foto Driversweb.cz

Hyundai Veloster 1,6 GDI vs. VW Scirocco 1,4 TSI

Datum článku: 15.8.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Lákavé tvary s křiklavě zeleným lakem a prazvláštním počtem dveří budí hodně pozornosti, bude ale nový Hyundai schopný uspokojit svého řidiče? Nabídne sportovnost nejen v prospektech, ale i za volantem? A jak si povede v porovnání se svým vzorem, VW Scirocco?

Přicházím k Velosteru stojícímu na parkovišti, kousek od něj zastavil cyklista a zvědavě si ho prohlíží. Projíždím křižovatkou a chodci u semaforu se za ním otáčejí. Míjím protijedoucí Toyotou MR2 a mladík za volantem poulí oči a na rtech čtu otázku: „Co to je?“ Přesně takhle jsem se cítil, když jsem jezdil ve stylovkách typu Citroënu DS3 nebo Peugeotu RCZ. Jenže já přeci jedu v Hyundai! V autě od automobilky, jejíž historie před rokem 2007 čítá auta, na které by i sám Hyundai nejraději zapomněl. Jenže pak přišel model i30 a všechno se změnilo. Ze dne na den se z vysmívaného outsidera stal silný hráč šlapající leaderům trhu nepříjemně na paty. A to nejen díky masivním slevám a výbavě zadarmo, ale díky opravdovým kvalitám.

Vlastně to není tak docela přesné, už Santa Fe z roku 2000 bylo docela povedené auto, ale až i30, respektive sesterská Kia Cee’d, uchvátila davy chtivých zákazníků, kteří vzali showroomy útokem. Součástí strategie korejské ofenzívy nejsou jen sympatičtí rodinní pracanti, ale i „imagemakeři“. Před časem nám vyrazilo dech zadokolkové kupé Genesis, teď se naše srdce bude snažit získat i Veloster, efektnější varianta i30. Co mi to jen připomíná? Samozřejmě, VW Scirocco, efektnější variantu bestselleru jménem Golf a zakladatele imaginárního segmentu hatch kupé. Před časem se takhle inspiroval Renault se svým třídveřovým Méganem nebo Opel s Astrou GTC, u Hyundaie rovnou nepokrytě kopírovali.

Jenže Veloster má v rukávu skvělý trik, jedny dveře navíc. Ne, pár ne, pouze jedny dveře na straně spolujezdce. Takže moment, on má jedny dveře u řidiče a dvoje na straně spolujezdce? Není to trochu divné? Diplomati by použili slovo neotřelé. Rozhodně je to fantasticky praktické! Už žádné skládání sedaček a lámání páteří ve snaze dostat se za ně na zadní lavici. Tentokrát mají odsouzenci k zadním místům důstojný přístup a i obstojné místo pro nohy (nikoliv však už pro hlavu). Kdo někdy nasedal dozadu do Šíra, dá mi za pravdu, že tohle je přímo luxus. Stejně snadno dáte dozadu i sedačku s malým capartem, takže až přijde první prcek do rodiny, nemusíte hned utíkat pro MPV.

I kufr byste s jeho 320 litry objemu nepopsali jako zanedbatelný, ale samozřejmě díky vysoké hraně a užšímu přístupu to na velké stěhování národů nebude. Dělené sklo ve víku kufru po vzoru Hondy CRX a dalších následovníků znesnadňuje výhled vzad a snad poprvé v historii automobilismu našla uplatnění nálepka nabádající k opatrnému zavírání kufru kvůli hlavám cestujících vzadu.

Interiér je tradiční pro značku Hyundai. Dobře sestavený, robustní a promyšlený. Design je zdařilým mixem i30 a ix35, materiály jsou ucházející, dočkáte se i hliníkových klik dveří, sportovních pedálů a navrch plastu imitujícího kůži a kůže imitující plast. Vše máte při ruce a ovládání snadno pochopíte, v základu dostanete i dvě 12V zásuvky a USB a AUX konektory a navigace je jedna z nejlepších z těch, které jsem zatím v téhle třídě viděl a nepocházely z dílny TomTomu. Trochu fórově působí jen ozdobná madla dveří zjevně opsaná od návrhářů Scirocca. Potud je tedy vše v naprostém pořádku.

