foto Driversweb.cz

Ford Kuga 2,0 TDCi 4x4 – dva v jednom

Datum článku: 4.12.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Evropská Kuga a americký Escape se staly jedním autem. Pokud ale čekáte evropsky mrštný podvozek s velkým osmiválcem, nechte si raději zajít chuť. Nová Kuga nabízí ale dost jiných lákadel...

Globální strategie One Ford má za cíl snížit počet vyráběných modelů, takže kompaktní evropská Kuga a velký zaoceánský Escape (v Evropě se jmenoval Maverick a Ford ho vyvinul spolu s Mazdou Tribute) se staly jedním modelem. Z toho budou mít velkou radost fordí účetní, ale přínos by to mělo hlavně pro zákazníky. Američani dostanou lepší jízdní vlastnosti a úspornější a zároveň výkonnější motory EcoBoost (nesmějte se, pro ně to bude zázrak!), Evropani víc prostoru a víc komfortu. Běžný řidič by tedy novou Kugou měl být určitě nadšený.

Nová Kuga vyrostla na délku o osm centimetrů a v kabině je to extrémně znát. Minulá generace byla uvnitř stísněná jako dvojkový Focus (není divu, když na něm byla založená), nové auto připomíná vnitřním prostorem spíš Mondeo. Vpředu si snadno uděláte pohodlí, dozadu se vejdou i tři dospělí a bez reptání zvládnou dlouhou štreku a kufr narostl z dřívějších 410 litrů na zajímavějších 456.

Nová je palubní deska převzatá ze současného Focusu se všemi jejími ctnostmi i nectnostmi – ergonomie je v pořádku, řidičská pozice také, ani ke kvalitě materiálů a slícování nemáme výhrady. Horší už je ale přehlednost, sladěnost a jednoduchost ovládání, spousta titěrných tlačítek nebude nic pro nadšence dotykových displejů a otočných ovladačů. Celkovou kvalitou je to však oproti minulé generaci Kugy velký skok vpřed.

Co se však podvozku týče, udělala Kuga mírný krok vzad. Pravda, v řidiči za oceánem budou její schopnosti jet pohodlně rovně i stabilně zatáčet vyvolávat velké nadšení, ale my Evropani asi tolik unešení nebudeme. Kuga totiž nepůsobí tak kompaktně (však už také není) a hravě. Nicméně když se nezaleknete větších náklonů karoserie a necháte ji zaklesnout se do tlumičů, najdete dost schopný podvozek, který má na tu velikost a hmotnost, kterou musí krotit, docela dost obratnosti. Při klidné jízdě je houpavě komfortní a vláčný, snadno zvládá hrboly a zlomy a udržuje posádku v pohodlí.

  

Klidu na palubě pomáhá i motor – dvoulitrový turbodiesel je dost kultivovaný a tichý, aby nerušil klid na palubě, a přitom má dost síly k předjíždění a prohánění se v levém pruhu dálnic. Je však taky docela rozežraný, s prázdnou Kugou v běžném tempu jen těžko přinutíte spotřebu klesnout pod osm litrů, což je dost nepříjemné překvapení. Na pohon všech kol to svést nejde, protože je řešen mezinápravovou spojkou a většinu času o něm ani nevíte – protože zadní kola nejsou zapojená. Jak se pro SUV stal dieselový motor standardem, tady vám vřele doporučíme ušetřit a objednat si raději benzinový EcoBoost 1,6, který je ještě kultivovanější, ochotnější se vytáčet i na vyšší rychlosti a kupodivu má i o zhruba litr menší spotřebu.

Teď však přichází mastrštyk Kugy, to pověstné eso v rukávu. Řidiče na obou kontinentech totiž rozhodně potěší počet vyspělých elektronických vychytávek na palubě nové Kugy, jejichž seznam je pořádně dlouhý. Bezdotykové otevírání pátých dveří, rozpoznávání dopravních značek, automatické stěrače, automatická dálková světla, sledování mrtvého úhlu, parkovací senzory s kamerou, autonomní parkovací asistent, asistent sledující jízdu v pruhu, asistent prevence nárazu v nízké rychlosti, adaptivní tempomat… uf, a to pořád není konec! Já jsem vám říkal, že ten seznam je dlouhý. Většina položek je však v příplatkové výbavě, takže se základní cenovka Kugy může nepříjemně vyšroubovat – testovací kus jí měl za rovných 300 tisíc korun.

Není sporu, že druhá generace Fordu Kuga dospěla. Je prostornější, pohodlnější, luxusnější. Jenže za volantem působí dost nanicovatě – ničím nezklame, ani nepřekvapí. Zkrátka funguje. Rezignujte na radost z řízení a Kuga začne působit uspokojivě, když prostě odvádí svou práci pohodlného rodinného dopravníku. Nicméně podobných aut je na trhu hodně a Fordu od doby, kdy už nevyrábí nejřidičtější auta ve svých třídách, tak nějak začínají chybět opravdu přesvědčivé argumenty, proč byste si měli koupit právě Kugu. Tedy pokud nepřesvědčil ten dlouhý soupis elektronických hraček. Ale my bychom přeci jen raději V8 na podvozku Focusu ST…

foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Ford Kuga 2,0 TDCi 4x4:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

781 590 Kč

Hmotnost

1 617 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 997 cm3

Výkon

120 kW (163 koní) při 3 750 ot./min.

Výkon/hmotnost

100 koní/t

Točivý moment

340 Nm při 2 000 – 3 250 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,9 s

Max. rychlost  

198 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední s připojitelnými zadními přes mezinápravovou spojku

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,2 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

235/50 R18

Délka

4 524 mm

Šířka

1 838 mm

Výška

1 701 mm

Rozvor náprav

2 690 mm

Objem zavazadlového prostoru

456 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostor a pohodlí  – Nadšené řidiče neoslní   
+ Technické hračky – Vyšší spotřeba
+ Jisté jízdní vlastnosti – Titěrná tlačítka na palubce   
+ Snadno se řídí  

 

Ford Kuga 4x4

2,0 TDCi (163 koní) 

Mazda CX-5 AWD

2,2 SKY-D (150 koní) 

Honda CR-V 4x4

2,2 i-DTEC (150 koní)

Subaru Forester

2,0 D-L (147 koní)

0-100 9,9 s

198 km/h

5,9 l/100km

0-100 9,4 s

197 km/h

5,2 l/100km

0-100 9,7 s

190 km/h

5,6 l/100km

0-100 10,2 s

190 km/h

5,9 l/100km

cena: 781 590 Kč

cena: 794 400 Kč

cena:  819 000 kč

cena: 854 000 Kč 

Galerie

Komentáře