní technologie. Přes aplikaci v mobilním telefonu můžete sledovat, jestli je vaše auto třeba i na druhém konci světa zamčené, jaký je stav paliva, můžete  na dálku zavřít okna. Tenhle přenos dat jde v interieru využívat i jako Wifi připojení. Další důležitou novinkou je nový multimediální systém. Konečně má reprezentativní vzhled, důstojnou rychlost s přehledností a moderní technologie jako mirrorling.

 

V pohybu

Řada Jaguarů XE se v koloně Alpského údolí rychle štosuje v provozu a jedeme ustáleně mezi 50-100 km/h. Osmistupňový automat od ZF drží motor ležérně mezi tisícem otáček a dvěma. Kultivovanost nové 2,0l čtyřválcové nafty patří mezi průměrné. Co ale překvapí, je spotřeba paliva - tabulkových 3,8l/100km je jako z říše hybridních ekoaut.

A pokud si myslíte, že je tahle hodnota v praxi sci-fi, tak vězte, že mi mezi přístroji právě svítí čísla 4,1 l/100km. Po dálničním tempu a po alpském stoupání s pravidelným pohazováním zádí v zatáčkách končíme na nejvyšším bodě trasy se spotřebou 6,7 l/100km.

Přitvrzení podvozku verze R-Sport je hodně znát, přituhnutím auto nabírá více jistoty na úkor plavnosti. K malému sedanu mi tenhle sportovní charakter padne naprosto přirozeně, stejně jako balíček aerodynamických doplňků nebo vulgárně přidrzlá červená kůže.

 

Na malém Jaguaru máme teď fakt problém poznat, že je to nejmenší model značky. Vypadá podobně jako XF a díky své velikosti jezdí snad ještě lépe. Krátce jsem se nechal svézt i verzí XE-S, ta má stejný motor jako základní F-Type. Podvozkový projev a ochota k balancování na hraně přetáčivosti vypadala u R-Sport i S podobně, jen zvučnost šestiválce je od naftového klapotu vzdálená přímo galakticky. Projev ale není tak zvířecí, jak jej známe z F-Typu, tady jde pořád o uhlazený sedan. Snad se dočkáme i osmiválcového „eRka“, XF-RS s ním jezdí parádně, ale o tom až v dalším článku. Těšte se.

 

Jaguar XE - Technické parametry:

20d E

2,0d (163 koní)

M6/A8 ZF

20d

2,0d (180 koní)

M6/A8 ZF

20t

2,0i (200 koní)

A8 ZF

25t

2,0i (240 koní)

A8 ZF

S

3,0i (340 koní)

A8 ZF

0-100 8,4s

Vmax 227km/h

3,8 l/100km

0-100 7,8s

Vmax 228km/h

4,2 l/100km

0-100 7,7s

Vmax 237km/h

7,5 l/100km

0-100 6,8s

Vmax 250km/h

7,5 l/100km

0-100 5,1s

Vmax 250km/h

8,1 l/100km

1 020 030 Kč 1 021 119 Kč 1 018 699 Kč 1 111 627 Kč 1 526 899

 

Galerie

Komentáře