foto Driversweb.cz

Infiniti FX 50S Premium – bílá velryba

Datum článku: 22.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Inifniti se na českém trhu stále teprve rozkoukává a snaží se proniknout mezi zavedenou konkurenci. Má na to? A co může nabídnout navíc? Rozhodli jsme se to zjistit a podrobili její současný vrcholný model FS 50S přísnému a nesmlouvavému testu.

Vaše cesta začíná zde – v luxusním koženém křesílku v moderním proskleném showroomu. Na zdech visí abstraktní, optimistické malby, na několika obrazovkách se promítají image videa, jež tlumeně podkresluje uvolněná hudba, a vy si prohlížíte katalog exkluzivních bytových doplňků z dílů Formule 1. Nový věšák do chodby jste už dávno potřebovali, tak proč by nemohl mít tělo z mahagonového dřeva a podstavec z ultralehkého formulového ráfku z hi-tech slitiny? Až dopijete vynikající kávu, projdete se mezi pár vkusně naaranžovanými a vhodně nasvícenými auty, až vás upoutá majestátně působící SUV a krásná manažerka prodeje se svůdně dlouhýma nohama vám zašeptá smyslně do ucha: „Automat, čtyřkolka, osmiválec, 390 koní.“ Necháte se zlákat?

 

Infiniti staví na zážitcích. Prodejem celé dobrodružství teprve začíná, automobilka si vás bude hýčkat i po celou dobu, co budete autem spokojeně jezdit, a přispěchají vám na pomoc, kdykoliv nastane nějaký problém. Infiniti je zatím jen malou rybou ve velkém rybníce luxusního segmentu automobilového trhu. Stejně jako Toyota s Lexusem a Honda s Acurou, i Nissan se rozhodl založit novou značku pro dobývání Ameriky, a po úspěchu za velkou louží zamířil také do Evropy. Zatím se tu ještě rozkoukává, zákazníci se učí značku znát a regionální prodeje se pohybují na úrovni desítek kusů. Skromná velikost společnosti však přináší své výhody, kterými se chce Infiniti odlišit. Na co velké automobilky nemají čas, to Inifiniti hravě zvládne – zejména budování blízkého vztahu se zákazníkem.

Heslem Infiniti je „Inspired Performance“, tedy hrubě přeloženo jako „inspirovaný výkon“. Výkon, který je něčím víc. Nejlépe to ztělesňuje právě FX se svým elegantním, dynamickým profilem skrývajícím rozměry mastodonta. Promyšlené linky Vibrant designu podtrhují nafouknutými blatníky svaly pod kapotou a zamračeným výrazem s přimhouřenýma očima předních světel nesmlouvavost, se kterou cupuje pomalejší auta. Čelní mřížka chladiče připomíná vzdouvající se vlny na moři a celé FX v laku Moonlight White bílou velrybu. Inifiniti už nás inspiruje – nedal by si někdo rybu?

Při dnešním obědě vyměníme těžko poživatelnou stravu průmyslové jídelny za luxusní krmi ve vyhlášené rybí restauraci v Mekce chovného rybníkářství – Třeboni. Proč? Prémiová auta jsou o výjimečných zážitcích, o nezapomenutelných pocitech z řízení i cesty samotné. Z obyčejného procesu dopravy vytvářejí mimořádné chvíle hodné labužnického vychutnávání, stejně jako umí talentovaný kuchař z obyčejných ingrediencí vykouzlit neopakovatelnou kulinářskou delikatesu.

A FX okouzluje hned v prvních chvílích cesty. Pohodlná kožená křesla s vyšitým logem značky a bohatým bočním vedením konejší vaše zhýčkané pozadí, řízení je tak akorát tuhé, aby ve vás budilo dojem hodnotnosti a podpořilo sportovní image, ne však tolik, aby vám přišlo těžké a unavovalo. Vytříbený zvuk zatím nudícího se osmiválce k vám doléhá jako vzdálené hřmění, hluk okolního světa FX umně odfiltrovává, kabina je dokonale klidným místem pro cestování. Ale co to tu pořád pípá?

