foto Driversweb.cz

Honda E Advance – Trefa Hondo!

Datum článku: 16.1.2021 | Autor textu: Matěj Slepička

Pokud máte pocit, že se s elektromobilitou smázly konkurenční rozdíly a elektroauta se teď liší jen dojezdem a velikostí, pak rozhodně zpozorněte. Už roky jsem přesvědčený, že ty nejřidičtější elektromobily bude dělat právě Honda. Pustila se do toho vskutku velkolepě a spojila to rovnou s výkladní skříní svých technologií. Stojí ta paráda za milion? Nahoďte jističe, jdeme to zjistit.

Fascinace!

To auto na silnici vypadá neuvěřitelně bizarně a působí to trochu, jako byste ho zrovna ukradli na autosalonu v Pekingu, kde se koncept Honda E Protoype původně představil. Ten design je naprosto čistý, neotřelý a, ehm, roztomilý. Baví to děti, důchodce i hipstery, ale faktem je, že roztomilost je na našich silnicích vnímaná spíše jako slabina. Okolní řidiči k tomu autu nemají tak velký respekt, jaký by si 160 koní, dostupných na lusknutí prstu, zasloužilo.

Jakmile se k autu blížíte s klíčkem, hned vybídne své vystřelovací kliky. Po mechanickém zatáhnutí už držíte bezrámové dveře a usedáte do futuristického retro interiéru. Nastupuje se jednoduše, sedí se příjemně i na delších trasách a věci je kam odložit. V podstatě tady nenarazíte na nic otravného, jen nevěřícně zíráte a říkáte si: Kdyby ta automobilová budoucnost vypadala takhle, bylo by to zatraceně cool.

 

MirrorCams

Ovládání auta působí jednoduše a intuitivně, prostě jen naskočíte, stisknete „D“ a jedete. Pro městský provoz se příjemně používá funkce "one pedal driving“, kde si pro brzdění i přidávání vystačíte jen s plynovým pedálem. Skoro to člověka donutí zapřemýšlet, proč to doteď se spalovacími motory bylo tak složité.

Asi nejzábavnější, přesto jen stěží praktickou technologií jsou určitě mirrorcams, tedy zpětné kamery. Sice zobrazují záběry ze známých úhlů a ve dne i v dobré kvalitě, obraz máte perfektně čistý i za deště, současné použití má ale pořád zásadní slabiny. 

Tou první je odhad. Ze zrcátek najednou nejste schopni odečíst vzdálenost předmětů ani jejich rychlost, a tak se stává, že bez kontrolního pohledu do zpětné kamery s trajektorií nejste schopni přesně zacouvat nebo to čas od času pošlete do pruhu někomu, kdo se blížil opravdu rychle, jen jste to přehlédli. Při odbočování se na kamerách sice zobrazují orientační rysky, ale je to jen malá záplata. 

Druhou zásadní slabinou je zvolený výřez zobrazení, který vytváří větší slepý úhel než klasické zrcátko a na schované předměty pak upozorňuje jen radarová detekce. Upřímně jsem čekal, že využití kamer přinese více výhod digitálního zobrazení. Předpokládal jsem, že se bude výřez zobrazení softwarově posouvat podle okolností a tím odpadne jakýkoliv slepý úhel. Zatím jsou pro mě mirrorcams promarněná šance, ale když narazíte na nějakou nepříjemnou situaci, můžete z ní naštěstí bleskurychle zmizet, to auto je totiž sakra rychlá střela!

 

Střela!

Za volantem si můžete vybrat ze dvou nastavení: Normal a Sport, z nichž Normal příjemně uvolňuje jízdu tak, že byste Hondu E klidně nazvali dokonalým spotřebičem, stačí ale přepnout na Sport a rázem si budete připadat jako v autíčku na dálkové ovládání. Podvozek přituhne, odezva na plyn zostří a vy si najednou vážně připadáte, jako byste synovi sebrali hračku. 

Samozřejmě to není auto, které byste s uspokojivým pocitem mohli tlačit na 10/10 jako třeba Hondu S2000, ale ve městě platí jiná pravidla než na okruhu a kombinace jednoduchého ovládání, nízkého těžiště, masivního točivého momentu a obřího rejdu je přesně to, co v tomhle prostředí vykouzlí úsměv na tváři pokaždé, když budete někam spěchat. Oproti většině elektromobilům tady navíc máte vyvážení 50:50, tuhý a přitom poddajný podvozek, perfektní odezvu všech ovládacích prvků a nestane se vám, že by se volant nepřirozeně vracel jako v Renaultu ZOE, že byste měli prodlevu za plynem jako v Superbu IV nebo, že bystě šlapali na brzdu, ale auto nepředvídatelně kombinovalo rekuperaci s brzděním jako v Nissanu Leaf. Tady je řidičsky skutečně všechno v pořádku.

Pohon zadní nápravy se podařilo vytěžit jen v samé výhody a garantuju vám, že v režimu zapnuté stabilizace byste ani nepoznali, že vás žene záď. V oblouku pod plynem se Honda E opře o záď a bez znatelných zásahů stabilizace drží efektivitu průjezdu v jakési bezpečné obálce. Pokud stabilizaci omezíte, rychle přijdete na to, že pod návalem točivého momentu zadní kola snadno utrhnete z přilnavosti, ale následné srovnání elektronikou pak působí trochu jako facka od rodičů. Plynulý powerslide si můžete dovolit jen na nezpevněném povrchu při otočce (když ji zvládnete rychleji než zpozorní rodiče).

V zábavě vás určitě nebude limitovat výkon nebo jízdní vlastnosti, ale spíš dojezd. Už psaných 220 km nezní nijak světově, navíc s prvním odjezdem z nabíječky zjistíte, že reálný bezpečný dojezd na plné nabití se pohybuje spíše kolem 120 km ve městě a s lehkou nohou počítejte tak 100 km mimo něj. Naštěstí můžete Hondu E alespoň bleskurychle dobít výkonem 50 kW. 0-80% baterky zvládnete za 30min, zbývajících 20% pak za dalších 30min.

 

Dálkové cestování

Přestože první dny máte s Hondou E pocit, že nedojedete za hranici Prahy, není tak dramatické vydat se někam dál. Chce to plán, ověření nabíječek předem a velmi klidné tempo. Dálnice a rychlosti nad 100 km/h udělají z městských 18 kWh/100 km  rázem 22 kWh spotřeby energie. Cesta z Prahy do Písku v našem případě neklapla na jeden zátah a vyžádala si krátkou přestávku na 50 kW nabíječce, ale naopak do stejně vzdálené České Lípy šlo tamním tempem 60‒80 km/h dojet na pouhých 50 % baterie.

Při dálkovém cestování s takhle malým dojezdem si připadáte trochu jako při individuální turistice, i tady musíte nechat plán hodně otevřený, protože nevíte jestli dojedete na jedno nabití nebo někde budete muset stavět. Vlastně ani nevíte, jestli na nabíječce bude volno nebo tam budete hodiny tvrdnout. Je to samozřejmě bláznivé, ale zároveň tyhle chvíle dělají zážitky z cestování nezapomenutelnými a mají své kouzlo.

Zásadní otázkou na závěr je, jestli stojí Honda E za milion korun. Upřímně? Je to dost peněz na to, abyste je alokovali do auta, které má jen 100-120 km reálného dojezdu. Pokud vám ale milion v autě navíc chybět nebude, pak do ní nadšeně skočte. Můžete sice váhat, jestli by nestačila Škoda Citigo za poloviční peníze, ale s Hondou E si nekupujete jen elektrický spotřebič na cestování, je to výkladní skříň technologií a zábavná řidičská hračka s neopakovatelnou osobností. Trefa Hondo!

Text & Foto: Matěj Slepička

 

 

Technické parametry vozidla Honda E:

Základní cena vozu

899.900 Kč

Motor

elektromotor   

Kombinovaný výkon

113 kW (154 koní)

Točivý moment

315 Nm

Hmotnost

1 617 kg

Výkon/hmotnost

95 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,3 s

Max. rychlost

145 km/h

Převodovka

stálý převod

Poháněná kola

zadní

EV dojezd

222 km

Kapacita baterie

35,5 kWh

Rozměr pneumatik

205/45 R17

225/45 R17

Délka

3 894 mm

Šířka

1 752 mm

Výška

1 512 mm

Rozvor náprav

2 538 mm

Objem zavazadlového prostoru 

171 l

Galerie

Komentáře