Vývojový tým automobilky Hyundai možná Scirocco prohlédl a prozkoumal ze všech stran, ale určitě se s ním nesvezl, jinak by nemohla být jízda ve Velosteru takovým zklamáním. V nabídce je zatím jen jeden motor, jde o čtyřválec 1,6 GDI s přímým vstřikem a variabilním časováním ventilů, který známe již z testu ix35. Při poklidné jízdě motor jen ševelí a nejeví známky zájmu o větší zrychlování. Chyťte ho ale pořádně pod krkem, točte ho až k červenému poli, častým řazením ho držte nad čtyřmi tisíci a je to úplně jiný příběh. Nebojte se tam kopnout i v 80 kilometrech dvojku, řazení je perfektně rychlé, motor ze sebe konečně vydá všechnu svou sílu a pronikne k vám i něco z příjemného soundtracku, který jinak necháváte za sebou. Sice si pak připadáte jako z řetězu kontroly spotřeby utržený řidič firemní Fabie, ale teprve v tomhle momentě Veloster začíná být zábavný.

Jenže Veloster umí i vystrašit. Místo víceprvkového zavěšení zadní nápravy přišla na místo obyčejná vlečená ramena, která se snadno nechají vyvést z míry. Stačí menší hrboly na silnici, auto se nepříjemně rozvlní a vy si najednou nejste jistí, jestli si zase sedne nebo budete muset vytasit čtyři rychlá kontra nebo tahání za ručku. Když se zadek rozvlní na tvrdých brzdách a předek pak odmítne zatáčet, možná přijdou vhod i hnědé bezpečnostní trenky. Tupější brzdy a řízení bez většího citu vám v tu chvíli nijak nepomůže.

Tohle se bohužel neděje jen když jedete pilu, ale i při běžných rychlostech. O to víc vás divoké chování podvozku vyvede z míry a přinutí přemýšlet: „To už jedu fakt tak rychle?“ Problém není na vašem přijímači. Podvozek je docela tuhý i díky osmnáctipalcovým slupkám o profilu 40, takže hýčkání vláčným komfortem se nekoná, jenže ani za tu cenu nedostanete potřebnou stabilitu, což je jednoduše chyba. To se vás týká, i když nejste zrovna závodník začátečník, ale třeba i mamku s dítětem na zadní sedačce Veloster řádně vycuká, až se na dálnici ve 140 km/h rozvlní na hrbu, který nebyl ani vidět, nebo o mizernou krajnici na úzké okresce při vyhýbání náklaďáku v protisměru. Jak by si v takových situacích asi tak vedlo Scirocco?

Snadné pořízení, prostě jsme jedno sehnali a postavili je přímo proti sobě na náročných křivoklátských okreskách. Šíro nemusíme dlouho představovat, všichni ho už moc dobře znáte třeba z našeho předchozího srovnávacího testu, tak se vrhněme rovnou do akce. S kompresorem, turbem a 160 koni má Rocco jasně navrch, se správnou zařazenou rychlostí snadno zmizí Velosteru z dohledu. Řidiči u toho navíc předvádí vrčení při akceleraci a odfukování turba při povolení plynu. Velmi uspokojující zvuky, když máte chuť se bavit, trikem ale je, že Šíro to umí i v normálních rychlostech, aniž by tím obtěžovalo. Podvozek bez adaptivních výmyslů je radikálně stabilnější než Velosterův, ale stále ne dost tuhý. Uspokojivě tlumí nerovnosti, v zatáčce se auto trochu nakloní a zapře se o vnější kola. A drží. Jistota a dospělost typické pro VW z Šíra přímo čiší.

Scirocco má příjemnější řízení i progresivnější brzdy, korejští inženýři nicméně lépe zvládli převodovku. Ve VW jsou delší dráhy, řadit musíte razantně, když chcete být rychlí, abyste tam rychlost opravdu vrazili a ona nechtěla vyskočit zpátky, navíc na neutrálu se hůř hledají správné dráhy. Náš kousek měl naježděno skromných 13 tisíc km, takže je šance, že se to s dalšími kilometry zlepší (proč ale ve Velosteru se dvěma tisíci na tachometru funguje bezchybně?), ale v tento moment je převodovka největší slabinou jinak jistého Scirocca. Je to skoro stejně odrazující, jako u Velosteru nepříjemný podvozek.

Zpátky k Velosteru, kvůli němu tady dnes jsme. Zklamání, nebo jste to čekali? Já jsem rozhodně nepříjemně překvapený. Veloster zavání úzkým rozpočtem na vývoj, který praskl na design nové karoserie a úpravy interiéru, přičemž s laděním motoru a podvozku se už inženýři moc neobtěžovali. Pokud se chcete bavit, musíte auto drtit, ale to už nejezdíte pod osm, ale přes deset, navíc za asociálního řevu vytočeného motoru zavánějícího akutní frustrací řidiče. Aby zážitek byl ještě adrenalinovější, občas se vám auto někam nečekaně zhoupne, takže budete většinu času řídit celí napjatí a čekat na další nepříjemná překvapení. Většina opravdu zábavných aut umí odměnit řidiče i při uvolněné jízdě. Mezi ně by mohlo patřit i Scirocco. Nebýt té zpropadené převodovky.

A teď se ještě podívejte do naší srovnávací tabulky, co si za půl milionu můžete vybrat u konkurence. Nejslabší Scirroco je teď v akční výbavě, u Renaultu dosáhnete na 180koňovou GT verzi Méganu kupé a Peugeot vám nabídne dokonce 200 koní skvělého motoru vyvinutého společně s BMW. Balení 308 GTi možná není tak designově oslnivé, ale přinejmenším je o jedny dveře praktičtější. Těžká volba? Jako stylovější verze i30 Veloster funguje, ale kromě designu a praktičnosti nemá nadšenci do řízení mnoho co nabídnout, přičemž podvozek je opravdu průšvih. Co s tím inženýři od Hyundaie? Veloster je pojízdná reklama na tlačítko „Sport“. Jakkoliv je obvykle nemáme rádi, tady by fungoval, kdyby na něj u Hyundaie nezapomněli. Zhutnit zvuk, zlepšit reakce na plyn a hlavně přitvrdit tlumiče. Pak by Veloster konečně dával smysl. A víte co, nechte ho rovnou defaultně zapnutý.

foto: Jan Svoboda

Za zapůjčení Scirocca, ochotu a spolupráci při testu děkujeme Mishawovi.

 

Technické parametry vozidla Hyundai Veloster 1,6 GDI Style:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

1 500 km

Základní cena vozu

499 900 Kč

Hmotnost

1 260 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 591

Výkon

103 kW (140 koní) při 6 300 ot./min.

Výkon/hmotnost

115 koní/t

Točivý moment

167 Nm při 4 850 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,7 s

Max. rychlost  

201 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,5 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

Nezávislé typu McPherson se stabilizátorem

Zavěšení zadní nápravy

Dvojitá příčná ramena s vinutými pružinami a s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

215/40 R18

Délka

4 220 mm

Šířka

1 790 mm

Výška

1 399 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

320 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Design – Mizerný podvozek
+ Promyšlený interiér – Nepřesvědčivý motor
+ Praktičnost dveří navíc   – Nedostatek zábavy
+ Rychlá převodovka – Už jsme zmiňovali podvozek...?  

 

Hyundai Veloster

1,6 GDI (140 koní)  

Volkswagen Scirocco

1,4 TSI (122 koní)  

Renault Mégane Coupé GT

2,0 TCe (180 koní)

Peugeot 308 GTi

1,6 THP (200 koní)  

0-100 9,7 s

201 km/h

6,5 l/100km

0-100 9,7 s

 200 km/h

6,4 l/100km

0-100 7,8 s

 230 km/h

7,7 l/100km

0-100 7,7 s

 237 km/h

6,9 l/100km

cena: 499 900 Kč

cena: 499 900 Kč

("20 Years Edition")

cena:  499 900 Kč

(Akční cena)

cena:  499 900 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře