foto Driversweb.cz

Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi – otázka priorit

Datum článku: 26.1.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Oblíbené rodinné kompaktní MPV prošlo faceliftem. Udělalo to z něj lepší auto?

Pohodlně se usaďte a chvíli vůbec nic nedělejte, jen si v klidu prohlížejte dva velké centrální displeje. Faceliftované C4 Picasso totiž dostalo zcela novou grafiku palubních přístrojů a infotainmentu a první dojem je… nepřehledný. Takže pozorujte a vstřebávejte. Já udělal tu chybu, že jsem se hned rozjel a trvalo mi hodných pár kilometrů plných sprostých nadávek, než jsem se vůbec zorientoval.

Pokud ale nebudete takhle hrrr, zjistíte po chvilce zkoumání, že nové rozvržení dává smysl a pracovat s ním je hračkou. Grafika obou propojených systémů je teď méně pestrobarevná a místo oblin preferuje hrany. Dolní 7palcový displej infotainmentu Connect Nav je dotykový a po chvilce ťukání a zkoušení si s ním budete rozumět (Applisti, jásejte, 3D zobrazení navigace umí i zoom roztažením dvěma prsty), po stránce uživatelské přístupnosti představuje vítaný krok vpřed.

Základní zobrazení horního 12palcového displeje s palubními přístroji má v centru digitální rychlost a údaje z palubního počítače, po stranách je pak sloupec s rychloměrem (vlevo) a otáčkoměrem (vpravo), klidně si ale můžete v pravé půlce zobrazit informace o aktivních jízdních asistentech, velké okno navigace nebo si většinu panelu zhasnout, aby vás nerušil při jízdě v noci. Funguje to vážně skvěle.

To jsou ty nejzásadnější novinky faceliftovaného Picassa – abyste poznali lehce upravenou příď (krátké i dlouhé Picasso ji mají poprvé stejnou) a zadní svítilny s 3D efektem nebo odhalili nový design 17palcových litých kol, museli byste být vážně znalci značky. Další novinkou je 130koňový benzinový PureTech nabízený ve spojení s šestistupňovým automatem.

Většinu majitelů si ale své Picasso zaručeně objedná v turbodieselu a těžko jim to vyčítat – na výběr máte mezi šestnáctistovkou se 120 koni nebo 150koňovým dvoulitrem, oba buď s manuálem, nebo měničovým automatem (příplatek 40 tisíc). Nejrozumnější volbou bude určitě dvoulitr s manuálem, protože má dost síly i na naložené auto, je dost kultivovaný a úsporný (v průměru kolem šesti litrů) a ruční řazení v Picassu vážně neobtěžuje.

Automat by však k uvolněnému charakteru auta seděl určitě víc. Řízení je totiž naprosto nenáročné a podvozek houpavě plavný, jak se na správné rodinné auto sluší a patří. Zatáček se bát nemusíte, stejně vás víc než limity podvozku bude brzdit ječení ženy a pláč dětí. Samozřejmě to nejsou žádné řidičské orgie, ale i když by vás jinde necitlivé řízení, přeposilované brzdy, chrupavkovité řazení a méně sofistikovaný podvozek možná obtěžovaly, tady je vám to srdečně jedno – hlavně proto, jak je zbytek auta geniálně praktický.

  

Už jen jak skvělý má rejd, i přes délku 4,6 metru se s ním otočíte skoro na pětníku. Fantastický je také výhled z auta všemi směry – dopředu díky vysokému čelnímu oknu a tenkým zdvojeným A sloupkům, za které se už žádné auto neschová, dozadu díky velkým zrcátkům a parkovací kameře, která se teď umí rozhlížet i vpřed a kolem dokola celého auta. Nově se vám taky automaticky otevře elektrické víko kufru po nakopnutí (doporučuji spíše symbolické) zadního nárazníku.

  

A pak je tu samozřejmě vnitřní variabilita. Druhou řadu sedaček lze různě sklápět, posouvat a vyjímat, třetí řada (vhodná samozřejmě jen pro děti) se sklopí do podlahy kufru a vytvoří tak rovnou plochu o velikosti půdorysu Smartu. Dětem můžete dozadu za 20 tisíc pořídit obrazovky a pouštět jim tam pohádky, nebo si připlatíte jen 18 500 korun za panoramatickou střechu a necháte je, aby si je při pohledu na mraky vymýšleli samy.

Výbava je vůbec dost široká a nově obsahuje třeba adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, detekci aut ve slepém úhlu, upozornění na hrozící kolizi s aktivním brzděním, rozpoznávání dopravních značek s rychlostí nebo varování na řidičovu únavu. Je však fér přiznat, že ne všechny prvky fungují stejně dobře jako u konkurence – systém udržování jízdy v pruhu sáhne dořízení, až když přejíždíte bílou čáru bez blinkru, parkovací kamera má zase zrnitější obraz a v noci nevidíte nic víc než tmu.

To jsou ale jen malé pihy na kráse veskrze povedeného rodinného auta, které má nejen schopnosti, ale hlavně duši. Picasso budou milovat vaše děti, bude ho milovat vaše manželka a vy také – i když spíš kvůli tomu, jak je přátelský k vaší rodině než kvůli ryzímu řidičskému potěšení. Hádám, že to pro vás bude nakonec stejně to nejdůležitější.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Citroën Grand C4 Picasso 2,0 BlueHDi:

Základní cena vozu

594 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 997 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

370 Nm při 2 000 ot./min.

Hmotnost

1 505 kg

Výkon/hmotnost

99 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,8 s

Max. rychlost  

210 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

4,7 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

205/55 R17

Délka

4 602 mm

Šířka

1 826 mm

Výška

1 638 mm

Rozvor náprav

2 840 mm

Objem zavazadlového prostoru 

575 - 704 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Přátelskost k rodině – Nic pro nadšené řidiče   
+ Prostor a variabilita – S infosystémy se musíte chvíli sžívat   
+ Kultivovaný a úsporný motor     
+ Pohodová jízda  
+ Široká výbava  

 

Citroën Grand C4 Picasso

2,0 HDi (150 koní)

Opel Zafira

2,0 CDTI (170 koní)

Peugeot 5008

2,0 HDi (150 koní)

Renault Grand Scenic

0 dCi (130 koní)

0-100 9,8 s

4,1 l/100km

kufr: 704 l

0-100 9,5 s

4,9 l/100km

kufr: 710 l

0-100 9,8 s

4,2 l/100km

kufr: 678 l

0-100 11,4 s

4,6 l/100km

kufr: 718 l

cena: 594 900 Kč

cena: 561 900 Kč

cena: 550 000 Kč

cena: 589 900 Kč

Galerie

Komentáře