foto Driversweb.cz

Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6 – zpátky ve smyku

Datum článku: 30.10.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Oblíbený redakční driftmašín je po osvěžujícím faceliftu zpátky v plné 350koňové parádě, připravte se na oblaka štiplavého dýmu od zadních kol! Naši dva testovací jezdci skáčou za volant pro jistotu rovnou s plynovými maskami.

Martin: První Hyundai Genesis Coupe (náš test ZDE) působil jako naprosté zjevení. Svalnatý, plnotučný motor V6 pohánějící ta správná kola, zabalený v macaté karoserii s logem Hyundai! Naprosto absurdní, skoro jako návštěva z paralelní reality. Ale byl tu a nám se moc líbil. Krásně burácel, uměl jezdit rychle rovně, podržet v zatáčkách anebo jimi klouzat bokem.

Matěj: Pravda, chvilku trvalo, než se mi dostal pod kůži humpoláckostí namísto preciznosti, ale pak jsem s nahodilým kýchnutím ťuknul do plynu kdesi uprostřed křižovatky a vykroužil ten nejfantastičtější drift ve svém životě. Ta samozřejmost, s jakou bylo tohle kupé řiditelné ve smyku, mi nedala spát a jel jsem ten večer ještě jednou prokýchat noční Prahu…

Martin: Po vzoru pravých amerických muscle cars nabízel spoustu zábavy za pár peněz, takže když Hyundai oznámil facelift, který vyřeší problém příliš korejského vzhledu a navrch přihodí skoro 50 koní navrch (dvoulitr turbo dokonce posílil z 200 na 285 koní), skákali jsme do stropu. I přes ty snadno dostupné smyky není výkonu totiž nikdy dost.

Matěj: Čekali jsme zatraceně dlouho, než upravená verze Genesisu dojela z Koreje přes Státy až do Evropy. I kdybychom ji měli přivézt po ose a celou cestu couvat, byli bychom tu s ní rychleji než oficiální zastoupení. Ale dočkali jsme se, nový kukuč a dalších 50 koní jsou tady. Stejně tak jsou tady i dva nové kvalty osmistupňového automatu (přímo z vývojového střediska Hyundai), kterými je zjevně potřeba se pochlubit, takže testovací novinářská mula v manuálu prostě není. Proto bude v tomto testu štiplavého dýmu nakonec po hříchu trochu méně.

Martin: Je neuvěřitelné, jak převodovka dokáže změnit charakter auta. Rozvaluji se v koženém křesle za volantem Genesise, poslouchám motor, jenž na pozadí jen tiše brumlá, a podezřívavě pozoruji převodovku, která si potajmu přesívá svých osm kvaltů. Rádio hraje slušně, šíbrem pronikají do kabiny teplé sluneční paprsky a čerstvý vzduch, atmosféra v kabině je uvolněná. Poskakuji v zácpě a je mi to jedno, dokonce ani nemám namožené levé lýtko.

Matěj: Automat udělal z Genesise moderní GT, které naprosto uvolněně zvládá dálkové cesty a má v zásobě dost výkonu, aby předjetí hodné překážky překonával na lusknutí klikové hřídele. Dokonce i se spotřebou se teď dá vejít pod devět litrů tam, kde jste se s předfaceliftem s manuálem horko těžko drželi desítku. O co je však lepším GT, o to menším je chuligánem. Chtěli jsme napsat něco o tom, jak jsou pomalé reakce na plyn automatu otravné v driftu, ale tuhle starost za nás vyřešilo útlocitné ESP – i po vypnutí nedovolí nic odvážnějšího než kontrolované zavlátí zádě na výjezdu ze zatáčky.

Martin: To však neznamená, že si s ním nemůžete užít trochu legrace. Přepněte převodovku do sportovního módu, zatáhněte za plastové pádlo pod volantem…

Matěj: …asi čtyřikrát, abyste se dostali na správné otáčky. Těch kvaltů je vážně až moc.

Martin: …chvilku počkáte, až si to elektronkový mozek převodovky přebere a skutečně podřadí (bez meziplynu a tedy s cuknutím)… šestiválec pod kapotou jadrně zahřmí a Genesis začne nabírat tempo. Hrozivé tempo, pokud se nezaleknete gradujícího řevu motoru, který v nejvyšších otáčkách zní jako rozběsněný dav vesničanů s vidlemi a pochodněmi, a podržíte plyn na podlaze až k červenému poli…

Matěj: …a když už se těšíte na štěkání v omezovači, převodovka automaticky přeřadí o kvalt výš. Velmi… civilizované, ale cítím se ošizeně.

Martin: Člověku to bere pocit kontroly, že? Připadám si trochu jako pasažér. A tenhle pocit přetrvává i v zatáčce – nabrzdit, nasadit oblouk a… přesně tady bych si chtěl plynem hrát s neutralitou podvozku, ale Genesis má tolik gripu a neochvějné stability, že to dost dobře ani nejde. Pořád se zarputile drží stopy a mé jemné pokyny pro něj zůstávají pouze nevyslyšenými podprahovými signály.