  

Infiniti FX má v kolonce „Země původu“ v rodném listu vyplněno „USA“, což mu na jednu stranu poskytlo osmiválec, na stranu druhou to s sebou nese několik skrytých úskalí. Předně to otravné pípání. V zemi, kde si řidiči nedokážou správně vybrat z pouhých dvou pedálů a ještě kvůli své neschopnosti žalují výrobce, je armáda elektronických asistentů a jejich pípání velmi účinnou obranou proti soudním obsílkám. Pípá kontrola pásů, pípá automatické zavírání víka kufru, pípá sledování jízdních pruhů, pípá adaptivní tempomat, pípají parkovací senzory. Auto pípá, když vystoupíte bez klíče, i když ho ještě nastartované s klíčem v kapse opustíte. FX je kompletně blbuvzdorné. Naštěstí jde hodně z toho povypínat.

Země původu USA také znamená, že některé materiály v interiéru neodpovídají těm, které používá vyspělá německá konkurence, která měla však ke zdokonalování svého vrcholného umění několik dekád k dobru. Japonci jsou ale velmi učenlivým a snaživým národem, brzy vše určitě doženou. Už teď je kultivovanost, pohodlí, ergonomie a vnímaná i reálná kvalita na tak vysoké úrovni, že do cíle v podobě luxusní dokonalosti zbývá jen pár pomyslných krůčků.

Zvýšený počet vodních ploch kolem silnice značí, že se do cíle blížíme i my. Nadchází čas focení, a proto musí FX zdolat více nástrah terénu, než kterým ho kdy vystaví jeho majitelé. Nakonec, k čemu je sportovně-užitkové auto, když postrádá užitkovost? Infiniti se sice netají tím, že FX bylo vyvíjeno přednostně pro silnice, což potvrzují slupky 265/45 R21 se silničním profilem, proto polní cestu, louku a proplétání se mezi stromy sice zvládá, ale je znát, že mu to není vůbec blízké.

 

Manévrování v omezeném prostoru náročného terénu, ale daleko častěji džungle velkoměsta, skvěle ulehčí soustava čtyř kamer (příď, záď a po jedné v každém zpětném zrcátku) geniálně zobrazujícím 360° pohled na okolí auta z ptačí perspektivy. V kombinaci s klasickými parkovacími senzory už ani ženy nebudou mít problém zaparkovat i takhle velký vůz bez úhony.

Bloudíme dál mezi rybníky a hledáme další místo pro focení. Silnička se začíná kroutit a já začínám mít chuť na trochu zábavy. Tlumiče přepínám na Sport, převodovku do manuálního režimu. Hořčíkovými pádly obšitými kůží shodím tři rychlosti dolů, osmiválec s každým cvaknutím pádla hlasitěji zavyje. Pedál plynu tlačím do podlahy a FX vyráží razantně vpřed, jak se na 390 koní pod kapotou sluší a patří. Hbitě se prosmýknu esíčkem a dál zrychluji, rafička rychloměru letí nahoru, motor přechází od hučení do naštvaného řevu a fotograf Honza na sedačce spolujezdce v posvátném strachu utichá. Cvakne pádlo a stejné představení se koná znovu i s přesvědčivým tempem akcelerace. To se už ale blíží další zatáčka úzké okresky, ostré brzdy, cvak, cvak, trefit apex a znovu seznámit pedál plynu s koberečkem.

 

O pár kilometrů dál zpomaluji a mozek se zase uklidňuje, rychlostní zkoušky je konec. I přes velké vnější rozměry se umí FX kolem řidiče smrknout, navíc nesedíte příliš vysoko a auto vás příjemně obepíná, takže jet ostřeji působí přirozeně. Dojmu menšího auta účinně napomáhá i aktivní řízení zadní nápravy, díky němu je FX až nečekaně hbité. Tlumiče, jež v automatickém režimu dovolí pohupování karoserie, ve Sportu příjemně ztuhnou i se zachováním pohodlí. Výkon se úspěšně pere s hmotností přes dvě tuny, jen sedmistupňový automat na můj vkus před přeřazením trochu moc přemýšlí.

Začíná pršet, takže s focením i řáděním na okreskách je konec, přichází čas na pozdní oběd ve známé rybí restauraci s příhodným názvem Šupina kousek od břehu rybníka Svět. A jenom blázen by si nedal specialitu z čerstvého kapra, která potvrdila zvěsti, jež mezi gurmány kolují – kvůli téhle restauraci se skutečně vyplatí vyrazit na cestu, ať jste odkudkoli. Nejde jen o kulinářské umění místního mistra kuchyně, i úroveň obsluhy je skvělá: „Ale jistě, pane, vyberte si kapra z rybníka a kuchař vám ho hned uloví.“ Přesně k tomuhle modelu Infiniti směřuje.

