foto Driversweb.cz

Hyundai i40 1,7 CRDi Premium – vyzyvatelův direkt

Datum článku: 15.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Další kolo souboje Korejců se zbytkem světa, další auto, které nám má dokázat, že Hyundai může být rovnocenným soupeřem komukoli ze zavedených hráčů. Je ale i40 opravdu povedené a hodnotné auto, pro které se vyplatí vynechat návštěvu dealera evropských hvězd, nebo bude i nadále volbou lidí a napnutým rozpočtem?

Vracím se nocí z další dlouhé, intenzivní testovací jízdy. Únava se už trochu začíná hlásit, navíc nutně potřebuji doplnit tekutiny, ale láhev jsem si nechal ve dveřích u spolujezdce a vedle mě nesedí nikdo, kdo by mi ji podal. Hm, tam bych ale mohl dosáhnout. Jen kdyby za mě někdo mohl chvíli řídit. V tom si vzpomínám na tlačítko asistenta jízdy v pruhu. To by mohlo fungovat! Čtyřproudá silnice je takhle pozdě už skoro opuštěná, přede mnou prázdno, takže to otestuji. Mačkám tlačítko, systém se aktivuje a už mě sám asertivně rovná pootočením volantu doprostřed pruhu. Ha, šikovné! Jemnými korekcemi směru se auto samo udržuje uprostřed pruhu, zatímco já držím volant jednou rukou a sahám po lahvi, otevírám ji, přičemž na chvíli pouštím volant docela. Hlídací pes na mě pípne, že takhle by to nešlo, ať se té obruče okamžitě chytím, a když ho poškádlím a neposlechnu, asistent prostě přestane asistovat a vypne se. Jako by říkal: „Jsem asistent, ne sluha, kamaráde!“

O pár chvil později už přijíždím k domu a to je ideální moment otestovat další užitečnou funkci – parkovacího asistenta. Mačkám další tlačítko, projíždím pomalu kolem řady stojících aut, systém si očichá velikost parkovacího prostoru a nahlásí, že sem by to šlo. Na doporučení řadím zpátečku a už jen operuji s pedály plynu, brzdy a spojky, přičemž volant sám předvádí tanec a manévruje s jistotou rutinéra a mistra oboru. Sleduji prostor kolem a kontroluji situaci za autem v obrazu couvací kamery, který se šikovně promítá na vnitřní zpětné zrcátko, a dřív, než se naději, je zaparkováno. Dokonale. Kdo řekl, že je elektronika v autech k ničemu?

Vnímáte souvislosti? Hyundai nejenže postavil velké, pohodlné auto s prostorným a hodnotným interiérem, ale dokázal zároveň vyvinout technologie, o kterých si někteří konkurenti stále ještě nechávají zdát. A tenhle celý balíček nabízí za cenu nižší, než za jakou vám u VW prodají Passata nebo u Fordu Mondeo. Už chápete, jak vážně to Hyundai a Kia myslí s frontální tržní ofenzívou a útokem na světovou jedničku v počtu vyrobených aut? Němci a Francouzi ve svých zákopech svírají své pušky a drkotají strachem zuby.

I40 navíc i zatraceně dobře vypadá. V duchu tradic střední třídy je tvarů spíše tradičních a umírněných, ale detaily jako kombinace elegantní prohnuté boční linie a siluety se svažující se střechou směrem k zádi, čelní maska s výraznými světlomety s typickou linkou LED a porce chromu na lištách kolem oken dává i40 dojem hodnoty, kterou dosud žádný Hyundai nenabídl. Líbí se vám?