Matěj: To je přesně ta humpoláckost, kterou se vyznačoval i předfacelift. Úpravu stopy v zatáčce je potřeba vyprovokovat agresivnějším přenosem váhy na brzdách, aby šel rovnou do smyku, ale tuhle srandu zase rychle zhatí to proklaté ESP.

Martin: Musím mu však přiznat, že v čisté stopě funguje překvapivě dobře. Spousta rychlosti, spousta jistoty, i přes 1,6 tuny živé váhy se ochotně vrhá do zatáček a schopně přenáší hmotnost. Na tachometru se míhají docela divoká čísla a motor hřmí, jako když se pustošící bouře žene krajinou. Při svižné jízdě vážně umí zaujmout.

Matěj: Jen ta nedostatečná hloubka vzájemné interakce řidiče a stroje ubírá na zábavě. Radši mám ovladatelnost než stabilitu na její úkor.

Martin: Po ochutnání nového Genesise Coupé 3,8 V6 nám zůstává trochu hořká pachuť na jazyku. Vizuálně se facelift povedl, konečně se na Genesise dá dívat...

Matěj: ...až na ty tři pouťové budíky na palubce. Teplota oleje se hodí, ale ručička ukazatele využití výkonu je přímo napojená na plynový pedál a funguje i při zhasnutém motoru – ostuda.

Martin: Eh, to je pravda, mě zase vysloveně urážejí ty falešné průduchy na kapotě. Ale dá se to překousnout, na tohle všechno falešné pozlátko zapomeneš při prvním zaržání šestiválce. Motor je skvělý svou silou i projevem, taky podvozek je pro rychlou jízdu výborný. Jenže automat a ESP kazí zábavu – vytrhávají z děje a přistřihávají křídla. Jasně, nejlepší řešení je ušetřit 50 tisíc a vybrat si verzi s manuálem, ale to řeší jen půlku problému. Spíš to vypadá, že až teď dotáhl Hyundai své velké kupé tam, kde ho chtěl mít – v GT sekci – a táhlé smyky s oblaky kouře minulé verze byly spíš nechtěným omylem.

Nová verze dospěla: zhubla, posílila, vyklidnila se. Jenže nám se ta předchozí, chuligánská, prostě líbila víc. Dokázala nás strhnout a nespoutaně se bavit. Přiznáváme pofaceliftu, že je hodně schopným autem, ale momentálně hlavně ukazuje, jak je minulá verze v podobě lehce jetého předváděcího auta s poloviční cenovkou a stále v záruce neodolatelnou koupí. I tak jsme rádi, že tu něco jako Hyundai Genesis Coupé s atmosférickým V6, výkonem přes 300 koní a pohonem na zadek je. Je to totiž pořád hodně přitažlivé zjevení!

autoři: Martin Jánský a Matěj Slepička

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena vozu

949 990 Kč

Hmotnost

1570 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzín

Objem

3 778 cm3

Výkon 

255 kW (347 koní) při 6 400 ot/min

Výkon/hmotnost

221 koní/t

Točivý moment

400 Nm při 5 300 ot/min

Zrychlení 0−100 

5,9 s

Max. rychlost  

260 km/h

Počet rychlostí 

8

Převodovka

automatická

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

10,0 l/100 km

Spotřeba ve městě

15,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

typ Dual McPherson s příčným stabilizátorem  

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková s příčným stabilizátorem

Rozměr pneumatik

přední 225/40 R19

zadní 245/40 R19

Délka

4 630 mm

Šířka

1 865 mm

Výška

1 385 mm

Rozvor náprav

2 820 mm

Objem zavazadlového prostoru

330 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Konečně se na něj dá dívat   – O 70 tisíc dražší
+ Oldschool charakter – Víc GT než sporťák  
+ Velmi schopný podvozek – Nevypnutelné ESP
+ O 100 kg lehčí – Falešná cinkrlátka
+ O 40 koní a 40 Nm silnější  

 

V tabulce verze s manuálem. Automat přeci nechcete, nebo ano?

Hyundai Genesis Coupé

3,8 V6 (347 koní)  

Nissan 370Z

3,7 V6 (328 koní)  

Toyota GT86

2,0 boxer (200 koní)

BMW M235i

3,0 turbo (325 koní)  

0-100 5,9 s

260 km/h

10,0 l/100km

0-100 5,3 s

250 km/h

10,6 l/100km

0-100 7,6 s

226 km/h

7,8 l/100km

0-100 5,0 s

250 km/h

8,1 l/100km

cena: 899 990 Kč

cena: 899 000 Kč

cena:  809 900 Kč

cena:  N/A Kč

Galerie

Komentáře