Datum článku: 19.9.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jaguar
V samém srdci rakouských Alp leží nádherný okruh, který nejlépe chutná v lehkonohém sportovním autě. Vypusťte Jaguary!
Každý správný okruh má svou extrémně náročnou sekci, která oddělí zrno od plev. Většinou je to rychlá zatáčkovitá pasáž, kde můžete hodně získat, když máte koule z oceli, anebo taky hodně ztratit, když vyměknete. Anebo to taky můžete spektakulárně rozštípat, když vám k odvaze chybí schopnosti. Laguna Seca má Corkscrew, ve Spa je to Eau Rouge a na Nordschleife je to… celá Nordschleife.
Na Red Bull Ringu jsou to poslední dvě zatáčky před cílovou rovinkou – po dlouhém rychlém úseku v klesání je to středně rychlá pravá dolů z kopce (má číslo sedm a je příznačně pojmenovaná Rindt –Jochen má jako reprezentant Rakouska na RBR i sochu) rovnou navazující na ostrou pravou na cílovku. Trefte nájezdovou rychlost do první zatáčky, včas si srovnejte auto před druhou, do které se musíte pustit po hlavě, a budete za hrdinu. Když to ale zpackáte, nepřenesete si dost rychlosti na dlouhou rovinku. A když to přepísknete, čeká na vás hladová zeď hned u hlavní tribuny.
F-Type tuhle sekci vyloženě miluje. Na brzdách si přenesete váhu na předek, ten se zakousne do zatáčky a proletí jí nahrbený, poddajný podvozek polkne levý obrubník bez sklouznutí, na brzdách se okamžitě stabilizuje, aniž by měl chuť sám sebe předběhnout, a do poslední zatáčky mi svou hbitostí dodá odvahu to tam pustit pod plynem a vyjíždět na cílovku jako pan řidič. V tu chvíli mám sice srdce v kalhotách, ale tahle čtyřkolová šelma se tváří naprosto sebejistě a dál se žene po trati.
A jaká je to trať! Red Bull Ring je výkladní skříní marketingové mašinerie koncernu, pro nějž je výroba energetického nápoje jen jednou z mnoha výdělečných činností. Dieter Mateschitz okruh (dříve A1 Ring, ještě dříve Österreichring) na úpatí Alp v roce 2011 kompletně zrenovoval (čti znovu postavil) a dotáhl na něj ty nejprestižnější závody – Formule 1, Moto GP, DTM nebo Red Bull Air Race. Všichni tuhle trať milují, protože je velice rychlá, členitá (maximální stoupání 12 % a klesání 9 %) a náročná (hned několik zákeřných zatáček a hned za nimi zrádné kačírky).
I pokud nejste profi závodník, najde se tu pro vás prostor na hraní – Red Bull má svůj Driving Experience program, kterého se můžete zúčastni svým autem, nebo si nabídnout z místního menu (je libo silniční 370Z, ostrý KTM X-Bow, závodní Formuli Renault 2.0 a 3.5 nebo rovnou bestii NASCAR?) i s instruktorem, který vás dotlačí k solidnímu času. A až se dost vydovádíte na okruhu, můžete skočit do Defendera nebo Discovery a vyrazit na terénní polygon hned za bránou okruhu.
Já vám ale vřele doporučuji, abyste poprosili instruktory, aby vás vzali na výlet do areálu v lesích. Z nějakých 800 metrů totiž vystoupáte po kamenitých lesních pěšinách mezi stromy, kam se bojí i kamzíci, až do závratných 1 700 m, kde pak můžete obdivovat nedotčenou přírodu a plachou zvěř, která člověka snad ani nezná. A z výšky 2 300 metrů na vás ještě budou shlížet vrcholky místních Alp.
Hlavně je to ale úžasný řidičský zážitek prodírat se terénem, kde byste auto nikdy nečekali. Svahy, vyjeté koleje, skalky, kameny, kořeny, louže a potoky – najdete tu vážně všechno a budete jen zírat, jak rozdílně se s tím Defender a Discovery poperou. V Defíku je to boj člověk a stroje s přírodou, všechno si musíte odpracovat a zasloužit. Dřina, ale neuvěřitelně uspokojující. A pak skočíte do Disca, přepnete pár přepínačů a pak se jen držíte volantu a zíráte, s jakou samozřejmostí a lehkostí terén sežere. Obdivuhodné!
Red Bull Ring vám zkrátka nabídne spoustu různorodých, vzrušujících a nezapomenutelných zážitků. Ten navíc ještě umocníte, když dorazíte s F-Typem, protože na okruhu ukáže, jak lahodně vyváženým a talentovaným autem je. A pak vás pohodlně těch pár stovek odveze domů. Akorát se obávám, že se vám odtamtud už nebude chtít…
Foto: Jaguar