foto Driversweb.cz

IRC Barum Czech Rally Zlín 2010

Datum článku: 31.8.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Okolí Zlína bylo o tomto víkendu dějištěm jubilejního 40. ročníku Barum Rally, zařazené do seriálu Intercontinental Rally Challenge a Mezinárodního mistrovství České republiky v rally.

A že byl tento podnik vskutku královským, dokazuje rekordní počet osmadvaceti vozů kategorie S2000. Za čtyřletou historii šampionátu IRC nejvyšší počet na jedné soutěži. Pohled do startovní listiny dal zapomenout steskům na nekvalitní startovní pole posledních podniků na Azorech a Madeiře. Diváci se mohli těšit na souboje celé špičky průběžného pořadí šampionátu, v čele s piloty továrního týmu Škoda Motorsport Juho Hänninenem a Janem Kopeckým. Honza má s místními tratěmi zkušenosti z minulých let a jako asfaltový specialista, navíc mocně podporovaný domácími fanoušky, byl jedním z hlavních favoritů na vítězství. Dalším byl nesporně Belgičan Freddy Loix se soukromou Fabií S2000 druhé evoluce. Ten své dva letošní asfaltové starty v IRC proměnil ve dvě vítězství a do Zlína přijel s vidinou třetího zlatého věnce. Alespoň zopakovat druhé místo z loňského roku a spravit si tak chuť z pokaženého průběhu sezony – takový cíl si vytyčil britský pilot Kris Meeke s Peugeotem 207 S2000. Guy Wilks se zde po téměř tříměsíční pauze vrátil za volant Škody Fabia S2000. Tuto přestávku si vyžádala vážná nehoda na červnové Rally Sardinia, ze které si Wilks odnesl dva zlomené bederní obratle. Z dalších závodníků, kteří si brousili zuby na pódium, je třeba zmínit Andrease Mikkelsena s Fordem Fiesta S2000 nebo například Thierry Neuvilla, Franze Wittmanna a Bryana Bouffiera s Peugeoty 207 S2000. Minimálně do první desítky se ale muselo počítat i se špičkou českého mistráku, tedy Pavlem Valouškem a Romanem Krestou s Fabiemi S2000, Jaromírem Tarabusem s Fiestou S2000 a určitě i s Václavem Pechem za volantem vždy perfektně připraveného Mitsubishi Lancer EVO IX. Zajímavostí byl, po neúspěšném debutu na belgické Ypres Rally, i druhý letošní start Proton R3 Rally Teamu s dvěma vozy Proton Santria Neo S2000. Barum Rally platí za jednu z nejtěžších soutěží v celé sezoně IRC, ať už kvůli nevyzpytatelnému počasí, typicky českému uskákanému a děravému asfaltu nebo rychlým lesním úsekům, kde za každou druhou zatáčkou zákeřně číhá „vhodně“ rostlý strom. Délkově průměrných 265 ostrých kilometrů bylo rozděleno do sedmnácti rychlostních zkoušek od pátku do neděle.

V pátek probíhalo spíše seznamování s místními podmínkami, kdy po dopoledním shakedownu následovala večerní divácká superspeciálka v atraktivním prostředí nočních ulic města Zlína. Na osychajícím asfaltu začal první zkoušku nejlépe Kopecký a s malým náskokem se tak ujal průběžného vedení před Hänninenem (+ 2,2 s) a Loixem (+ 3,0 s). Erzeta byla zpestřena i o přejezd železniční trati, na kterém si postupně čtyři posádky vylámaly kola a několik dalších odtud „odpajdalo“ s defektem.

