foto Driversweb.cz

Ford Mondeo 2,0 TDCI Durashift

Datum článku: 1.1.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Ceny ojetin Mondea III. generace v této konfiguraci nyní lehce poklesnou, naskýtá se nám tedy ta nejlepší příležitost k podrobení vozu nějakému testu. Poklesnou proto, že Ford již začal s prodejem modernizovaného Mondea, které nyní nabízí nepatrně vyšší výkon a klasický automat nahradila dvojspojková převodovka. Jak si tedy stojí Mondeo jako ojetina?

Durashift? Zajímá vás, o jakou převodovku jde? Je to šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Nic víc v tom není. Spojení automatické převodovky s dieselovým motorem, v našem případě 2,0 TDCI s výkonem 140 koní a točivým momentem 320 Nm, se mi jeví jako dobrý nápad. Motor si ševelí kdesi okolo 2 000 ot./min a při potřebě výkonu nemusíte čekat na podřazení o dva až tři převodové stupně jako u atmosférického benzinového motoru. K jízdě máte k dispozici režim D jako Dopředu, S pro Svižnou jízdu a možnost manuálního řazení označeného symboly + a -.

Automat řadí příjemně a hladce. Většinou rozumí tomu, co po něm chcete. Například pokud stojíte na brzdě při režimu D, auto nemá žádné nežádoucí vibrace. Když si vymyslíte nečekanou akceleraci, většinou se sebere velmi rychle. Ale na druhou stranu stejně jako každý automat i tenhle občas nejedná nejrozumněji. Například některé převodové stupně nedovolí odřadit, dokud motor nedosáhne na určité otáčky, a to je někdy nepříjemné. Zachraňuje to volba manuálního řazení, takže nemusíte jet celou obec na otáčky těsně před odřazení z trojky na čtyřku. Pokud si v tomto režimu nevymyslíte vyloženě blbost, nechá převodovka rozhodnutí na vás a zbytečně do něj nezasahuje. Manuální režim tedy funguje na výbornou, tedy až na jednu maličkost. Do rychlosti okolo 60 km/h převodovka hojně využívá hydrodynamického měniče točivého momentu, až poté ho kvůli úspoře paliva vyřazuje z činnosti. Dokud tedy zrychlujete do této rychlosti, je jedno, jestli máte dvojku, trojku nebo čtyřku, motor prostě nastaví 2 000 ot./min a drží je. Po vyřazení měniče nastává konečně zábavná část, kdy se převodovka „chytí otáček motoru“ a probudí ve vás sportovního ducha. Stejně jako u většiny automatických převodovek, i tady zůstává motor při řazení v tahu, a změna převodového stupně tak působí velmi podobně jako u dvojspojkové skříně.

  

Motoru nemám co vytknout, při akceleraci v nízkých otáčkách (1 800–2 200 ot./min) zůstává turbo roztočené a není na něj třeba čekat podobně jako u manuální převodovky. Motor je tedy nadprůměrně kultivovaný a dostatečně silný.

Řízení a brzdy jsou podle očekávání výborné. Podvozek je nastavený spíše komfortně nežli sportovně a k Mondeu tohle nastavení příjemně sedí. Na agilní chování už je totiž příliš velké. V rychlých zatáčkách ukazuje, že v případě potřeby umí utahovat stopu a nabídnout tak i trochu zábavy. Nastavení ESP se mi nelíbí tolik jako u Focusu, tady zasahuje až dost pozdě a hodně striktně. Na suchém povrchu zásah ESP působí jako facka, která vás srovná.

Interiér je postavený příjemně kvalitně a elegantně. Nelíbil se nám jen dekor interiéru. Poněkud zvláštně vypadá také volič automatické převodovky, ale na druhou stranu je s ním manipulace v manuálním režimu o to příjemnější. Na designu exteriéru si dal Ford velmi záležet, především proto, že předchozí generace byla v tomto směru velmi usedlá. Za celý týden s Mondem jsem nenarazil na nikoho, komu by se nelíbilo.

Testovací kus byl vybaven zajímavou výbavou. Doporučit můžu přední a zadní parkovací senzory, vyhřívaná sedadla, tempomat, ale určitě vám nedoporučím dodatečně montované dotykové autorádio s navigací od společnosti Macrom. Možná je vše říkající už jen to, že běží na operačním systému pana Billa Gatese a konkrétně podle vyskakující chyby po přepnutí na navigaci odhaduji, že to bude systém Windows 95.

Na dlouhých trasách dosáhnete velmi podobné spotřeby jako s manuální převodovkou, ale ve městě budete lehce za devíti litry na 100 km. 

Během testu se ukázalo, že Mondeo je jako ojetina dobrá koupě. Závad jsme našli jen pár a spíše se jedná o jakési detaily. V interiéru byla poškrábaná dekorace palubní desky a zmíněné dodatečně montované autorádio neoplývalo spolehlivostí. Nájezd testovaného kusu byl 46 000 km a kromě těchto drobností stále působil jako nový vůz.

Celkově je Mondeo velmi příjemné. S automatickou převodovkou se snadno sžijete. Takhle velké auto už je mně osobně nepříjemné na manipulaci, ale pokud takhle velké auto potřebujete, nezbývá než Mondeo doporučit. Ať už jako ojetinu, nebo jako nový vůz. 

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost AUTO IN s.r.o. - Referentskevozy.cz  

 

Zajímavé poznatky redaktorů:

Matěj:

Jízda na okreskách v manuálním režimu mi byla velmi sympatická. Mondeo je na mě až příliš velké, raději bych se uskromnil do Focusu.

 

 

Luboš:

Mondeo je výborný společník především na dlouhé cesty. A až vás cestování omrzí, můžete si ustlat na letišti, ve které se promění kufr po sklopení zadních sedaček.

 

Honza:

Automatická převodovka Mondeu dodala přesně to co mi u něj chybělo. Stal se z něj výborný každodenní společník. Nemám vyhrad.

 

 

Technické parametry vozidla Ford Mondeo 2,0 TDCI Duratorq Durashift:

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2008

Stav tachometru

46 000 km

Cena vozu

449 000 Kč s DPH

Hmotnost

1 575 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 560

Výkon

103 kW (140 koní) při 3 750 ot./min.

Výkon/hmotnost

89 koní/t

Točivý moment

320 Nm při 1 740-2 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,4 s

Max. rychlost  

200 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

přední

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

7,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

9,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková náprava

Rozměr kol

16″

Rozměr pneumatik

215/55 R15

Délka

4 830 mm

Šířka

1 886 mm

Výška

1 512 mm

Rozvor náprav

2 850 mm

Objem zavazadlového prostoru

2 řady/1 řada sedadel

512/1 685

 

Výbava testovaného vozu:

ABS, ASR, ESP, 8x airbag, 2x isofix, automatická převodovka, posilovač řízení, automatická klimatizace, autorádio s navigací, přední a zadní parkovací senzory, elektrická, okna, vyhřívané čelní i zadní okno, vyhřívaná sedadla, dálkové centrální zamykání, otáčkoměr, venkovní teploměr, nastavitelný volant, multifunkční volant, palubní počítač, navigace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní stěrač, tónovaná skla, imobilizér 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ velmi dobré jízdní vlastnosti – spotřeba paliva ve městě
+ velmi prostorný interiér  
+  komfortní nastavení podvozku  
+ povedený design  
+ kvalitní interiér  

 

Ford Mondeo kombi

2,0 TDCI Powershift (140 koní)

Škoda Superb kombi

2,0 TDI DSG (140 koní)

Volkswagen Passat Variant

2,0 TDI DSG (140 koní)

Peugeot 407 SW

2,0 HDI AUT6 (163 koní)

cena: 743 890 Kč

cena: 720 900 Kč

cena: 782 800 Kč

cena: 761 900 Kč

Velmi pohodlný a schopný podvozek Mondeo řadí mezi nejlpší vozy této třídy.

Super je oproti Mondeu trochu těžkopádný.

Pro ty, kteří upřednostňují kvalitu a image před jízdními vlastnostmi. 

Peugeot do této třídy přináší trochu alternativní design

 

Galerie

Komentáře