foto Driversweb.cz

Ford Focus RS – komplikovaná osobnost

Datum článku: 13.10.2016 | Autor textu: Martin Jánský

350 koní a 470 Nm, pohon všech kol, stovka za 4,7 sekundy a 266 km/h – to už je hodně lákavá pozvánka ke svezení…

Miluji tahle časná sobotní rána. Slunce se sotva vyhouplo přes kopec a začalo zvolna prohřívat chladný vzduch, který při nadechnutí lehce štípe v nose. Na benzince usrkávám horkou kávu ze šálku v mých třesoucích se rukou. Neklepu se zimou, to mi v krvi ještě pořád pulzuje adrenalin z projížďky. Velmi rychlé, patřičně dramatické a hodně vzrušující. Takové, na kterou se nezapomíná.

Opodál stojí nový Focus RS, který se naopak tváří jako profík – zatímco já mám propocené tričko a srdce mi ještě buší, on vypadá, že se ani nezadýchal. Jistou námahu prozrazuje jen kovové cinkání chladnoucích brzd. V té modré Nitrous Blue je naprosto nepřehlédnutelný a skvěle vyniknou jeho svalnaté kontury – od minule přes ramena sice trochu shodil, takže už nepřipomíná přeborníka v těžké váze, ale spíš namakaného atleta, a vypadá rychle, i když je zrovna zaparkovaný.

Tím tak trochu vzpomíná na první generaci (TEST Focusu RS Mk. I a Mk. II ZDE), která si vystačila bez komiksového bodykitu. Zpátky je taky přeplňovaný čtyřválec nahrazující tolik oblíbený, ale těžký a hladový pětiválec – výkon nového EcoBoostu sice poskočil na 350 koní (jako měla limitovaná edice RS500), jenže bohužel taky přišel o charakteristický brumlák, který dokázal roztáhnout koutky úst při každém prošlápnutí plynu. Místo toho si teď Focus RS pomáhá syntetickým bručením z reproduktorů a dobře načasovaným prásknutími do výfuku, které sice neurazí, ale ani nestrhne.

Říkám vám to na rovinu a hned zkraje, abyste si rychle osušili vyplakané oči a mohli pokračovat ve čtení, protože odtud dál to bude už jen lepší. Ze zvuku se vám sice chloupky na rukou ježit nebudou, ale z odezvy na plyn a nástupu zátahu, který nelze nazvat jinak než jako „brutální“, vám poskočí srdce až do krku. Motor se sbírá od minimálních otáček a agresivně nabírá na síle (440 Nm mezi 2 000 a 4 500 otáčkami hovoří za vše, s overboostem 470 Nm), odezva na plyn je okamžitá a turbo se hned roztáčí, takže za žádných okolností na nic nečekáte. Taky to znamená, že až nepříjemně snadno naberete strašidelně rychlé tempo.

Hodně tomu samozřejmě pomáhá přidaná trakce pohonu všech kol – haleluja, fanoušci se po dvou dekádách od Escortu Cosworth konečně dočkali! Nová čtyřkolka Twinster od GKN je navíc mnohem sofistikovanější. Vzadu jsou totiž místo diferenciálu dvě elektronicky řízené spojky, které zadní nápravu nejenom zapojí do hry, ale progresivně přelévají točivý moment mezi oběma koly podle toho, které má v daný okamžik lepší trakci. Tahle funkce byla sladěna s vektorováním točivého momentu pomocí přibrzďování vnitřního zadního kola a výsledná hbitost v zatáčkách je tak až zázračná.

A věřte mi, jeho práci s touhle porcí výkonu skutečně oceníte – tam, kde byste s dvojkovým RS dávkovali výkon podle kvičení gum, svíjení volantu a ujíždění předku do strany, můžete trojce naložit, kolik si jen sami troufnete. Poprvé zkusíte být opatrní, ale to bude hluboko pod jeho možnosti. Podruhé to tam pošlete odvážně a ucítíte, jak se auto otáčí kolem vnitřního zadního kola, opírá se o to vnější a právě na něj směřuje výkon, kola se zakousnou do asfaltu a vystřelí vás ze zatáčky bez jediného mrknutí stabilizace. Napotřetí – to už vypnete mozek.