Hlavní část první etapy však začínala až v sobotu, kdy byly na programu dvě sekce se čtveřicí totožných rychlostních zkoušek. Do první sekce vlétl na plný plyn Kopecký a vítězstvím v prvních dvou ze čtyř testů (RZ2 Biskupice, RZ3 Zádveřice, RZ4 Semetín, RZ5 Troják) si do poledního servisu dovezl téměř pětadvacetisekundový náskok na druhého Bouffiera, který si díky kluzké vozovce stihl udělat krátký výlet ven z trati na zádveřické erzetě. Pořadím dolů se po setkání s lesní zvířenou propadl Guy Wilks. Průběhem první sekce potom silně zamíchal déšť, který se na trať spustil v průběhu čtvrté erzety. Při průjezdu Semetínem opustil trať i celou soutěž Thierry Neuville a hned v další zkoušce ho málem následoval do té doby druhý Hänninen, který ve vysoké rychlosti nezvládl smyk a po výletu z trati nacouval do lesa. Po kontaktu se stromem ztratil Juho přes půl minuty a jeho Fabia špetku ze své krásy. Velká rána se na Trojáku podařila Krestovi, když na rychlém úseku za hustého deště putoval se svojí zapůjčenou Fabií na přilehlou louku a jeho neovladatelný vůz zastavil až strom. Za Kopeckým se tedy před poledním servisem seřadili Bouffier (+ 24,2 s), Meeke (+ 25,9 s), Hänninen (+ 30,2 s) a pátý Loix (+ 35,5 s). Za zmínku jistě stojí i průběžná šestá příčka Václava Pecha, který se i se svým „enkovým“ Lancerem dokázal vklínit mezi elitu kategorie S2000. V pokračujícím dešti následovala odpolední sekce s druhými průjezdy ranních zkoušek (RZ 6 Biskupice, RZ 7 Zádveřice, RZ 8 Semetín, RZ 9 Troják). Hned na biskupické zkoušce se blýskl Pavel Valoušek. Valašský pilot, bydlící pouhých tři sta metrů od servisní zóny v Otrokovicích, dokonale využil znalost místních tratí a připsal si vítězství v první odpolední rychlostní zkoušce. Poslední dvě sobotní erzety byly pak konečné pro oba vozy stáje Proton R3 Rally Team. Kevin Cronin zaparkoval svůj Proton do potoka na Semetíně a Niall McShea musel zastavit na deváté erzetě s vylomeným kolem. Při svém druhém představení v seriálu IRC tak opět ani jeden z vozů Proton neviděl cíl. Všechny sobotní rychlostní zkoušky byly odjety a na čele průběžného pořadí stále figuroval Honza Kopecký, na druhé místo se vítězstvím na Trojáku posunul Freddy Loix (+ 28,2 s), který těsně odsunul na bronzovou pozici Bryana Bouffiera (+ 28,5 s). Dále pak následovali Hänninen (+ 35,2 s), Meeke (+ 49,7 s) a na výborném šestém místě se už s větším odstupem držel Pech (+ 1:44,3 s).

Neděle měla přinést rozuzlení napínavého dramatu. Kopecký měl sice vcelku příjemný půlminutový náskok, ale díky rychle se měnícímu počasí mu ani to nezaručovalo žádnou jistotu. Rozestupy na dalších pódiových místech byly minimální, takže před posledními osmi měřenými testy bylo vše otevřené. Na programu byly opět dvě sekce po čtyřech zkouškách. Ranní sekci (RZ 10 Halenkovice, RZ 11 Kudovice, RZ 12 Velký Ořechov, RZ 13 Pindula), prozatím na suchu, začal opět nejlépe Valoušek. Vítězstvím v desáté erzetě přeskočil Pecha svého konkurenta v boji o titul v MMČR. Hned v další zkoušce však Pech úder opětoval a vrátil se zpět na šesté místo. Stejný kousek se povedl i Bouffierovi, který se dostal o dvě desetinky před Loixe. Průjezd Velkým Ořechovem nevyšel Pechovi, když si nejprve za pozdní příjezd do časové kontroly vykoledoval desetisekundovou penalizaci a poté se podíval i mimo trať. Zde se mu do cesty postavil plot, jehož likvidací utrpěl defekt pravé přední pneumatiky. Do cíle zkoušky nakonec dorazil se ztrátou osmatřiceti vteřin na vítěze, což pro něj znamenalo propad na osmé místo za Valouška a Mikkelsena. V poledním servisu tedy bylo pořadí následující: 1. Kopecký, 2. Bouffier (+ 26,0 s), 3. Loix (+ 30,5 s), 4. Hänninen (+ 36,1 s), 5. Meeke (+ 1:11,0 s). Do posledních čtyř rychlostních zkoušek (RZ 14 Halenkovice, RZ 15 Kudovice, RZ 16 Velký Ořechov, RZ 17 Pindula) tak mohl Kopecký vyrážet lehce volnějším tempem, snažit se udržet první místo a vyvarovat se jezdecké chyby. Ta bohužel přišla hned na druhém průjezdu Halenkovicemi, kdy za opětovného vydatného deště sklouzl na vyházeném bahně do příkopu. Ven se mu sice ještě podařilo dostat, ale pro technické problémy musel svoji Fabii po několika stech metrech odstavit. Do čela se tak dostal Bouffier, druhý byl Loix a na pódium se vyšplhal už i Hänninen. Bouffier potom svůj náskok ještě zvýšil na sedm vteřin vítězstvím v patnácté erzetě. Hned v úvodu šestnáctého testu však na kluzkém asfaltu sklouzl mimo trať a poškodil zadní zavěšení. Zbytek zkoušky nemohl jet naplno a nezbylo mu tedy než se zařadit za Loixe. Navíc při stíhací jízdě na posledním testu praskla Bouffierovi hadička od vodní pumpy, velké množství kapaliny vyteklo ke kolům a brzdám, a tak se Bryan odporoučel mimo trať. Následná několikaminutová nouzová oprava znamenala smolný propad až na konečnou desátou příčku. Další letošní smůlu si vybral Kris Meeke, který kvůli problému s předním diferenciálem musel na poslední erzetě přenechat třetí místo Valouškovi.

