foto Driversweb.cz

Citroën C5 Tourer 2,0 HDi – poslední šance

Datum článku: 8.7.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Fantastický hydraulický podvozek, sametový motor, luxusní výbava a pravá esence jinakosti. Tohle všechno, společně s prudce zlevněnými cenami, by vás mělo přilákat k téhle automobilové verzi prachových peřin. Nebudete litovat!

Padne to na vás někdy uprostřed týdne, když vás pracovní kolotoč po nekonečné řadě náročných obchodních schůzek, desítkách vyřízených e-mailů a stovkách přečtených stran dokumentů, bezpočtu kofeinových životabudičů a vynechaném obědě vyplivne s pocuchanými nervy, hlavou jako pátrací balon a prázdným žaludkem navíc: „Nepřeháním to náhodou? Kam tak spěchám, za jakým přeludem se to ženu?“

V tu chvíli se asi vykašlete na domluvenou partičku squashe nebo hodinu dřiny ve fitku, protože byste se nejraději svalili do pohodlného křesla k televizi nebo šli na masáž. Má to ale háček, ať tak či tak, musíte tam dojet svým prémiovým sedanem s příplatkovým sportovním podvozkem. Hm, ta masáž nebude stačit, spíš to bude chtít rovnou chiropraktika…

Nejde to i jinak? Co takhle odstěhovat se na venkov, manažerské peklo hodit za hlavu a najít si raději nějakou méně výnosnou, ale podstatně klidnější práci z domu? A co vyměnit falešnou sportovnost plnou natřásání za plavné pohodlí? Nemusí to být zrovna S-Klasse s cenovkou nového domu – víme o něčem stejně uvolňujícím, co dokáže konejšivě plout po silnici a přezíravě vyhlazovat děravou a hrbolatou silnici.

Psal se rok 1955 a legendární Citroën DS dostal jako první auto na světě hydropneumatický podvozek. V dřevních dobách listových per a tuhých náprav představoval podvozek DS s plynokapalinovými tlumiči skok do jiného vesmíru. Stejně tak skoro o 60 let později neuvěřitelný komfort jízdy (a měnitelná světlá výška jako bonus) posouvá příjemně houpavý Citroën C5 ne o jednu, ale o dvě třídy výš až do nebe vzduchových podvozků.

Pravda, ty mají lépe pod kontrolou pohyby karoserie (náklony do stran a potápění při akceleraci a brzdění), ale jen za cenu vysoké sofistikovanosti a tedy ceny. Když se totiž takový vzduchový podvozek vysype, nestačí vzít sadu na opravu duší a pumpičku – faktury za opravy mají většinou šest cifer (pročpak jsou asi ojeté Phaetony a další dnes tak levné?). Tohle vám ale u Citroënu nehrozí.

  

Nevýhodou je, že ta houpavost může u lidí se slabšími žaludky působit stejně jako zaoceánská plavba v neklidných vodách. Pak nezbude než sáhnout po kinedrylu… nebo tlačítkem Sport přitvrdit podvozek, čímž sice komfort jízdy klesne z úrovně třídy S na pouhou třídu E, jenže zároveň se citelně zredukují náklony i potápění, takže můžete i trochu pospíchat bez strachu z pozvracených koberečků nebo vyplutí ze zatáčky. Nenechte se však zmást, na sportování to vážně není. Hlavně proto, jak strašně moc nesportovní celé tohle auto je.

Na odrazení od rychlejší jízdy stačí řízení. Je tak neskutečně odtržené od dění pod předními koly, že se ani nenamáhá vracet do středové polohy, což může zpočátku dost šokovat, pak už jen otravovat… a nakonec si zvyknete. Dieselový dvoulitr si taky nijak nelibuje ve vytáčení, ale ono to není ani potřeba, protože to nejlepší ze sebe vydá kolem dvou tisíc, pak stačí překvapivě přesnou převodovkou odřadit. V takovém režimu dokáže být nenuceně silný, sametově kultivovaný a uspokojivě skromný – stačí mu jen šest litrů nafty na sto.

Nasypte do velkého Citroënu celou rodinu, obrovský kufr naplňte až po okraj a vyrazte na dálkovou cestu napříč Evropou v komfortu, který je naprosto nesrovnatelný s čímkoliv, co nabízejí přímý konkurenti. Vlastně i s čímkoliv, co jde koupit minimálně pod milion a půl. Přitažlivost C5 to posouvá natolik, že mu rádi odpustíte i zastaralý interiér a pár dalších drobných chybek. Šušká se, že Citroën pro příští C5 uvažuje pouze o konvenčním podvozku, což by pro Citroën i celý automobilový svět byla obrovská ztráta. Díky Hydractivu je Citroën C5 na trhu naprosto jedinečný a nabízí naději všem, kteří místo spěchu a nemístné pseudosportovnosti chtějí ve svém životě klid a opravdové pohodlí.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Citroën C5 Tourer 2,0 HDi:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena vozu

596 900 Kč

Hmotnost

1 729 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 997 cm3

Výkon

163 koní (120 kW) při 3 750 ot./min.

Výkon/hmotnost

94 koní/t

Točivý moment

340 Nm v 2 000 – 3 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,3 s

Max. rychlost  

210 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřebave městě

6,6 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,3 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

71 l

Zavěšení přední nápravy

víceprvkové se dvěma trojúhelníkovými ramen, stabilizátor  

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové, stabilizátor  

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 829 mm

Šířka

1 860 mm

Výška

1 491 mm

Rozvor náprav

2 815 mm

Objem zavazadlového prostoru

505 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Dokonalé pohodlí – Volant se nevystřeďuje
+ Naprosto uvolněný charakter   – Někdy až trochu moc houpavé  
+ Prostorný interiér – Zastaralý interiér
+ Tichý a výkonný motor  
+ Výhodná cena  

 

Citroën C5 Tourer

2,0 HDi (163 koní)  

Mazda6 Wagon

2,2 SKY-D (150 koní)  

Ford Mondeo

2,0 TDCi (140 koní)

Peugeot 508 SW

2,0 HDi (163 koní) 

0-100 9,3 s

210 km/h

5,1 l/100km

0-100 7,9 s

221 km/h

4,2 l/100km

0-100 9,8 s

205 km/h

4,9 l/100km

0-100 8,9 s

222 km/h

5,0 l/100km

cena: 596 900 Kč

(Akční cena)

cena: 684 900 Kč

cena:  629 990 Kč

(Akční cena)

cena:  615 000 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře