foto Driversweb.cz

Ford Fiesta ST

Datum článku: 6.8.2010 | Autor textu: Kateřina Janischová

Seznamte se. Je to přesně ten typ auta, které si zamilujete od prvního okamžiku. Budete pyšní, že vám může říkat pane. Budete si do něj sedat s posvátností a šimráním v žaludku z dalších společných zážitků. Budete si náramně užívat zvědavé pohledy kolemjdoucích a kolemjedoucích.

Ford Fiesta ST působí na první pohled nevinně. Nevinnost sama ovšem bere za své při pohledu na žíznivý nárazník s výrazným průduchem. I podle rozšířených prahů je jasné, že máte co dočinění se sportovcem. Spoiler na zadním skle a červenostříbrná písmenka ST jsou pak elementy, které neklamně dokazují, že tohle nebude ledajaká Fiesta. Celkový ráz udávají nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky, které jí vysloveně sluší. Možná jen opravdoví fandové rozpoznají její nadšení pro sportovní jízdu a zdravou soutěživost, obzvlášť pokud není polepená rychlými pruhy, ale o to je na silnicích větší zábava. Není totiž nic lepšího než si inkognito vysvačit rádoby závodníky v Oktávkách a Golfech. Zkrátka za normálních okolností splyne s okolím a v případě nutnosti dokáže vzbudit celkem rozruch. Dělá to taky fakt, že u nás je k vidění málo.  

Dominantou interiéru jsou bezpochyby sportovní sedačky v kombinaci s koženým a textilním čalouněním a vyšitým logem ST, ve kterých, a to si buďte jisti, si dokážete vychutnat požitek z jízdy a budou vaše tělo rozmazlovat a zároveň s na pohled výrazným bočním vedením dobře držet v ostrých zatáčkách. Dalším sportovním prvkem interiéru je tříramenný volant s logem ST, chromované pedály a do ruky padnoucí řadicí páka. Ale to je asi tak všechno, co stojí za nadšenou zmínku. Na palubní desce se šetřilo lepšími materiály, a je tedy z neslušivého tvrdého plastu. I co se týká oceňovaných sedadel, nejsou bez chybičky a posezení je trochu vysoko, což ke sportovnímu vozu příliš nesedí. Otevírání kufru je možné pouze tlačítkem na klíči nebo tlačítkem vedle volantu, což je ale spíše otázka zvyku než vady na kráse.

Mluvit s autem? Proč ne. Obzvlášť když estéčko tak rádo slyší pobízení. Rozhodně tu ale neběží o nějaké přemlouvání, na dvojku si totiž nechá říct 100 km/h, trojka zvládne 150 km/h. Vězí v tom dvoulitr DOHC z Focuse ST 170, který byl přiškrcen na 110 kW při 6 000 otáčkách. To možná není nijak oslňující, ovšem když vezmete v úvahu muší váhu 1 137 kg, tak věřte, že spřežení 150 koní s ním dokáže pěkně zacvičit. Samozřejmě se dá jet i normálně bez vytáčení motoru a kovového rachotu výfuku, mezi 2 000–3 000 otáčkami zbytečně nehlučí, ovšem kdo by to ale dělal, když při 4 000 otáčkách se motor skutečně probouzí a ožívá ve zvíře, které vyráží dravě po kořisti. Motor burácí, krev v žilách tuhne a vám se bude zdát o čertech.

Stovka se dostaví za 8,4 sekundy a nejvyšší (udávaná) rychlost 208 km/h je proklatě dobrý výkon u auta, které se v roce 2005 začalo prodávat za 530 tisíc korun. Navíc dnes se takový ojetý vůz dá pořídit za padesát procent z nákupní ceny. Zkrátka nástupce po sportovní Fiestě XR2 z roku 1981 je supermini, které se vylíhlo z holčičího auta, a vy budete hltat tenhle chutně namíchaný koktejl.  

