foto Driversweb.cz

Hyundai i30 1,6 CRDi Blue Drive – ekoTest

Datum článku: 11.1.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Hyundai i30 jsme již v testu měli a s motorem 1,4 CVVT jsme si ho oblíbili jako levný a schopný rodinný hatchback. Zůstává i30 atraktivní i s výkonnou naftou a systémem stop/start?

Pokud máte zálusk na rodinný hatchbak a trápí vás finanční situace, nemusíte nutně smutnit. Je tady totiž Hyundai i30, který je sice nezvykle levný, ale v naftové verzi bohužel za konkurencí lehce zaostává. Stojí však ušetřené finance za to?

Naftový motor 1,6 CRDi (116 koní) je sice nabitý moderními technologiemi, jako je variabilní geometrie lopatek turbodmychadla nebo vstřikování Comon Rail, ale svým projevem bohužel příliš moderně nepůsobí. Motor je oproti konkurentům nezvykle hlučný a nepotěší ani nepoužitelné pásmo otáček od volnoběhu do 1 500 ot./min. V těchto otáčkách motor rezonuje, skuhrá a netáhne, je tedy potřeba trochu více hlídat otáčky a držet je nad hodnotou 1 500. Pak motor příjemně táhne bez prodlevy na nástup výkonu (roztočení turba) až za hranici 4 000 ot./min. Optimální otáčky vám budou radit šipky, které se snaží, abyste v dané situaci měli co nejnižší otáčky z aktivního pásma. Největší trumf tohoto motoru je ovšem spotřeba paliva, v průměru jsme jezdili za 5,4 l/100 km, což je velmi dobrá hodnota auta na zimních gumách, při sněhových vánicích a teplotách, znemožňujících použití systému ISG.

ISG je výraz pro systém stop/start. Pokud přijíždíte například k semaforu, auto pod 5 km/h samo vypne motor, aby vám mohl šetřit palivo. V tu chvíli stále funguje klimatizace, světla, posilovač řízení, stejně jako by byl motor nastartovaný. Ve chvíli, kdy se uvolní cesta a vy stisknete spojku, motor sám naskočí. Při jízdě to řidiče neomezuje, naopak je ticho na semaforu či křižovatce příjemné. Většinu testu jsme ovšem jezdili bez ISG, teploty pod 2 °C funkci stop/start automaticky deaktivovaly. V zimním období tedy s podporou ISG příliš nepočítejte. Za tento systém si u Hyundai připlatíte 7 000 Kč, což je příznivá cena především pro řidiče, kteří jezdí pravidelně v městském provozu. Mimo město téměř nejsou příležitosti systém využít. Vynaložené finance by se vám měly vrátit na palivu po ujetí cca 60 000 km, včetně faktu, že v zimě se vám peníze nevracejí.

  

Cestování s i30 v této konfiguraci je poměrně příjemné. Auto má dlouhé převody, takže motor neruší vysokými otáčkami ani na dálnici. Řazení je přesné a hladké, přesto však není na jedničku s hvězdičkou. Odezva na plyn působí trochu otupěle, což má sice kladný vliv na spotřebu, ale negativní na dynamiku jízdy. Je to takový moderní trik, který se vyskytuje čím dál častěji. Je tedy potřeba nebát se plynu a občas ho prokliknout až na podlahu. Mám namysli klik, který najdete na konci dráhy pedálu plynu, podobně jako kickdown u některých automatických převodovek. Ve výsledku motor 1,6 CRDi (116 koní) působí adekvátně k zaměření auta, ale v žádném případě dynamicky. 

Při testu benzinové i30 se nám moc líbilo chování v zatáčkách a u nafty je tomu stejně. Hyundai je mrštné, má přesné řízení a rádo vám pomůže, pokud to někde přeženete. I když je celkový charakter auta s naftovým motorem usedlejší, vrhá se do zatáček podobně nadšeně jako benzin. Drobnou vítku si zaslouží řízení, které nenabízí téměř žádné informace o tom, co se děje s předními koly. Na místech, kde byl kluzký povrch, tento nedostatek informací vedl k opožděnějším korekcím stopy volantem a riziku smyku.

V době testu zrovna republiku zasypala bílá věc přezdívaná kalamita. Ráno jsem si tedy přivstal, abych zjistil, jak se i30 řídí, a musím se přiznat, že jsem se skvěle bavil. I na sněhu auto dobře sedělo a ve smyku bylo příkladně ovladatelné.

Interiér jsme již probírali v testu benzinové varianty, připomenu jen, že se za svou kvalitu a materiály nemusí stydět a designem i nadchne. Běžné rodině s kočárkem,  by velikost auta měla dostačovat na velké nákupy, ale i na víkendové výlety.

Při koupi naftové i30 ve verzi 116 koní tedy ušetříte zhruba 70 000 Kč oproti konkurenci. Stojí to za pohodové auto s nemoderním a hlučnějším projevem motoru? Rozhodnutí je jen na vás, nicméně pokud nutně nepotřebujete naftu a chcete ušetřit dalších 100 000 Kč, máme pro vás jeden typ. I30 se základním benzinovým motorem nám dávala více smyslu a jevila se jako povedenější kombinace, navíc systém ISG si můžete pořídit i k tomuto motoru.

Technické parametry vozidla Hyundai i30 1,6 CRDi VGT ISG Blue Drive:

Stav vozu/rok výroby

Nový

Stav tachometru

13 000 km

Cena vozu

308 250 Kč bez DPH

Hmotnost

1 268 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 591

Výkon

85 kW (116 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

91 koní/t

Točivý moment

255 Nm při 1 900- 2750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,5 s

Max. rychlost  

188 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

4,5 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková náprava

Rozměr kol

17″

Rozměr pneumatik

205/50 R17

Délka

4 245 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

2 řady/1 řada sedadel

340/1 250

 

Výbava testovaného vozu:

ISG, Integrované rádio s CD přehrávačem (RDS, MP3), USB & iPod & AUX port, střešní anténa, 4 hlavní reproduktory, 2 výškové reproduktory. Ovládání audiosystému tlačítky na volantu, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce (vypínatelný), boční airbagy předních sedadel, okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, imobilizér, alarm, aktivní přední opěrky hlavy, úchyty pro dětskou sedačku (isofix), pneumatiky 195/65 R15, disky kol z lehkých slitin, plnohodnotné náhradní kolo i dojezdové kolo, nárazníky v barvě vozu, zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, směrová světla v zrcátkách, přední mlhovky, progresivní posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant. Kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, palubní počítač, automatická klimatizace vč. chlazení schránky před spolujezdcem, parkovací čidla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky sklopná vnější zrcátka, tónovaná skla, centrální zamykání, dálkové ovládání centrálního zamykání, automatické uzamčení vozu při rozjezdu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka sedadla řidiče, středová opěrka rukou pro přední sedadla s úložným prostorem.

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ příjemný design interiéru a exteriéru – neklidný podvozek na nerovnostech
+ bohatá základní výbava – komfort by mohl být na lepší úrovni
+ příznivá cena – zastaralý projev motoru
+ schopný podvozek na kvalitním povrchu – nepoužitelné pásmo otáček od volnoběhu do 1 500

 

Hyundai i30

Škoda Octavia

Volkswagen Golf

Ford Focus

1,6 CRDi VGT ISG (116 koní)

1,6 TDI (100 koní)

1,6 TDI (105 koní)

1,6 TDCi (90 koní)

cena: 369 900 Kč

cena: 418 900 Kč

cena: 433 200 Kč

cena: 354 900 Kč (akční nabídka)

* ceny jsou uvedeny včetně DPH

Fotograf: Jiří Houžvička

Galerie

Komentáře