Vletíte na brzdách do zatáčky, s pár prásknutími do výfuku a řízným meziplynem tam kopnete nižší kvalt, ostře eresem smýknete do zatáčky, necháte zadek mírně sklouznout do strany a přidržíte ho tam plynem, pak můžete mírně srovnat volant a užívat si to krátké a kontrolované sklouznutí. Kromě takřka nekonečné trakce přináší tenhle systém hlubší řidičský zážitek právě díky větší přizpůsobivosti – můžete si vybírat z více stylů, jak zatáčku projet. Pohon všech kol tak není pro Focus RS jen pokrytecký marketingový tah, ale skutečně oproti předokolkovým i haldexovým hot hatchům posouvá hru o level dál.

Na zkoumání delikátního chování čtyřkolky však musíte mít koule z oceli, protože je objevíte až na limitu, který leží pěkně vysoko. Podvozek má totiž spoustu stability a gripu na čumáku je tolik, že vám přední kola uklouznou až těsně před smrtí, takže si na okresce sáhnete na hranu jen málokdy a pouze v tempu, kdy vám už běhá mráz po zádech. Vždyť tohle auto má výkonové parametry jako 718 Cayman S! V reálném světě na točité silničce byste ale hbitému Porsche určitě frnkli, tak moc se na něj můžete spolehnout a pořádně se do toho položit. Focus RS vážně není žádná dětská hračka, ale skutečná silniční zbraň.

Už to asi chápete, nový Focus RS je úchvatně rychlý a ohromuje svými schopnostmi. Zdaleka však není bezchybný – na to, že se sedí moc vysoko, si rychle zvyknete, že má řízení umělý odpor a na řadičku musíte mít přesnou ruku, asi taky dokážete přežít, a uskákaný podvozek (tlumiče jdou jen přitvrdit, což nevyužijete jinde než na okruhu) byste s ohledem na jeho schopnosti asi taky překousli, jenže možná k tomu nebudete mít příležitost.

 

Focus RS totiž není král prvních dojmů. Ve srovnání s rozdivočelou, hlučnou a agresivní konkurencí vám nejspíš bude chybět větší show, která by vás strhla na první dobrou – netečné ovládání, falešný zvuk uvnitř (přitom zvenku zní díky klapkám ve výfuku báječně!) a vysoko položené limity vás hned zkraje příliš neomámí. Většina lidí z něj po krátkém svezení vystoupí lehce rozklepaná jeho rychlostí, ale bez rohlíku na tváři a jiskřiček v očích.

Jenže čím víc času s ním strávíte, tím víc se vám bude zarývat pod kůži. Budete si na sebe zvykat, sehrávat se, zrychlovat, a čím hlouběji se ponoříte do studnice jeho talentu, tím víc vás za to odmění. S každým dalším kilometrem, s každou pokořenou okreskou a dobitým okruhem ho budete obdivovat víc a víc, až mu nakonec zcela propadnete. Jasně, existuje celá spousta jednoduše zábavných hot hatchů na jednu noc, ale hluboká osobnost Focusu RS… to by mohla být láska na celý život.

Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme společnosti Ford AMB.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Ford Focus RS 2,0 EcoBoost AWD:

Základní cena vozu

947 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 261 cm3

Výkon

257 kW (350 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

440 Nm při 2 000 - 4 500 ot./min.

Hmotnost

1 485 kg

Výkon/hmotnost

235 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

4,7 s

Max. rychlost  

266 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

10,0 l/100 km

Spotřeba mimo město 

6,3 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

7,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

51 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

235/35 R19

Délka

4 390 mm

Šířka

1 823 mm

Výška

1 472 mm

Rozvor náprav

2 647 mm

Objem zavazadlového prostoru 

260 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Pekelně rychlý – Nemusíte si k sobě najít cestu  
+ Precizně ovladatelný – Zvuk motoru uvnitř
+ Čtyřkolka zlepšuje trakci i obratnost    
+ Nestojí nesmysl  

 

Ford Focus RS

2,3 EB (350 koní)

Subaru WRX STi

2,5 turbo (300 koní)

Honda Civic Type-R

2,0 turbo (310 koní)

VW Golf R

2,0 TSI (300 koní)

0-100 4,7 s

266 km/h

7,7 l/100km

0-100 5,2 s

255 km/h

10,4 l/100km

0-100 5,7 s

270 km/h

7,3 l/100km

0-100 5,1 s

250 km/h

7,1 l/100km

cena: 947 900 Kč

cena: 1 089 000 Kč

cena: 899 900 Kč

cena: 935 900 Kč

Galerie

Komentáře