A kde využít nejlépe jeho potenciál? Ve městě se jako ryba ve vodě cítit nebude, i když nutno podotknout, že i v obci se občas hodí obratné manévry jako například rychlá změna pruhu. Ovšem za městem si rozhodně přijdete oba na své. Velmi pružný motor začne pomalu zatahovat už na 2 000 otáčkách a plynule zrychluje. V 6 000 otáčkách se dostavuje maximum výkonu a s ním skutečná sportovní adrenalinová jízda. Zážitkem, při kterém se vám rozpumpuje srdce, je svezení v zatáčkách s udržením 5 000–7 000 otáček, při vyšších otáčkách již zasahuje omezovač. Budete překvapeni, s jakou přesností a jistotou si počíná hbitá Fiesta i v dost narychlo projetých prudkých zatáčkách. Zatáčky jsou zkrátka doménou tohohle autíčka a budete potěšeni špičkovou dynamikou, kterou má na svědomí nízká váha.

Na limitu estéčko lehce balancuje mezi nedotáčivostí a přetáčivostí, zpravidla se ze zatáčky sunou obě nápravy současně. Při prudším brzdění se má záď tendenci nadlehčovat a na nerovnostech může začít tancovat. Nicméně automobil se nehrne z vozovky, ale okamžitě dokáže najít správnou stopu a stabilizovat se. Limitem je koncepce zadního zavěšení kol.

Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že co jede, žere. Navíc s 45 litrovou nádrží budete u pumpy viděni často. Ďábelská jízda vás bude stát 12 litrů na 100 km. Když budete jezdit jako slušnáci, tak průměrná spotřeba dosahuje hodnoty 8,2 litru.

Týmu RS se podařilo dostat sportovní sound i do kabiny, avšak při delších cestách, zejména pak při 120 až 140 km/h, začíná dunivý zvuk trochu vadit, a nepřehluší jej ani rádio. Příčné nerovnosti na silnicích se mu zrovna taky nelíbí a jsou doprovázeny celkem silnými rázy. K dobru se dá připočíst, že při vyhýbání jsou náklony minimální. Posilovač je tužšího ražení a práci vám moc neusnadní, což se ale ani u sportovního auta nečeká a v tomto případě by mohl být ještě o něco tužší. Další ne příliš chvályhodná věc je malý rejd, i tam, kde se větší auto otočí bez problémů, vy budete muset couvat.

Shrňme si to. Jeho největšími přednostmi jsou dostatečně strmé řízení s tuhým posilovačem, vyladěný podvozek, přesné řazení, tuhá spojka, nízká hmotnost, ostré brzdy, velká kola a kvalitní pneumatiky, a to vše jde ruku s rukou s celkovým pocitem, že kombinace těchto sportovních prvků vytváří ojedinělou osobnost mezi minisporty v této kategorii.   

A jak zní resumé? Divize evropského Ford Team RS na adresu nové Fiesty ST hlásala, že jejím posláním bylo přinést vzrušení pro novou generaci řidičů se sportovním duchem. Osobně si myslím, že se to opravdu podařilo. Je zábava ho řídit a navíc za celkem přijatelnou pořizovací cenu. Jsem zvědavá, jak si povedou mladší sourozenci, kteří už jsou na cestě za denním světlem. 

Technické parametry vozidla Ford Fiesta ST (2005):

Hmotnost

1 137 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Variabilní časování ventilů

sací

Palivo

benzin

Objem

1 999

Výkon

110 kW (150 koní) při 6 000 ot./min

Výkon/hmotnost

131 koní/t

Točivý moment 

190 Nm při 4 250 ot./min

Zrychlení 0−100 

8,4 s

Max. rychlost 

208 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola 

přední

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

7,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

9,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečná ramena

Rozměr kol

7Jx17“

Rozměr pneumatik

205/40 ZR 17

Délka

3 921 mm

Šířka

1 683 mm

Výška

1 430 mm

Rozvor náprav

2 486 mm

Objem zavazadlového prostoru

268 l

Galerie

Komentáře