foto Driversweb.cz

Ford Mondeo ST220 kombi – otázka očekávání

Datum článku: 20.6.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Není těžké najít v sobě slabost pro rychlé kombíky. Nenápadné, rozumné, praktické, a přitom mají dost síly na zničení kdejakého troufalého vyzyvatele. ST220 nutně musí díky své relativně snadné dostupnosti na špičku žebříčku v nabídce aut z druhé ruky. Měli byste si ho ale skutečně pořídit?

Martin: Jestli mě něco testování aut naučilo, pak je to nepřeceňovat auta před prvním svezením. Design, papírové výkony a pověsti vyčtené v časopisech jsou jedna věc, a to, jak na mě fakticky auto zapůsobí, je věc druhá. Až usednutí za volant a prvních pár metrů mi ukáže, jestli si budeme rozumět. Jak se mi sedí, jak se mi řídí, jak auto reaguje na povely – tuhle osobní a ryze subjektivní zkušenost ze stránek časopisů nevyčtete. A přesto jsem se na ST220 dopředu těšil. Elegantně nenápadný design skrývá potenciál silniční stíhačky se šestiválcem v přídi. Ford navíc dobře řiditelná auta umí, takže se není čeho strachovat.

Matěj: ST220 je podobně jako starší ST200 jen sportovně zdatnější verzí běžného Mondea. Už standardní Mondeo ví, co je to dynamický podvozek a že se stopa po ubrání plynu utahuje, a tak mu k přerodu z rodinného přibližovala ve čtyřdveřové GT stačí jen mírné úpravy. Tedy abych byl přesný, kombíku musí stačit jen těch pár drobností, sedan a liftback mají oproti standardnímu Mondeu ještě jednu specialitku a tou je sofistikované řešení zadní nápravy s měnitelnou geometrií nazvané quadralink. Jeho princip vám vysvětlit nedokážu, ale zkusil jsem si, že v praxi zadní náprava pomáhá k agilitě v rychlejších zatáčkách. Vedle podvozku dospěl i šestiválec přidáním půl litru objemu a dvaceti koní oproti ST200, jde o poctivou hovězí V6. Ale stačí to?

Martin: Skáčeme do auta, nahazuji tu hovězí V6 a rozjíždíme se. A má snová představa už dostává první trhliny. Sedím podivně vysoko, na přední kapotu koukám shora a auto je mi po pás jako vozík z pouťového autodromu. Řízení je exemplárně tupé, auto na pohyby volantem reaguje se zpožděním, laxně a doprovází je náklonem. Olítaný podvozek má rozhodně nejlepší dny dávno za sebou, i tak by se mohl chovat způsobněji. Zachrání to motor? Zvukem určitě, třílitr zní skvěle směsí mechanického lomozu a lahodné jemnosti typického šestiválce. Jenže… prostě nejede. Stojím na plynu jako na rýči, rychlost narůstá pomaleji než u nejmenších turbomotorů dneška a mám pocit, že by mi při letmém startu frnkla i babka na kole jedoucí ze hřbitova. Nemluvě o dvanácti litrové spotřebě. Sen se mi rozplývá.

Matěj: Jedno stařičké Mondeo ST200 kdysi prošlo mou garáží a po tisících společných kilometrech mohu znalecky prohlásit, že projev ST200 byl s ST220 v zásadě velmi podobný. I tak se ale nemůžu zbavit dojmu, že to lepší z nich je právě původní ST200. Zážitek z řízení byl totiž v každém směru o drobek intenzivnější. Zvuk měl větší nadšení, nabízel více rezonancí u stropu otáčkoměru. Podvozek hbitěji reagoval na práci s přenosem váhy a co víc, tak i ta nižší hrstka výkonu působila naléhavěji. Vzpomínám si i na snahu zlámat mi ruce, to když se točivý moment rozhodl na chvilku řídit, ale oplatil jsem mu to dlouhou kouřovou clonou, bestie jedna.

Matěj: Mondeo ST mezigeneračně dospělo a tím ztratilo část své řidičskosti a postoupilo o další krůček od ostré sportovnosti směrem ke komfortu GT. Bohužel tím u mě ale ztratilo poslední zbytky přitažlivost.

Martin: A tak se dostáváme ke klasické poučce: Nejdřív se svezte, pak si utvářejte názor. Jakkoliv lákavě působí ST220 na papíře, za volantem je to jedno veliké zklamání. Náš kousek dostal za svého života pořádně za uši, a i když to poněkud otupilo jeho hrany, stejně zůstává daleko za očekáváním. Žádný praktický sporťák se čtyřmi dveřmi a kufrem, ale těžký, nepříliš obratný a docela líný dálniční křižník. A na tohle byly odjakživa daleko lepší diesely.

Autoři: Matěj Slepička a Martin Jánský

Foto: Martin Jánský

 

Technické parametry vozidla Ford Mondeo ST220 kombi:

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2003

Stav tachometru

180 000 km

Cena vozu

Původně 1 100 000 Kč, dnes 150 – 200 tis. Kč

Hmotnost

1 506 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

6

Počet ventilů

32

Palivo

benzin

Objem

2 967

Výkon

166 kW (226 koní) při 6 250 ot./min.

Výkon/hmotnost

150 koní/t

Točivý moment

280 Nm při 4 900 ot./min.

Zrychlení 0−100 

7,5 s

Max. rychlost  

238 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

10,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

14,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

56 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Délka

4 829 mm

Šířka

1 812 mm

Výška

1 426 mm

Rozvor náprav

2 754 mm

Objem zavazadlového prostoru

540/1 700

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Zvuk – Nejede rychle
+ Prostornost – Nejede sportovně
+ Nenápadnost   – Podivná řidičská pozice  

 

 

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto 

 

Galerie

Komentáře