foto Driversweb.cz

Citroën C4 1,2 PureTech 130k – jiná cesta

Datum článku: 21.1.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Nový malý tříválec s turbem chce spojit výkon s úsporností. Podaří se mu to?

Francouzi dělají věci prostě jinak. Když mají bojovat, místo zbraní berou do ruky bílé vlajky, když mají pracovat, jdou raději stávkovat, místo tlustého steaku z argentinské krávy si raději upečou šneka nebo uvaří žábu, a když je necháte udělat rychlý hatchback, dají mu motor na místo zadních sedaček. Jak to může skončit, když se rozhodnou postavit soupeře pro Golf?

Překvapivě docela konvenčně, jak dokazuje vzhled C4. Designéři známí svou kreativitou a nekonformností si tentokrát dali pár pilulek na uklidnění a navrhli dost usedlé tvary oživené jen pár fešáckými detaily. Podobná písnička je to i v interiéru, kde se rozšoupli jen u návrhu digitálních budíků s měnitelnou barvou podsvětlení. Velmi decentní.

  

Ale i do takhle obyčejného auta dokázali vložit typickou francouzskou pohodu, která se vám hned po usednutí rozlije tělem. Tělem, které usedlo do pohodlné, měkké sedačky vybavené masážní funkcí. Ano, volant je možná dole zploštělý, ale rozhodně to není odkaz na závodní historii – je seříznutý prostě proto, aby se pod něj snáz vešla kolena. Jinak má tenoučký věnec, je plný tlačítek a napojený na mrtvé řízení s pomalým převodem.

Jindy bychom si stěžovali, ale u Citroënu je tahle nesportovní vláčnost naprosto záměrná a nám se i líbí. Na sportovnost si tu (nešikovně) hraje celá řada konkurentů, tak proč neudělat auto cílící na pohodlí? Proto má C4 nenáročné řízení, pohodlný podvozek a úsporný motor.

Tím motorem je nový turbem přeplňovaný tříválec 1,2 s výkonem 130 koní a funguje skvěle. Turbo nemá zdaleka takové zpoždění, jak byste podle poměru objemu a výkonu očekávali. Vlastně díky přirozenému točivému charakteru tříválců reaguje dost živě a na dodávku výkonu se nenačekáte. Při klidné jízdě pod dva tisíce otáček se jen převaluje a tiše ševelí, a když potřebujete větší zátah, stačí ho trochu vytočit za sympatického vrčení půlky šestiválce.

Nejspíš to ale nebude moc často, protože turbokrouťáku je dost už od nějakých 1400 otáček, takže většinou motor poběží v lenivém režimu a ve finále budete jezdit za skromných 5,5 litru. Manažeři firemních flotil asi stejně sáhnou po ještě o něco úspornějším 1,6 HDi 90k (o 20 tisíc levnější, ale také o 40 koní slabší), ale pro běžné majitele s nižším nájezdem je 1,2 PureTech naprosto jasnou, velmi příjemnou a přesvědčivě kultivovanější volbou.

  

Kromě vynikajícího nového motoru přinesla C4, která je na trhu již od roku 2010, meziroční vylepšení zahrnující ještě pár decentních designových změn a pár drobných úprav a kvalitnějších materiálů v interiéru. Navíc je teď v nabídce za ceny, kterým nebudete jen těžko odolávat. Ve srovnání s horkou novinkou od stájového kolegy Peugeotu, modelem 308, působí C4 zvenku i uvnitř usedleji a zastaraleji, paradoxně se ale příjemněji řídí a lépe jezdí, takže do starého železa ještě rozhodně nepatří.

Jenže Peugeot 308 (redakční TEST ZDE) nepředstavuje zrovna špičku třídy – tam patří již tradičně Golf a Focus a na ty C4 kvalitativně přeci jen nemá. Aspoň se od nich ale odlišuje a cílí na trochu jinou skupinu zákazníku. Pokud jste tedy za volantem spíš klidnější povahy, mohl by pro vás být uvolňující Citroën C4 tím pravým. I když na to šli Francouzi zase trochu jinak, tentokrát to bylo velmi správně.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Citroën C4 1,2 PureTech 130k:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Základní cena vozu

394 900 Kč

Hmotnost

1 205 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

3

Počet ventilů

12

Palivo

benzin

Objem

1 199 cm3

Výkon

96 kW (130 koní) při 5 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

107 koní/t

Točivý moment

230 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,8 s

Max. rychlost  

199 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,9 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 329 mm

Šířka

1 789 mm

Výška

1 489 mm

Rozvor náprav

2 608 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Uvolňující atmosféra – Za nejlepšími zaostává   
+ Kultivovaný, výkonný a úsporný motor    – Na sport zapomeňte
+ Pohodlný podvozek  
+ Příjemně se řídí  

 

Citroën C4

1,2 PureTech (130 koní) 

Peugeot 308

1,2 PureTech (130 koní) 

Nissan Pulsar

1,2 DIG-T (115 koní) 

Ford Focus

1,0 EcoBoost (125 koní)

0-100 10,8 s

199 km/h

4,8 l/100km

0-100 9,6 s

201 km/h

4,8 l/100km

0-100 10,7 s

190 km/h

5,0 l/100km

0-100 11,0 s

193 km/h

4,7 l/100km

cena: 394 900 Kč

(Akční cena)

cena: 426 500 Kč

(Akční cena)

cena:  385 000 kč

(Akční cena)

cena: 364 990 Kč

(Akční cena)

 

Galerie

Komentáře