Téma vody nás neopouští ani cestou zpět, projíždíme takřka monzunovými dešti, protijedoucí náklaďáky za sebou nechávají zeď z vodní tříště, která utopí celé přední sklo a tím vás na pár sekund prakticky oslepí. Ideální počasí tak akorát pro ponorku. FX s pohonem všech kol a extrémně příjemným, vyhřátým interiérem nás ale dokonale konejší, z klidu ho vyvedou jen koleje plné vody. Tak trochu to celé připomíná test brodivosti.

Kapitán Achab zaplatil za svůj nesmiřitelný boj s Moby Dickem a přírodními živly svým životem, k nám byl osud milosrdnější a dovolil nám vyváznout ze setkání s bílou velrybou bez újmy. FX 50S je dokonalé ve své nesmyslnosti. Když už SUV, tak proč jen silniční? A proč si vybrat žravý osmiválec, když můžete mít úsporný diesel? Co třeba proto, že můžete? Že ho opravdu chcete? Proč si neudělat radost? Pětilitrový V8 dokáže sametově příst, když klidně plujete krajinou, ale umí se pořádně naštvat a zabouřit, když chcete pelášit. Motor je tak skvělý, že byste ani zbytek auta nepotřebovali. Jen k němu přidělat nějaká kola a sedačku a vyrazit (což už udělal jistý pan Shelby a vznikla Cobra).

A jsme zpátky u výjimečných zážitků. Chcete od života víc než jen trapnou uniformitu dieselového auta od německé trojky? Nerezignovali jste ještě na své sny a touhy? Infiniti vám nabízí šanci, jak si je splnit. FX má pár drobných chybek, ale dopřeje vám takové potěšení, že mu je snadno a rádi odpustíte. Opravdový soupeř pro zavedené prémiové značky navíc s lákavým puncem neokoukanosti a „jinakosti“, to celé od výrobce, který vás v showroomu nesedře z kůže za příplatkovou výbavu a po převedení peněz na svůj účet se k vám již nezná. Přístup Infiniti je odlišný a přesně takový, jaký kupci luxusních věcí požadují. O takových přízemních věcech, jako jsou peníze, se gentlemani nebaví. Každá radost samozřejmě něco stojí (necelé dva miliony a průměrných šestnáct litrů na sto ve spotřebě), ale k čemu vám peníze jsou, když neslouží jako prostředek k prožitkům a radosti? A v tomhle směru vás Infiniti FX 50S skutečně nezklame. Nebojte se odlišit!

foto: Jan Svoboda

 

 

Technické parametry vozidla Infiniti FX 50S Premium:

 

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

3 500 km

Základní cena vozu

1 967 190 Kč

Hmotnost

2 120 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

8

Počet ventilů

32

Palivo

benzín

Objem

5 026

Výkon

287 kW (390 koní) při 6 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

184 koní/t

Točivý moment

500 Nm při 4 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,8 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

7

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

13,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

18,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

9,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

90 l

Zavěšení přední nápravy

nezávislé, dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé, víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

265/45 R21

Délka

4 865 mm

Šířka

2 134 mm

Výška

1 680 mm

Rozvor náprav

2 885 mm

Objem zavazadlového prostoru

410 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Design a styl  – Některé materiály v interiéru  
+ Neokoukanost – Přemýšlivá převodovka
+ Pohodlí i sportovnost podvozku   – Museli jsme ho vrátit
+ Sametový osmiválec  
+ Politika plné výbavy  

 

 

 

Infiniti FX 50S

5,0 V8 (390 koní)  

BMW X5

4,4 xDrive50i (407 koní)  

Porsche Cayenne S 

4,8 V8 (400 koní)

Mercedes-Benz GL 

GL 500 (388 koní)  

0-100 5,8 s

250 km/h

13,1 l/100km

0-100 5,5 s

 250 km/h

12,5 l/100km

0-100 5,9 s

 258 km/h

10,5 l/100km

0-100 6,5 s

 240 km/h

13,8 l/100km

cena: 1 967 190 Kč

cena: 1 887 500 Kč

cena:  1 991 000 Kč

cena:  2 406 000 Kč

Galerie

Komentáře