Datum článku: 25.6.2017 | Autor textu: Matěj Slepička
Moc si tu naši práci nemalujte - každodenní realita automobilového novináře zahrnuje převážně sezení za počítačem, vyhledávání informací a nekonečné psaní testů, blogů a novinek. Ježdění je čistě za odměnu. A v případě dne stráveného za volantem celé flotily Jaguarů, je ta odměna ještě sladší…
Jaguar nás pozval do Frankfurtu, aby nám tady představil modelové novinky pro letošní rok - hlavně tedy nové motory z řady Ingenium: dvoulitrový turbodiesel 25d s výkonem 240 koní a 500 Nm a dvoulitrový benzin 25t s výkonem 250 koní a 365 Nm.
Právě jsem vyšel z Frankfurtského letiště, kde čeká namísto flotily taxíků zástup Jaguarů XE, XF a F-Pace. Bez váhání sahám po klíčkách od modelu F-Pace, pojedu s ním totiž poprvé a podle všeho by to měl být jeden z nejsportovněji laděných crossoverů. A jaký motor jsem pro začátek vybral? Děláte si legraci? Samozřejmě, že se ke sportovnímu crossoveru hodí benzin, nebo snad ne?
Pověsti nelhaly. První věc, které si všímám je nastavení podvozku F-Pace, vážně si nevybavuji sportovněji laděné SUV. To auto je pořád ve střehu a připravené na rychlé reakce. A to je i jedna z příčin, proč se při jízdě zdá motor 25t slabší než by si F-Pace zasloužil. Pro točivý moment si převodovka podřazuje do středních otáček, a tak je každé zrychlení z cestovního tempa doprovázeno podřazováním. Daleko živěji už funguje režim převodovky „S“, který naštěstí ani neobtěžuje nadměrným vytáčením motoru.
S postupným projížděním flotily Jaguarů zjišťuji, že podobný scénář se odehrává ve větším sedanu XF, také působí ospale, dokud jej nepřepnete do režimu „S“. O to větší překvapení přichází s přesednutím do malého sedanu XE, který s tímhle motorem rázem spadá do kategorie „warm“. Tam, kde mají větší modely problém posbírat dostatek točivého momentu, tak malé XE lítá jako splašené a na pobídku k podřazení reaguje hutným zátahem. Tohle XE je navíc s pohonem všech kol, a tak odpouští i podřazení uprostřed navlhlé asfaltové vlásenky.
Co je ale opravdová zábava a rychlost, mi v zápětí ukazuje XE ve vrcholné verzi „S“, se kterým se vydávám na stejný úsek. V rámci motorové obměny posílil i kompresorový šestiválec z 340 na výkon 380 koní, což vypadá dobře už na papíře, ale v reálu je jízda s ním ještě daleko intenzivnější zážitek. Nikde se totiž z papíru nedočtete, jak rychle tenhle motor reaguje. Jakoby snad plynový pedál byl napřímo spojený s katapultem, který auto odpaluje vpřed.
A zrovna tak se nikde nedočtete, jak dechberoucí je ten šestiválcový kovově syrový zvuk motoru. S tímhle autem chci jezdit, dokud nedojde benzín. Bohužel jsem nasedal do auta s minimem paliva, a tak tahle situace netrvá dlouho. Je čas přestat ozvučovat okolí Frankfurtu a jít projet ještě novou čtyřválcovou naftu.
Sice je 25d vážně čtyřválec, nicméně za parametry 240koní a 500Nm by se nemusel stydět ani kdejaký naftový šestiválec a já překvapeně uznávám, že do větších modelů jako F-Pace a XF se prostě hodí více než benzinový sourozenec 25t. Ten točivý moment 500Nm konečně rozhýbe velký kus auta naprosto samozřejmě v jakýchkoliv rychlostech a to i bez podřazení. Jediným zklamáním zůstává nepřeslechnutelný zvuk čtyřválcové nafty v nízkých rychlostech, za který může i nastavení 8 stupňové převodovky ZF, která drží motor v akceleračním střehu vyššími otáčkami.
Jakmile ale vyjedete za město, tak převodovka konečně zkrotí protahování svalů motoru pěkně nad volnoběh. Najednou se v kabině rozhostí příjemné ticho a vy ani nepoznáte, na jaké palivo vlastně jedete.
Před zpáteční cestou na letiště jsme trošku zaspali na obědě a je teď potřeba trochu pohnout, takže si beru klíčky od XE S. To auto mě totiž naprosto uhranulo. Celou cestu přidávám plyn a řadím pádly pod volantem nahoru a dolů, jen abych si užil těch okamžitých reakcí a mohl ten šestiválcový zvuk poslouchat pořád dokola. ESko je neskutečně požitkářsky vyvážený celek. Faktem ale je, že ani 25t a 25d nekazí tu správnou radost z řízení, která k Jaguarům neodmyslitelně patří.
25t
XE 25t | XF 25t | F-Pace 25t |
250 koní | 250 koní | 250 koní |
365 Nm | 365 Nm | 365 Nm |
0-100 6,3 s | 0-100 6,6 s | 0-100 6,8 s |
Vmax 250 km/h | Vmax 237 km/h | Vmax 217 km/h |
6,3 l/100km | 6,9 l/100km | 7,4 l/100km |
25d
XE 25d | XF 25d | F-Pace 25d |
240 koní | 240 koní | 240 koní |
500 Nm | 500 Nm | 500 Nm |
0-100 6,1 s | 0-100 6,5 s | 0-100 7,2 s |
Vmax 250 km/h | Vmax 246 km/h | Vmax 217 km/h |
5,2 l/100km | 5,3 l/100km | 5,8 l100km |