foto Driversweb.cz

Citroën DS3 Racing – karbonové kladivo

Datum článku: 3.11.2011 | Autor textu: Martin Jánský

207 koní, spousta karbonu, dramatický design a název Racing. Taky se vám začínají třást ruce očekáváním velkých věcí? Že by Citroën nabral takové sebevědomí, aby vypustil do světa pořádnou pilu na okresky i okruhy? Přišel čas to zjistit! Náš muž obléká závodní overal, rukavice a nasazuje helmu. Gentlemani, nastartuje motory!

„Ty jo, to je karbonová fólie?“ Zatínám zuby a už poněkolikáté trpělivě vysvětluji: „Ne, to je pravý karbon.“ Vážně, žádná náhražka! Spodní lem předního nárazníku, lemy blatníků, nástavce prahů, ochranné lišty na dveřích, v interiéru pak ve výplních dveří, středovém panelu, na zploštělém spodku volantu, a dokonce i na stínítku přístrojového panelu.“ Nikde se už ale nedočtete, jestli odlehčením štítku přístrojovky o 13 g snížili těžiště o 0,04 mm, což napomohlo lepším jízdním vlastnostem. Není třeba si nic nalhávat, všechen karbon tu je zkrátka jen pro parádu, a aby vám dopřál pocit supersportovní výjimečnosti.

Snadno vám také dopřeje supersportovní cenovky za opravy, protože použít pro exponovaný lem nárazníku pod přídí křehký a drahý karbon (drobné gumové lízátko to nezachrání) chce v době zákeřně vysokých obrubníků a retardérů hodně zlomyslnosti. Podobně fungují i nádherná kola, na nichž je ale nízkoprofilová pneumatika tak roztažená, že vůbec nekryje ráfek. V naší výrazné černo-oranžové kombinaci i s extravagantními polepy inspirovanými vojenskými stíhačkami vypadá ale zatraceně sexy. Ale spíš jako plechovokarbonový šperk než jako dravá šelma, která unikla ze závodní trati. Víc láká ukázat se v něm před profláklou kavárnou než ho vzít do pohoří Eiffel a pokořit Zelené peklo.

Což je v pořádku, protože tak byl zamýšlen. Citroën se nakonec neohání porcí testovacích kol odkroužených na Nordschleife ani pokořenými rekordy. Místo toho odkazuje na úspěchy závodního týmu v seriálu WRC, kde Citroën při své premiérové účasti s DS3 vybojoval už svůj sedmý titul v poháru konstruktérů. Citroën by rád, abychom uvěřili, že DS3 Racing ladil stejný tým lidí, kteří stojí za WRC, což by mohlo vzbuzovat hodně bujaré představy. Zapomeňte ale na odlehčení o vyhozené zadní sedačky, zbavení se zbytečného odhlučnění a výměnu skel za odlehčená perspexová okna. Zapomeňte na semi-slicky, rozpěrné tyče a voperovanou závodní klec. Tím nejzávodnějším prvkem na tomhle autě je plaketa na motoru s nápisem Citroën Racing. Karbonová.

To však neznamená, že DS3 R nemá co nabídnout. Jen jsou to schopnosti z jiného soudku, než byste čekali. Podvozek není o mnoho nepohodlnější než u jiných DS3, sedačky jsou také až překvapivě komfortní, pozici za volantem si najdete snadno. Dozadu na kratší cesty vmáčknete i dospěláka, kufr snadno pojme velký rodinný nákup nebo bagáž na týdenní dovolenou pro dva. Pojíždění po městě není problém stejně jako transkontinentální přelet, v provozu s ním pohodovým tempem pojedete za 6,5 litru, spořílci to snadno stlačí ještě níž. To nezní moc závodně, že? Správně, overal, rukavice i helmu zase ukliďte do skříně.