Všechny posádky se opět přesvědčily, jak zákeřné a nepředvídatelné dokážou být valašské okresky a také počasí. Výletů mimo trať, krizovek a havárií mohli promoklí diváci vidět nepočítaně. Mnohokrát museli vzít své prokřehlé nohy na ramena a prchat loukou neloukou před neovladatelně se klouzajícím autem. Z celkového počtu 112 startujících na cílovou rampu dorazilo pouhých 58. S místními podmínkami se nejlépe vypořádal Freddy Loix a vybojoval tak třetí vítězství ze tří letošních startů v seriálu IRC, druhý skončil Juho Hänninen, třetí Pavel Valoušek. Stupně vítězů už počtvrté v této sezoně ovládly vozy Škoda Fabia S2000 a díky druhému místu Juho Hänninena má už nyní, tři podniky před koncem sezony, tým Škoda Motorsport jisté vítězství v Poháru konstruktérů. Mezi jednotlivci má k titulu nejlépe nakročeno Juho Hänninen, ačkoliv průběžné bodové hodnocení není v tuto chvíli až tak úplně směrodatné. Do konečného součtu bodů se totiž započítává pouze sedm nejlepších výsledků sezony, takže matematika finálního zúčtování bude ještě vcelku složitá. Faktem ale zůstává, že teoretickou šanci na titul mají dohromady ještě čtyři jezdci – Hänninen, Kopecký, Loix a Meeke. Vše se rozhodne v posledních třech podnicích. První z nich, asfaltová Rallye San Remo, čeká posádky poslední zářijový víkend.

KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC BARUM CZECH RALLY ZLÍN 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Loix, Freddy – Miclotte, Frederic

Škoda Fabia S2000

02:31:31,0

2.

Hänninen, Juho – Markkula, Mikko

Škoda Fabia S2000

+ 25,0

3.

Valoušek, Pavel – Hrůza, Zdeněk

Škoda Fabia S2000

+ 1:20,2

4.

Meeke, Kris – Nagle, Paul

Peugeot 207 S2000

+ 1:57,6

5.

Mikkelsen, Andreas – Floene, Ola

Ford Fiesta S2000

+ 2:33,9

6.

Pech, Václav – Uhel, Petr

Mitsubishi Lancer EVO IX

+ 3:07,4

7.

Wilks, Guy – Pugh, Phil

Škoda Fabia S2000

+ 3:41,1

8.

Tarabus, Jaromír – Trunkát, Daniel

Ford Fiesta S2000

+ 5:18,0

9.

Kostka, Tomáš – Houšť, Vít

Škoda Fabia S2000

+ 6:13,1

10.

Bouffier, Bryan – Panseri, Xavier

Peugeot 207 S2000

+6:52,2

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ IRC

1.

Hänninen, Juho

Škoda Fabia S2000

62

2.

Kopecký, Jan

Škoda Fabia S2000

47

3.

Magalhães, Bruno

Peugeot 207 S2000

30

4.

Loix, Freddy

Škoda Fabia S2000

30

5.

Meeke, Kris

Peugeot 207 S2000

28

Galerie

Komentáře