Datum článku: 8.6.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Na pohled je skoro nerozeznáte, ale za volantem se ukáže – konzervativnější sedan hraje oproti dynamičtějšímu hatchbacku na klidnější, pohodlnější notu. To ale neznamená, že by ho byla menší zábava řídit!
Hlavice manuální řadičky v Civicu má zvláštní tvar – místo obvyklé koule vsadila na válec, který trochu hůř padne do ruky. Vlastně tak trochu připomíná hrdlo vinné lahve, což odpovídá, protože stejně jako ona také přináší opojné zážitky – má nádherně mechanický chod a jasně definované dráhy, přesto to není nudná klikačka, vyžaduje přesnou a rozhodnou ruku. Hlavně ale ovládá báječný motor.
Nová foukaná patnáctistovka se vážně povedla (což je dobře, protože je to pro sedan jediná volba; hatchback můžete mít ještě se skromnějším 1,0 turbo) a potvrzuje motorářskou zdatnost inženýrů Hondy (i když to podle posledních výsledků F1 moc nevypadá). Po nastartování ji skoro neslyšíte, při běžné jízdě si jen ševelí a jemně se vytáčí ke dvěma tisícům, kde už má posbíraných všech 240 newtonmetrů, na kterých můžete svižně plout. A přitom se spokojí s nějakými šesti litry paliva.
Přišlápněte ale plyn o něco víc a motor zavrčí, turbo se roztočí a povolá do akce všech 182 koní, které dokážou pěkně pelášit. Nejčastěji ale budete držet motor ve středním pásmu, kde má dost síly a dodává ji bez známek námahy – a právě k tomu se vám bude hodit ten bryskní manuál. Vedle něj najdete v Civicu i skvěle rozmístěné pedály a dobře vyvážené řízení, vše podle typicky zodpovědného japonského inženýrského stylu, takže vám nic nezkazí radost z vymetání zaprášených okreskových vinglů.
Přední náprava skvěle drží stopu, nová zadní víceprvková ji velmi ochotně následuje a i ve vysokém tempu. Nerozhodí ji vážně vůbec nic – hrboly, utahující se poloměry ani přenosy hmoty v esíčkách. Za tuhle vyspělost však platíme tím, že na povolení plynu v zatáčce reaguje pouze nahrbením…
To však vůbec nevadí, protože ke konzervativnějšímu sedanu se přeci jen víc hodí umírněnější tempo. I když totiž podvozek předvádí naprosto perfektní kontrolu a sebejistou stabilitu, víc zaujme příjemně houpavou komfortní charakteristikou a ukázkovou poddajností (taky tu nikdo neblbnul s nízkoprofilovými šlupičkami nazutými na obřích ráfcích). Tohle je bez diskuze nejpohodlnější auto v segmentu a byla by škoda si ho nevychutnat.
Pohodu na palubě podporuje i skvělé odhlučnění, komfortní sedačky a systém SENSING (kromě zajišťování městské bezpečnosti detekcí možných kolizí a nouzovým brzděním zastává i funkci adaptivního tempomatu a udržování jízdy v pruhu) v základní výbavě všech verzí (!!!), takže vás ani ty nejdelší cesty nebudou otravovat ani vyčerpávat.
Vlastně trochu by vás mohla otravovat méně přehledná palubka s infotainmentem, který sice oproti minulé generaci představuje posun vpřed , ale za konkurencí pořád zaostává. Ani výrazný design nemusí sednout každému, ale když zrovna nezvolíte kontrastní provedení s nepřehlédnutelnými oranžovými prvky (jako jsme měli u hatchbacku TESTovaného ZDE), dokáže vyznít i poměrně decentně. Rozhodně má v sobě dost odlišnosti, aby vás nenudil, i reprezentativnosti, která se k sedanu hodí.
Sedan tak působí docela jinak než hatchback – jako by Honda vyrobila dvě vizuálně skoro totožná, ale charakterově dost odlišná auta, jedno pohodové, druhé sportovní. Obě verze však nesou společné prvky správné Hondy – technickou propracovanost, uživatelskou přátelskost a hlavně je obě vážně radost řídit!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Silný a úsporný motor... | – ...který ale není pro každého |
+ ...spojený s výborným manuálem... | – Infotainment stále poněkud zaostává |
+ ...to celé na vynikajícím podvozku | |
+ SENSING v základní výbavě | |
+ Osobitý design... |
Technické parametry vozidla Honda Civic sedan 1,5 VTEC turbo:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
134 kW (182 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
240 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 350 kg |
Výkon/hmotnost |
134 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,4 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
215/55 R16 |
Délka |
4 648 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 416 mm |
Rozvor náprav |
2 698 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
519 l |