Ale pozor, DS3 R je všechno, jen ne neškodné. Nezapomínejte, že pod pravým chodidlem čeká na povel 207 koní. Je třeba na ně chvilku počkat, než je přifoukne turbo, ale když konečně přiřehtají, DS3 R umí být velmi rychlé a snadno ukáže záda komukoliv, kdo by si na skalp malého Citroënu dělal zálusk. Pouhých 6,5 sekundy zabere sprint na stovku, což je hodnota, která odpovídá Lamborghini Miura s dvanáctiválcem nebo Ferrari 308 GTS s osmiválcem. Na rozdíl od nich budete mít výhodu v jednoduchosti ovládání v zatáčkách, přední pohon je výrazně méně zákeřný než u labilních zadokolek. Už běžné DS3 mělo dost přilnavosti, Racing má rozchod obou náprav ještě o 30 mm širší a sedí o 15 mm blíže k zemi.

Nedostatek gripu nebo stability za běžných podmínek skutečně nehrozí, díky ESP nemusíte preventivně nosit ani hnědé bezpečnostní trenýrky. DS3 R nekousne, za každé situace je krotká jako beránek, ale stále dokáže zdevastovat zakroucenou okresku přesvědčivým tempem i díky čtyřpístkovým předním brzdám. Pokud víte, co děláte, můžete ESP vypnout docela, na rozdíl od ostatních Citroënů se vám při rychlosti vyšší než šnečí znovu nezapne. Jedno kliknutí a jste v tom sami. Stačí mít trochu místa a nejlépe i vlhkou silnici a DS3 R vám rád předvede takové úhly driftu, které byste od předokolky rozhodně neočekávali. Bez ručky, stačí jen provokovat volantem, plynem nebo brzdou. Podvozek na takovéhle dovádění ale není naladěný, věci se pak začnou dít hodně rychle, a když to opravdu přepísknete, snadno se s vámi zatočí svět. Krotký? Neškodný? Takový rozhodně není, přátelé.

Jenže také není strhující. Je rychlý, přesný a účinný, ale ne dost osobní a intenzivní. Vzpomínáte si, jak jsem se v testu rozplýval nad sladce rezonujícím sáním u Peugeotu RCZ se stejným motorem? Tak nic takového DS3 R nemá a nemá ani slyšitelný blow off ventil DS3 THP155, který by odfouknutím ozvláštnil každé puštění plynu. Motor prostě jen hučí. Ne přímo otravně, jenže také ne podmanivě, což je u sportovního auta problém. Situace se zlepší, když ho posloucháte zvenku, ale odtamtud se, to uznejte, bude přeci jen špatně řídit. Rezonátory jsou možná trochu falešné, ale malým turbomotorům dají šanci znít alespoň trochu atraktivně. V téhle chvíli by mohl pomoci alespoň sportovní filtr sání.

Další problém je podvozek sám. Stabilita ano, jistota ano. Ale pokud o řízení něco víte a odvážíte si zatlačit na něj víc, začne podléhat. Jeďte rychle a podvozek příjemně ztuhne. Naložte mu ale víc a objevíte malou skulinu v jeho schopnostech, území nikoho, kde tuhnoucí podvozek na moment povolí, aby se mohl znovu a teď již pevně zaklesnout na tlumičích a pružinách a držet po zbytek zatáčky. Není to nijak zásadní problém, jen to člověka na moment znejistí a fajnšmekra odradí. Racing? Obávám se, že nikoli.

Racingově vypadají i anatomické sedačky, dokud nezjistíte, že jejich bočnice jsou měkké. Skutečně, můžete je ohýbat nebo si je i přisednout při nastupování. Někteří členové redakce si stěžovali, že jim neposkytují dostatečnou oporu, mě ale držely pevně v oblasti ramen. Proč to nejsou hardcore pevné anatomy? I přes svou image drsňáka DS3 R funguje spíše jako GT, takže musí být primárně obstojně pohodlné. Výrazné boky sedaček by navíc v kombinaci s nízkou linií střechy tak zkomplikovaly přístup, že by se snadno nastupovalo jen artistům. Ne každý si chce dávat nohy za hlavu pokaždé, když chce skočit do auta a dojet na nákup. Ale pořád nám to přijde jako trochu ostudný podfuk.

