foto Driversweb.cz

Jaguar XE 2,0 turbo – mladý aristokrat

Datum článku: 18.11.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Nový nejmenší Jaguar má vysoké cíle, jenže ho taky čeká spousta práce. Naštěstí je na to víc než dobře připravený…

Být mladým aristokratem je po čertech těžký úkol. Rodinné bohatství můžete rozhazovat pouze v omezené míře, musíte si potřásat rukou se spoustou slavných lidí a těch večírků, kterých se musíte zúčastnit… A přitom se na nich nesmíte příšerně opít a balit holky pod zákonem. No, přinejmenším se při tom nesmíte nechat chytit zvědavým objektivem paparazzi. Vážně, není to žádná selanka. Ale to pořád není nic proti tomu, co má před sebou nový Jaguar XE.

XE totiž musí vystoupit ze stínu svého předchůdce – X-Type. Ne ho jen předčít, on ho musí absolutně deklasovat, bez milosti zničit a hlavně totálně vymazat z naší paměti. I když totiž X-Type nebylo úplně špatné auto, utrhla si s ním automobilka ostudu, protože se ho rozhodla postavit na recyklovaných základech plebejského Mondea a ještě mu předala přežitý design krbové římsy s fotografiemi prapředků – to už nefrčelo ani v Anglii. Jenže X-Type, to byl starý Jaguar. XE je však dílo nového Jaguaru…

A nový Jaguar, to je panečku frajer – má vkus, má úroveň a styl a taky dost peněz na rozhazování, takže si nemusí nic půjčovat z velkosériové výroby. A na XE je to sakra znát. Všechno začíná kompletně novým hliníkovým šasi (modulárním – sdílí ho s XF a F-Pace), dostatečně tuhým a přitom lehkým, díky čemuž a také díky novým dieselovým motorům řady Ingenium je XE nejúspornějším Jaguarem vůbec. Pak je tu skrz naskrz moderní design bez zašlých vzpomínek a trapných klišé, spojující dynamiku s přirozenou elegancí a držící si svébytný odstup od nudného středního proudu. Na rozdíl od trojkového BMW se za vámi lidé rádi ohlédnou – nejlepší důkaz úspěšné práce stylistů.

Skvělou práci odvedli i v interiéru, který staré dobré časy připomíná jen vkusnou dřevěnou lištou na horní hraně palubky (v nabídce jsou i jiné dekory), jež stylově doplňuje velmi současnou kabinu – základem jsou kvalitní materiály a chytré rozvržení spolu s pohodlnými sedačkami a přirozenou řidičskou pozicí, které doplňuje head-up displej a konečně dost rychlý a pohledný infotainment InControl s 8palcovým dotykovým displejem ovládajícím pokročilé funkce (můžete ho na dálku ovládat smartphonem) a moderní asistenční systémy (poloautonomní parkovací asistent s kamerami a detekcí dopravy, adaptivní tempomat s nouzovým brzděním, sledování mrtvých úhlů atd.). Tak teď už jen vyměnit displej palubního počítače mezi budíky, který pochází snad z doby Space Invaders – XF už má nový, takže XE se určitě taky brzy dočká.

  

Pochopitelně nesmí chybět pulzující startovací tlačítko a otočný ovladač automatické převodovky vyjíždějící po nastartování ze středového tunelu, poznávací znaky nových Jaguarů. Jediným problémem bylo šedé čalounění testovacího kousku, s nímž vypadají plastově i ty plochy, které jsou ve skutečnosti obšity kůží, což jde samozřejmě snadno řešit výběrem jiného čalounění. Dobře, Audi je přeci jen v oblasti techniky i kvality zpracování o chloupek dál, ale pobyt za volantem charismatického XE bude rozhodně zážitek, který si opravdu vychutnáte.

Hlavně však proto, že XE je prostě radost řídit a vézt se v něm. Z toho nádherného interiéru koukáte ven na plynoucí krajinu za oknem a užíváte si klid a pohodu na palubě – dvoulitrový turbobenzin totiž prakticky neslyšíte a hladce řadicí devítistupňový automat jen málokdy přichytíte při změně převodů. Nádherně ležérní a odpočinkové cestování, skvělá kombinace pro klidnější řidiče, kteří nebudou mít problém jezdit pod osm litrů.

A kdybyste přeci jen potřebovali výkon, stačí přepnout XE do sportovního módu, přišlápnout plyn a párkrát cvaknout do pádla pod volantem a už můžete uhánět s větrem o závod, máte totiž k dispozici poctivých 200 koní – pro ty si ale musíte sáhnout přeci jen až do poslední třetiny otáčkoměru a ani tak se příliš nevnucují. Větší porci rychlosti získáte za příplatek 90 tisíc v podobě o 40 koní a 20 Nm silnější verze dvoulitru, nebo rovnou sáhněte po (zatím) vrcholném XE S s 340koňovým kompresorovým V6 z F-Type. Ten už by vás mohl opravdu rozparádit.

Většina zákazníků však zaručeně zvolí nový celohliníkový dvoulitrový turbodiesel Ingenium, který je v nabídce se 163 nebo (za příplatek 20 tisíc, který se určitě vyplatí) 180 koni a na rozdíl od benzinu je k dispozici i s manuálem pro ještě nižší spotřebu a ještě spokojenější manažery firemních flotil. I nafty mají dost kultivovaný chod a ještě vás odmění směšnou spotřebou do 5,5 litru. V nabídce motorů prostě nemůžete udělat chybu, ať zvolíte kteroukoliv verzi.

  

Opatrní naopak musíte být při specifikaci podvozku. Náš kousek měl totiž standardní pružiny a gumy s profilem 35 na 19palcových kolech a to se ukázalo jako poněkud nešťastná kombinace – na hladkém asfaltu neměl problém, ale jízda na špatném povrchu byla zbytečně hrubá a uskákaná, i když byl z podvozku cítit jistý talent pro spolupráci s vozovkou. Ten však musíte podpořit vy tím, že odoláte pokušení objednat velká kola (osmnáctky by měly bohatě stačit) nebo zaškrtnete položku adaptivního podvozku (za relativně skromných 30 tisíc), pak se jízda zklidní.

Ani to však neudělá z XE hravou zadokolku. Je nádherně obratné a můžete s ním jezdit opravdu svižně, ale i když jasně cítíte, jakou nápravu má poháněnou, nastavení podvozku jasně preferuje stabilitu a jistotu přecházející do mírné nedotáčivosti, když to přepísknete. Nakonec XE je primárně luxusní limuzína, ne čistokrevné sportovní auto, a trojkové BMW funguje velmi podobně – obě to jsou výborná řidičská auta.

Jaguar XE tedy rozhodně není žádný chudý příbuzný, žádné laciné šidítko – je to opravdový Jaguar, jen trochu zmenšený pro ty, kteří větší auto nepotřebují. Rozhodně však kvůli těm pár chybějícím centimetrům délky nepřišel o nic z pravé Jaguarovitosti – charismatický design, vytříbenou kabinu, lehkonohou jízdu a nefalšovaný aristokratický původ. Nestyďte se oslovovat ho Sire.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Jaguar XE 20t:

Základní cena vozu

1 018 699 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 999 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 5 500 ot./min.

Točivý moment

320 Nm při 1 750 - 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 530 kg

Výkon/hmotnost

130 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,7 s

Max. rychlost  

237 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

10,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

6,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

7,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

63 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/35 R19

Délka

4 672 mm

Šířka

1 850 mm

Výška

1 416 mm

Rozvor náprav

2 835 mm

Objem zavazadlového prostoru

455 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Design zvenku i uvnitř – Prostoru je tak akorát  
+ Pohodová jízda – Chování podvozku na velkých kolech  
+ Sladění motoru a převodovky  
+ Příjemně se řídí  
+ Skutečný dojem výjimečnosti    

 

Jaguar XE

2,0 turbo (200 koní)

Audi A4

2,0 TFSI (190 koní)

BMW 320i

2,0 turbo (184 koní) 

Mercedes-Benz C200

2,0 turbo (184 koní) 

0-100 7,7 s

237 km/h

6,0 l/100km

0-100 7,3 s

240 km/h

5,1 l/100km

0-100 7,3 s

235 km/h

5,8 l/100km

0-100 7,5 s

237 km/h

5,9 l/100km

cena: 1 018 699 Kč cena: 1 032 900 Kč

cena: 988 208 Kč

cena: 983 373 Kč

Galerie

Komentáře