foto Driversweb.cz

IAA Frankfurt očima Driverswebu – část I, Anglie

Datum článku: 14.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Frankfurt máme skoro za humny, tak jsme vyrazili okouknout novinky. Vrátili jsme se spoustou fotek a dojmů, které se vám pokusím zprostředkovat. V první části série článků si dáme novinky z Velké Británie.

Autosalon, to pro novináře znamená spoustu nových aut, spoustu navštívených tiskových konferencí a spoustu potřesení pravicí. Pro fotografa autosalon znamená málo světla, příliš se leksnoucí aut, hodně překážejících lidí a málo místa pro focení. Omluvte tedy, prosím, kolísající kvalitu fotek, jež jsem pořizoval vlastní třesoucí se natěšenou rukou s technikou, kterou bych určitě nenazval světovou. Dokumentární fotky jsem spíše vynechával, jistě jste jich spoustu už viděli na internetu a další spousty jich uvidíte v příštích týdnech v magazínech. Stejně tak nemám v plánu popisovat jednotlivé novinky podle technických specifikací. Ne, na Driverswebu děláme věci trochu jinak. Když fotky, tak zajímavé detaily. Když informace, tak osobní dojmy a emoce. Jste připraveni? Jdeme na to!

 

Aston Martin

Není mnoho chvil, kdy neztrácíte čas s DBS a Rapide. Ale když je na stánku V12 Zagato a One-77, není pro "obyčejný" Aston Martin prostor.

Zagato je ohromné auto a odvaze Astonu nechat ho hned zkraje projít zatěžkávací zkouškou Zeleného pekla tleskám. Tady je Zag, kterého přeoperovali zpátky na silniční auto, kterým lákají budoucí zákazníky.

Na "Ferrari" zadní světla si člověk i u Astonu snadno zvykne, pokud je zasadí do takhle nádherné zádi skvostného auto.

Detaily z pera Zagata jsou prostě ohromující. Jedno z aut, na které by člověk vydržel koukat celý den a pořád by objevoval nové věci.

Stejně jako na neuvěřitelný One-77, kterému to ale v tomhle "hnědém" laku moc neslušelo. Ztratily se na něm právě ty jemné detaily.

I tak byl ale naprosto ohromující, svými technickými řešeními i proporcemi.

Pak mě ale muž od Astonu požádal, abych odešel – což by nebylo u mě tak neobvyklé. Tentokrát ale jen kvůli přípravě tiskové konference.

 

Jaguar

Tiskovka už u Jaguaru proběhla, všichni byli nahrnutí u vedlejšího stánku Land Roveru, takže byl prostor pro pár fotek.

Celý stánek se oblékl do bílé, což není právě barva, kterou byste na Jaguarech moc často vídali. Vlastně, nikdy.

A zrovna XKR-S bílá moc nesluší, také skryla detaily, všechny ty dramatické prolisy, průduchy a spoilery. Proč je neudělali v kontrastní černé?

Kolem C-X16 bylo naštěstí dost místa. Nádherné a kompaktní auto, které ale v prostředí reflektoru postrádal to správné drama. Až se ale ukáže mimo výstaviště, až ho třeba uvidíte na fotkách z okresek nebo kolem vás projede na ulici, spadne vám čelist na zem, to vám garantuji!

Když o tom teď tak přemýšlím, je vlastně škoda, že odkaz E-Type nepoužili na nejluxusnější sporťák (dnes XK), a u menšího auta nepoužili jiné designové znaky Jaguarů. E-Type je trochu majestátní, luxusní elegán, C-X16 je mrštný prcek. Ale i tak design funguje na výbornou, takže jsou to asi jen plané úvahy.

 

Land Rover

U LR byl nátřesk, zrovna představovali koncept D100, moderní interpretaci klasického Defenderu.

 

Ano, to je výhled, který na autosalonu většinou máte – mezi dvěma lidmi vidíte kousek auta. Ale u D100 byly i malé detaily neuvěřitelně propracované a okouzlující.

Vzpomínáte si na tyhle "bezpečnostní" průhledné sloupky střechy? Před několika lety s nimi přišlo Volvo, ale do série to nikdy nedotáhly. Třeba se objeví u Land Roveru...? A ta guma na rezervě na zádi D100 je atrapa. Vím to, sám jsem ji ohmatával.

Dobře utajeným překvapením byla otevřená varianta D100, která se také premiérově ukázala u Land Roveru. Ano, takhle by nový Defender klidně vypadat mohl a trh to tak také vnímá. Přijmou ho i ortodoxní fanoušci značky?

Nikdo určitě nemá problém s Evoquem. Ranger Roveru se tenhle kousek opravdu velmi podařil, vypadá nejen skvěle, ale i skvěle jezdí a prémiovost je nejen pozlátkem, ale celým autem doslova prostupuje. Jen nešetřete na výbavě. Jo, a kufr taky ujde. Opravdu by si někdo šel koupit Mini Countryman?!

 

Lotus

U Lotusu se vpozmínalo na rallye historii. Tenhle Talbot Sunbeam Lotus poctili svým umem Jean Todt (dnešní prezident FIA) a Guy Fréquelin (dnes šéf Citroën WRC Team) na Monte Carlu 1981. Skončili druzí.

Největší hvězdou na stánku byl ale nový Exige S s novým motorem V6 a 350 koni. Přesně to Exige, o kterém jsme celé roky snili.

Ano, na rozdíl od Jaguarů tomuhle autu bílá sluší. A to velké křídlo na zádi také.

Minulý čtyřválec od Toyoty nesplnil emisní limity, takže musel být nahrazen. A proč ne třeba motorem z Evory? K lehkosti konečně přibyly i pořádné svaly. Colin Chapman by se za tohle určitě nezlobil.

A vše je korunováno velkým křídlem. Ani to by panu Chapmanovi určitě nevadilo, nakonec sám byl velkým průkopníkem aerodynamiky a autorem jednoho z největších křídel ve formuli 1.

K vidění byla i čistě závodní verze, která má podpořit ambice Lotusu stát se vládcem i na všech tratích světa. Po boku nového Exige S se objevil i nový Elise S s kompresorem přeplňovaným motorem 1,8 od Toyoty s výkonem 200 koní.

Zvenku i uvnitř se ale jedná stále o ten samý Elise s nejkomičtějším držákem nápojů na světě.

Další velkou hvězdou byla nová Evora GTE, o které už určitě víte vše potřebné. Zejména to, že produkce bude rozšířená a dostane se tak i do Evropy.

V plánu jsou i hybridní Lotusy, Evoru už byla na stánku, zatím jen v podobě technologického řezu.

 

Bentley

Jedinou novinkou, kterou Bentley přivezlo do Frankfurtu, bylo Conti GTC, tedy banálně řečeno klasický Continental s uříznutou střechou.

Ale pokud jste viděli minulou generaci, tak vás nová nepřekvapí, vypadá prakticky stejně. Raději jsem pro vás cvaknul nový Mulsanne, který bude jistě daleko méně často k vidění.

Detaily jsou skutečně nádherné, přední mřížku chladiče bych si nejraději pověsil na zeď.

 

Radical

Radical přivezl dva kousky nové generace svých unikátních placek, nově se starají o pohon moderní turbobenzíny Ecoboost od Fordu.

Monstrózní křídlo na zádi je dost neuvěřitelné. Představa letu po Ringu v téhle věci mě naprosto uchvacuje, testovací jízdu mi ale nenabídli.

 

Pokračujte v prozkoumávání novinek z autosalonu v druhé části našeho miniseriálu, v níž se podíváme do Itálie.

Galerie

Komentáře