Pokud budeme o DS3 R uvažovat jako o sportovním náčiní, nevyhnutelně vás zklame. Trochu připomíná karbonové kladivo. Moderní, cool machrovina, se kterou se budete skvěle chlubit kamarádům v hospodě, jenže neumí to, co od kladiva primárně požadujete. Pokud pochopíte, že DS3 R chce být spíše malým GT, pak najednou začne dávat smysl. Hodně stylovým, hodně výjimečným a také poměrně drahým. Citroën totiž honí image a limitovaná edice vrcholného a velmi oblíbeného modelu je k tomu jako dělaná. Můžeme tu bušit hlavou do zdi, že se nám to nelíbí, ale funguje to. Původně plánovaných 1 000 kousků se rychle rozprodalo a Citroën rád přihodil další tisícovku. Naše starosti reálné zákazníky zjevně netrápí.

  

A to je vlastně celý problém. Máme tu další auto se špatným názvem, který evokuje něco jiného, než nabízí. Citroën DS3 Racing nemá se závodní atmosférou nic společného. V jádru je to jen silnější a rychlejší verze běžné DS3. Za exkluzivní cenu však dostanete exkluzivní kus auta, za kterým se každý otočí a na silnici bude hodně rychlé a dramatické, zároveň ale i pohodlné a praktické. Brilantní kombinace pro všechny, kterým už Mini leze krkem, přestože po podobném autě touží. Jen to jméno Racing si měli nechat pro naštvanou, oholenou, ultraostrou běsnící bestii, která by vás rozesmála na okreskách, a nemuseli byste se ji bát vytáhnout na okruh. Tahle edice se měla prostě jmenovat jinak. Třeba… třeba „Carbon“.

Citroën DS3 Racing jsme si rozebrali na prvočinitele, už víte, jaký je a jak jezdí. Jak se ale popasuje s konkurencí? Vhodili jsme ho do zápasnické klece se ze všech koutů velebeným Renaultem Clio RS a počkali, který z nich vyjde ven živý. Dramatický souboj a jeho výsledek vám popíše už příští týden Matěj.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Citroën DS3 Racing:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

12 000 km

Cena vozu

779 900 Kč s DPH

Hmotnost

1 165 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598

Výkon

152 kW (207 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

178 koní/t

Točivý moment

275 Nm při 2 000 - 4 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,5 s

Max. rychlost  

235 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

Přední náprava Pseudo McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a zkrutným stabilizátorem  

Zavěšení zadní nápravy

Zadní náprava s vlečenými rameny a deformovatelnou příčkou

Rozměr pneumatik

215/40 R18

Délka

3 948 mm

Šířka

1 737 mm

Výška

1 451 mm

Rozvor náprav

2 464 mm

Objem zavazadlového prostoru

285 l

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Dobré jízdní vlastnosti   – Chybí víc emocí za volantem  
+ Skvělá dynamika – Nezajímavý zvuk uvnitř
+ Design a styl – Chování na limitu
+ Úsporný provoz – Není opravdu Racing...
+ Praktičnost a pohodlí  

 

 

 

Citroën DS3 Racing

1,6 THP (207 koní)  

Renault Clio RS

2,0 16V (203 koní)  

Mini JCW

1,6 THP (211 koní)

VW Golf GTI

2,0 TSI (211 koní)  

0-100 6,5 s

235 km/h

6,4 l/100km

0-100 6,9 s

 225 km/h

8,2 l/100km

0-100 6,5 s

238 km/h

7,1 l/100km

0-100 6,9 s

 240 km/h

7,3 l/100km

cena: 779 900 Kč

cena: 549 900 Kč

cena:  727 500 Kč

cena:  684 700 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře