foto Driversweb.cz

Honda Integra Type-R – žádná dětská hračka

Datum článku: 13.8.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Nejlepší předokolka vůbec? Odlehčený polozávodní speciál? Nejdivočejší sportovní Honda? To jsou dost odvážná prohlášení, jejichž pravdivost jsme samozřejmě museli prověřit...

„Pche, předokolka!“ jako bych vás slyšel. Pro zkušené jezdce jsou předohraby jen dětské hračky – vždyť místo driftování nabídnou většinou pouze zoufalou nedotáčivost a jakoukoliv větší porci koní v zatáčce mění na tahání za volant a dým od vnitřního předního kola. Zábava? Jo, tak maximálně pro malé kluky. Jenže Integra Type-R není jen tak ledajaká předokolka. Je to nejpropracovanější, nejsladěnější a neostřejší auto s pohonem na špatnou nápravu, jaké se dá sehnat!

Moc na to ale nevypadá – žádné vytažené blatníky ani boule na kapotě, žádné průduchy vpředu ani difuzor v zadním nárazníku. Jen jednoduchý klínovitý design ve sněhobílém kabátku. Snad jen to křídlo vzadu cosi nesměle naznačuje, ale kdybyste se nesoustředili, snadno byste ji na ulici přehlídli. Jenže v tomhle rouchu nevinného beránka se skrývá krvelačný vlk…

Honda chtěla závodní auto skupiny N a podle toho to dopadlo – upravovalo se naprosto všechno. Podvozek měl už v základu dvojité lichoběžníky vpředu i vzadu, ale dostal pevnější uložení, tužší tlumiče a pružiny a také tužší stabilizátory vpředu i vzadu. Tuhost podpořily rozpěrné tyče na obou koncích auta, na některých místech se karoserie dokonce dodatečně zpevňovala.

Brzdy dostaly větší kotouče i silnější třmeny, mezi přední kola putoval samosvorný diferenciál Torsen a mohutně se odlehčovalo. Na lehčím chladiči, baterii, kolech a dalších částech se podařilo ušetřit 40 kg, úplně pryč šla zvuková izolace, zadní stěrač nebo kryt rezervy a mohli jste požádat i o odstranění rádia a klimatizace, a ušetřit tak dalších 24 kilo. ITR nakonec váží pouhých 1 090 kilo a tu lehkost skutečně cítíte z každého jejího pohybu.

Ale nebyl by to pravý Type-R bez pořádného motoru a ten v Integře je ručně montovaný motorkářský klenot – molybdenem potažené kované hliníkové písty, odlehčené ojnice, ostřejší vačka, upravené sání a sací ventily, větší škrticí klapka, ručně leštěné svody a macatější výfuk. Díky tomu z objemu pouhých 1,8 litru dává fantastických 190 koní (v některých verzích ještě o deset víc), tedy 105 koní na litr, a točí neuvěřitelných 9 000 otáček. Není dokonce problém z něj po úpravách vytlačit 240 koní s omezovačem na 10 tisících otáčkách. To už je vážně peklo!

Tak co, už to chápete? Tohle není žádná poladěná nákupní taška, ale čistokrevný homologační speciál, ekvivalent CSL, GT3 RS nebo Superleggery pro normální lidi. Stačí vyhodit zadní lavici, vyrámovat, přidělat čtyřbodové pásy a můžete vyrazit dobývat erzety. A přesně tak i jezdí. Připravte se na totální řidičské nasazení, protože nic jiného neudrží ITR ve varu.

