foto Driversweb.cz

Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi – Ne, umí to i lépe

Datum článku: 13.3.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Rádi byste si pořídili nové tričko s logem koně, krokodýla nebo s logem o kombinaci písmenka & dalšího písmenka ale také víte, že bez profláklých znáčků jde koupit levněji. A podobné dilema vás může čekat i s výběrem hatchbacku nebo kombíku nižší střední třídy. Jste ochotni slevit z nároků prémiovosti? Bude vám střih i30 sedět? Nebude vás za krkem kousat? Posviťme si na něj LED diodami...

Při testování první generace i30 v několika různých konfiguracích jsme nakonec vyhodnotili fakt, že nejrozumnější je jít do té úplně základní konfigurace. Poskytovala nejvíce užitné hodnoty a působila nejsladěněji. Dokonce i papírově silná (109 koní), a přesto v praxi slabá 1,4i CVVT měla svůj vlastní, trochu oldschoolový charakter, který měl cosi do sebe. Testovaná i30 druhé generace byla naproti tomu na novinářské auto typicky narvaná výbavou až k prasknutí a donutila nás opět oloupat příplatky až na plech, abychom pro vás mohli doporučit tu variantu, která dává nejvíce smysl.

Základní cena i30 začíná na 289 900 Kč. Nicméně letmým pohledem do ceníku ihned odhalíte, že si musíte připlatit i za klimatizaci a rádio. V tu chvíli už automaticky sáhnete po výbavě Trikolor za 315 990 Kč. Za ty peníze dostanete dospělé auto, které dotáhlo svou nejlepší  konkurenci snad na 99 %. Dostanete sofistikovaný podvozek, rychlou a přesnou převodovku a řízení, které nesnáší jakoukoliv zatáčku, tedy nemá cit, umělý odpor je nepřirozený a v dálničním tempu se v pozici rovně posilování vypíná, dokud volant poněkud nepříjemně neodlepíte od středu pro jemné dálniční korekce. Ve výbavě Trikolor dostanete také dnešní minimální standard výbavy a základní motor 1,4 CVVT.

Nejeli jsme s tímto motorem v nové i30, ale oproti minulé generaci je 1,4 podladěna ze 109 koní na 100 koní, a to věští více „točivých momentů“ v běžně používaných otáčkách, tedy lepší zátah odspodu, ovšem stále jen o síle volně padajícího pírka. Můžete si připlatit za 1,6 CVVT (120 koní) nebo za 1,6 GDI (135 koní), ale i se 135 koňmi je reakce na plyn tak trochu mdlá a jen v poslední třetině otáčkoměru jde i30 považovat za svižnou.

Mdlá je i30 i s nejsilnější naftou 1,6 CRDi (128 koní), kterou máme v testu pod kapotou. Je sice tichá, neduní, nerachtá, smekáme klobouk, jak moc mezigeneračně dospěla, ale palubní počítač ukazuje 6,5 l/100 km i při šetrné jízdě, a to je přibližně o 1,5 l/100 km za očekáváním. Podobné spotřeby paliva jde dosáhnout i s benzinem, jen je potřeba trochu více pracovat s řadicí pákou a šetrněji s ručičkou otáčkoměru. Milá „Í-tříco“, když jsou všechny motory mdlé a nafta neví, kdy má dost, tak není důvod chtít pro běžné rodinné použití cokoliv jiného než základní motor 1,4 CVVT. Fleet a naftofilové budou samozřejmě 1,6 CRDi i tak milovat.

Jsme zatím stále na 315 990 Kč za výbavu Trikolor. Nadchází situace, kdy bychom auto rádi napěchovali výbavou. Příplatky ale musí být dobrou koupí, jinak bychom si za ně raději připláceli u nějaké prémiovější značky, že ano. Dobrá koupě přitom musí znamenat, že má výbava patřičnou kvalitu a přitom zůstává za dobrou cenu. A to je úkol, který není snadné splnit.

  

A stejně jako není rozdíl mezi tričkem za pár korun a značkovým tričkem jen v nášivce na hrudníku, tak i u Hyundaie narážíme u některých položek výbavy na přístup, který můžeme nazvat polovičatým. Od vyhřívání sedadel bychom kupříkladu očekávali, že bude mít na silnější režim rychlý a intenzivní nástup a v slabším módu bude držet sedačku vlažnou, bohužel ani jedno z toho i30 neumí.

Dále bychom očekávali, že tempomat s autem nebude pulsovat, že se automatická klimatizace nebude snažit z plných plic ohřát prostor posádky, když je motor ještě studený, a v neposlední řadě bychom očekávali funkci ostřikování zadního okna, pokud je na něm stěrač, to abychom na něm nemuseli špínu matlat stále dokola. Ovšem pro objektivitu je třeba zmínit, že například parkovací kamera a vůbec celý multimediální systém je povedenou výjimkou.

Pomalu se dostáváme k již tradičnímu scénáři. Jakmile se odchýlíme od konfigurace Trikolor se základním motorem 1,4 CVVT, už to sladění a opodstatnění auta není tak jednoznačné. Silnější motory nepřináší výrazný skok kupředu v dynamice ani ve spotřebě paliva a výbava navíc z části neplní očekávání. Naším vítězem všech konfigurací i30, vítězem všech neznačkových triček, které vás nepokoušou a budou vám sedět, je opět Hyudai i30 Trikolor 1,4 CVVT, auto za 315 900 Kč.

text a foto: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi:

Motorizace

1,6 CRDi

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Stav tachometru

13 000 km

Cena vozu

440990 Kč

Hmotnost

1 423 Kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1582

Výkon

94 kW (128 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

89 koní/t

Točivý moment

260 Nm při 1 900 - 2 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,2 s

Max. rychlost  

193 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 485 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 500 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

528 l /1642 l

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Dospělé auto – Bezcitné řízení s umělým odporem, které se "přilepuje" na střed 
+ Nevšední design – Hladový motor 1,6 CRDi
Kvalitní interiér – Některé položky výbavy nejsou zcela dotažené
+ Cena základní verze  

 

Hyundai i30

1,6 CRDi (128 koní)  

Ford Focus

1,6 TDCi (115 koní)  

Mazda3

1,6 MZ-CD (116 koní)

Volkswagen Golf

1,6 TDI (105 koní) 

0-100 11,3 s

193 km/h

4,3 l/100km

0-100 10,9 s

 193 km/h

4,55 l/100km

0-100 11,0 s

186 km/h

4,3 l/100km

0-100 11,3 s

189 km/h

3,8 l/100km

cena: 440 990 Kč

cena: 437 990 Kč

(Akční cena)

cena:  390 900 Kč

(Akční cena)

cena:  458 900 Kč

 

Galerie

Komentáře