Líbit by se vám měl i interiér, ačkoliv je spíše typickou ukázkou praktičnosti a promyšlenosti než okázalosti a opulentního luxusu. Opulentní ale interiér být může, pokud nebudete šetřit na výbavě, která může být vskutku královská. Duální klimatizace je dnes už skoro standardem, bezklíčový přístup potěšujícím usnadněním, couvací kamera příjemným bonusem, vyhřívání volantu praktickým překvapením, nicméně vyhřívání a odvětrávání předních sedaček bylo nedávno doménou jen luxusních aut a vyhřívání i těch zadních jste často nemohli mít ani u nich. A tady je máte. V Hyundai střední třídy. Připočtěte si elektricky ovládanou sedačku řidiče, která vás přisune k volantu při startování a odsune při zastavení, aby se vám snáze a pohodlněji nastupovalo nebo vysedalo, a dojem z interiéru, jenž se neopomene přivítat a rozloučit znělkou a krátkou animací na displeji (nebojte, jde to vypnout), už nemůže být lepší.

Je dobře, pokud to tak budete vnímat, protože se korejským inženýrům podařilo dopustit také pár přehmatů, které vás snadno mohou iritovat. Třeba elektrická parkovací brzda, která se nezatáhne automaticky. Třeba funkce Auto Hold, kterou si budete muset zapnout při každé jízdě znovu a znovu. Nebo parkovací senzory, které se připomenou pokaždé, kdy se k vám v zácpě přiblíží auto zezadu nebo když při zastavení vyndáváte věci z kufru. A peklo největší, můj loket znovu skončil v jámě madla dveří při příkladném držení volantu v poloze tři čtvrtě na tři. Řídíte-li s levačkou přehozenou ležérně přes volant zhroucení na středové opěrce, nemusíte se vzrušovat, ale mně se už po pár desítkách kilometrů, při nichž jsem nemohl najít aspoň trochu pohodlnou pozici, chtělo vystoupit. Maličkosti? Je to asi tak příjemné jako přítelkyně, která vás důvěrně oslovuje „vole“, její něžnost obnáší kamarádské poplácání po rameni a půllitr piva exne rychleji než vy. Jestli přemýšlíte o tom, zda si to časem sedne, tak ne, nesedne. Bude vás to štvát pořád víc.

Jestliže jsem na začátku zmiňoval parkovacího asistenta podélného parkování, budete ho sakra potřebovat, zejména pokud bude mít váš kousek obutí 225/45 R18 stejně jako náš. Guma je příkladně roztažená na širokém ráfku litého kola, jehož okraje tak zůstávají proti hrubosti obrubníků naprosto bezbranné. Na ráfcích byla navíc natažena pneu Hankook (také korejská) a právě tuto kombinaci osobně podezírám z mírné nervozity podvozku. Od kol uslyšíte často tupé rány, jak si ráfek neočekávaně sedne na gumu na nerovnostech, které jste neuznali hodnými úhybného manévru, a na kostkách bude podivně klouzat, jako byste jeli po ledu. Vždy jen pár centimetrů, ale přinutí vás to přemýšlet, jestli by s tou věcí šlo obstojně driftovat.

   

Jinak se auto chová příkladně, stability má vždy dost i přes velmi příjemné komfortní naladění. Snadno na okresce ujedete i Mini Cooperu S. Tedy pokud se na kostkách bude řidič Mini bát o svá záda stejně jako má oběť. Po jízdě v i40 vám ale návštěva chiropraktika rozhodně nehrozí. Motor i veškerý ostatní vnější hluk je opravdu příkladně utlumený, diesel má navíc dost síly, abyste ani v dálničních rychlostech nebyli brzdou provozu, a je dost úsporný, aby nezruinoval vaši peněženku. Nezajetý kousek si bral 7,3 litru na sto, takže po zajetí a s lehčí nohou budete na úrovni šesti litrů. Stejně jako s konkurenčními dvoulitry, které mají zhruba stejně síly.

I když z dálnice sjedete na okresky, má i40 co nabídnout. Pravda, není to žádná strhující zábava, ale vtáhne vás do děje, což je třeba oproti netečnému Passatu z minulého testu podstatný rozdíl. Necitlivé řízení má příjemný odpor, řazení je rychlé, brzdy progresivní, ale nesmíte se na ně bát pořádně šlápnout, abyste z nich vymáčkli maximum. Podvozek je solidně jistý v rychlých a táhlých zatáčkách stejně jako v pomalých a utažených si nechá líbit i dost hrubé zacházení.

Peklem je ale reakce na plyn, jež je „l-e-t-a-r-g-i-c-k-á“, což vás na okresce poněkud zklame a při předjíždění snadno vyděsí. Plyn je na podlaze, poskakujete na sedačce jako Tazio Nuvolari, abyste své koně přiměli ke kalupu, vidíte již bělmo očí protijedoucího řidiče a elektronický mozek s klidem anglického lorda ještě usrkává čaj: „Ach ano, asi je již čas, abychom se do toho pustili.“ Časté řazení je klíčem nejen k rychlosti, ale i k uchování vašeho (nejen psychického) zdraví. Vypnutí Eco módu nepomohlo, vlastně jsem vůbec nezaregistroval, že by se něco změnilo. A jestli vám tahle vlastnost bude vadit? „Ty vole, já už dopíjím třetí a ty pořád cucáš to svoje druhé!“ Ta holka vám prostě bude pít krev.

Takže tu máme velké auto s povedeným designem, praktickým interiérem, kultivovanou jízdou, solidními jízdními vlastnostmi, příkladnou prostorností vpředu, vzadu i v kufru, slušně výkonným i úsporným motorem, neobvykle širokou výbavou a pár chybami na kráse. Malými, ale nepřehlédnutelnými. V paměti mám ještě zážitky z Mondea, do i40 jsem navíc přeskočil přímo z Passatu, takže vám mohu mezi řečí prozradit, že VW i Ford jsou přeci jen promyšlenější auta s hodnotnějšími interiéry, o chlup lepšími podvozky a důsledněji sladěnými ovládacími prvky, ale rozdíl je menší, než by si německé značky přály.

 

Trochu oproti zvyklostem uvedl Hyundai svou i40 nejprve jako kombík s variantou sedan v závěsu. Podobně i nabídka motoru čítající tři kousky (jediný diesel má dvě výkonové úrovně) se vystříhává z jakýchkoliv extravagancí. Je rozumná stejně jako celý zbytek rozumného auta. Dost rozumné pro rodiny s rostoucími dětmi, dost rozumné pro ředitele firemních autoparků. Dost rozumné pro každého, kdo místo honosnější značky na kapotě ocení praktické auto a výhodnou koupi. Tentokrát je to ale bez spousty obvyklých kompromisů, kterými bývaly „výhodné koupě“ zatížené. Tentokrát je i40 konkurenci nebezpečně na dosah a v lecčem ji i předčí. Slyšíte ten divný cvakavý zvuk? To soupeřům drkotají ty zuby.

foto: Jan Svoboda a autor

 

 

Technické parametry vozidla Hyundai i40 1,7 CRDi Premium:

 

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

2 000 km

Základní cena vozu

749 990 Kč

Hmotnost

1 723 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

přeplňovaný turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 685

Výkon

100 kW (136 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

79 koní/t

Točivý moment

325 Nm při 2 000 - 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,6 s

Max. rychlost  

198 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,7 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

vzpěry MacPherson, stabilizátor

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/45 R18

Délka

4 770 mm

Šířka

1 815 mm

Výška

1 470 mm

Rozvor náprav

2 770 mm

Objem zavazadlového prostoru

553 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Nekorejský, hodnotný design   – Ergonomické detaily  
+ Pohodlný podvozek   – Pomalá reakce na plyn
+ Příkladné odhlučnění – Chtějte jiná kola a gumy
+ Technologie – Už není tak výrazně levnější  

 

 

 

Hyundai i40

1,7 CRDi (136 koní)  

Peugeot 508 SW

2,0 HDI (163 koní)  

Ford Mondeo kombi  

2,0 TDCi (140 koní)

VW Passat Variant  

2,0 TDI (140 koní)  

0-100 10,6 s

198 km/h

4,7 l/100km

0-100 9,9 s

 222 km/h

5,0 l/100km

0-100 9,5 s

 210 km/h

5,3 l/100km

0-100 10,0 s

 210 km/h

4,6 l/100km

cena: 749 990 Kč

cena: 754 900 Kč

cena:  735 590 Kč

cena:  747 000 Kč

Galerie

Komentáře