Tam, kde ze sebe většina motorů vydává to nejlepší, se Type-R začíná teprve sbírat, a kde ostatní naposledy utrápeně vydechují, se naplno probouzí. V 6000 otáčkách přepne VTEC na ostrou vačku, motor začne ječet jako cirkulárka a ručička otáčkoměru vystřelí napříč stupnicí. Tedy zbytkem stupnice. Šest, sedm, osm tisíc, ještě vydržet, osm a půl a přeřadit, otáčky spadnou znovu do zóny vysokootáčkového šílenství, šest, sedm, osm a půl a znova. I když gradující kovový jekot, z něhož vám běhá mráz po zádech, naplňuje kabinu a nutí vás přeřadit, nesmíte vyměknout. Neutuchající hlad motoru po otáčkách a jeho naprostá neutahatelnost z vás bude za volantem ždímat maximum.

  

Famóznímu motoru sekunduje vynikající podvozek, který oproti všem předpokladům nezná nedotáčivost a naopak dokáže nabídnout ukázkový táhlý přetáčivý smyk! Lehký čumák se po povelu rychlým řízením velmi ochotně stáčí k apexu, při průjezdu si můžete jemnou prací s plynem hrát s přenosy hmoty a buď jeho povolením přimět záď ke kontrolovanému vybočení, nebo plným přišlápnutím vytáhnout ven ze zatáčky za jekotu vytočeného VTECu. V tu chvíli volant v rukou ani necukne, diferenciál jen rozdělí sílu, kola se zakousnou do asfaltu a auto vystřelí po rovince k další zatáčce. K dokonalé ovladatelnosti přispívá i poddajný podvozek, který se v plném trysku okamžitě stabilizuje a nabídne vám oporu a dodá sebevědomí.

  

K dokonalé ovladatelnosti přispívá i fantastická řiditelnost. Honda si vždycky dává záležet i na těch nejmenších detailech a Integra Type-R je toho zářným důkazem – pozice za volantem je přirozená, ergonomie perfektní, rozmístění pedálů ideální a jejich kalibrace příkladná. Zprvu těžké řízení za jízdy ožije a neúnavně vám vypráví každý pikantní detail ze života předních kol, odezva motoru na plyn by nešla měřit ani v nanosekundách, brzdy se skvěle dávkují a fantasticky mechanické řazení s kratičkými dráhami pomáhá k dokonalému propojení s autem. Tuhle jízdu si vážně užijete každým kouskem svého těla.

Tedy pokud pojedete opravdu naplno, protože jinak z ní nebudete mít nic. Zapomeňte na nenucenou rychlost se zátahem odspodu, protože do šesti tisíc otáček se neděje nic. NIC! Když máte špatně zařazeno, ujedou vám nejen TDIčka, ale i staré škodovky s platem vajec za zadním sklem. To může být trochu nepříjemné při běžné svižnější jízdě… a extrémně frustrující na neznámé silničce.

Jenže tenhle on/off charakter dodává Type-R to pravé kouzlo ostré závodničky. Možná má pohodlný podvozek, zadní sedačky a velký kufr, takže s ní klidně můžete jezdit denně a budete si připadat jako v obyčejném Civicu, ale když chcete být rychlý, musíte podstoupit zkoušku svých řidičských schopností, do které vložíte maximum talentu. A Integra Type-R vás za to bohatě odmění. Tohle vážně není žádná dětská hračka, nýbrž nástroj pro zkušené jezdce. Tohle je skutečně nejlepší předokolka. Poklekněte před králem!

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Honda Integra Type-R:

Ve výrobě

1995 - 2001

Cena

Původně cca 900 000 Kč

Dnes od 200 000 Kč

Hmotnost

1 090 kg

Motor

řadový

Počet válců / ventilů

4 / 16

Objem

1 797 cm3

Výkon

190 koní při 8 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

174 koní/t

Točivý moment

178 Nm při 7 300 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,7 s

Max. rychlost  

230 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

8,8 l/100 km

Zavěšení přední nápravy

Dvojité lichoběžníky, stabilizátor  

Zavěšení zadní nápravy

Dvojité lichoběžníky, stabilizátor  

Rozměr pneumatik

195/55 R15

Délka

4 380 mm

Šířka

1 695 mm

Výška

1 320 mm

Rozvor náprav

2 570 mm

Galerie

Komentáře