foto Driversweb.cz

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech – houpání je zpět

Datum článku: 21.8.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Faceliftovaný Cactus je o trochu civilnější a o hodný kus pohodlnější. Svůj excentrický charakter však neztratil.

Citroën je zpátky! To jeho slavné houpavé pohodlí, které si pamatujete z dob DS, XM nebo C5, ta uklidňující plavná jízda, oproti které působí všechna ostatní auta jako uskákané žebřiňáky, se zase vrací na výsluní. Báli jsme se, že s koncem hydropneumatického pružení v poslední C5 se s ním budeme muset rozloučit, ale s faceliftem C4 Cactus je zase tady. I když v trochu jiné podobě…

Zapomeňte na složité rozvody hydraulické kapaliny, čerpadla a slavné zelené koule, tentokrát šli konstruktéři na věc jednodušeji a rafinovaněji. Tlumiče mají totiž hydraulické progresivní dorazy (viz box dole), které pomáhají prodloužit rozsah propružení a změkčit pohyb tlumiče v krajních polohách. Díky tomu se nový Cactus pohybuje po asfaltu podobně plavně jako právě DS a jeho následovníci.

Pohodlí v Cactusu pomáhají také vylepšené komfortní sedačky. Už ty základní připomínají křesílka jako v obýváku, příplatkové Advanced Comfort mají ještě více pěnového materiálu pro měkčí sezení. Facelift taky přinesl Cactusu lepší odhlučnění, což spolu s tichoučkým tříválcem 1,2 PureTech vytváří na palubě opravdu uvolňující atmosféru.

Z toho si snadno vyvodíte, že nový Cactus nejspíš nebude fandou svižné jízdy. Předfacelift se k ní nechal přesvědčit a snažil se zábavu moc nekazit, tenhle nový si ale hrát rozhodně nechce. Podvozek s hydraulickými dorazy se totiž pohupuje nejen na rovince, ale i v zatáčkách – v nájezdu, u apexu i za ním. Nikdy se pevně nezaklesne do svých tlumičů, nikdy nenajde tu jistotu, o kterou byste se ve vinglu potřebovali opřít. Nijak nepomáhá ani to, že neustále vypadáváte z ploché sedačky. Kdepak, s novým Cactusem se prostě jezdí jedině na pohodu.

Facelift na druhou stranu řeší uživatelské problémy předchozí verze Cactusu – dělených sklápěcích zadních opěradel se Cactus dočkal už dříve, teď má taky podélně nastavitelný volant, kvalitnější zpracování a větší míru individualizace interiéru. Citroën taky raději umravnil extravagantní design, který nebyl přijatý právě nadšeně – airbumpy na bocích se zmenšily a sklouzly až k prahům, vpředu a vzadu se z nich staly jen designové ozdoby. To proto, že skončila výroba klasické C4 a Cactus má zabrat její místo konvenčního hatchbacku.

  

Na to však působí pořád dost extravagantně a k tomu mu zůstalo několik otravných nectností. Sedák u řidičovy sedačky má pořád velký sklon, takže pokud sedíte až na zemi a spíše vzpřímeně, budete si připadat jako sklaplí v pastičce na myši. A ještě vás u toho bude tlačit do kolene stylové poutko dveří. Držáky na pití ve středové konzole jsou prakticky nepoužitelné, panoramatická střecha nejde otevírat a nemá ani roletu, zadní okna jsou pořád jen vyklápěcí a stále se musíte obejít bez otáčkoměru – to víte, pixely jsou dneska drahé.

Celkově vzato ale Cactus trefuje cíl daleko přesněji než ten minulý. Houpavý podvozek konečně odpovídá celkové náladě na palubě, jízda je pohodová a konejšivá. Takové mají Citroëny být! To z něj spolu s nepřehlédnutelným designem dělá příjemně atraktivní alternativu ke vší té nudné konfekci. Jen se připravte, že za to zaplatíte řadou méně atraktivních kompromisů.

Hydraulické progresivní dorazy – jak to funguje?
Jde v podstatě o takový tlumič v tlumiči. Každý tlumič v sobě má dva hydraulické dorazy – jeden nahoře pro stlačení, druhý dole prouvolnění. Ty jsou tvořeny další pružinou a řadou otvorů pro nasávání a vypouštění hydraulické kapaliny v tlumiči. Při propružení tedy nedojde k tvrdému nárazu jako u pevných dorazů, ale v blízkosti obou krajních poloh je pohyb tlumiče postupně utlumován. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, hydraulický doraz energii absorbuje a rozptýlí a díky tomu nedochází k odskoku. Výsledkem je delší rozsah tlumení bez rázů.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Má styl zvenku i uvnitř – ...který ale nepodrží v zatáčkách   
+ Nízká hmotnost + úsporný motor    – Horší ergonomie řidičského posezu   
+ Tichá a klidná jízda – Řada otravných kompromisů
+ Pohodově houpavý podvozek...  

Technické parametry vozidla Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech:

Základní cena vozu

359 900 Kč

Motor

řadový tříválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 199 cm3

Výkon

81 kW (111 k) při 5 500 ot./min.  

Točivý moment

205 Nm při 1 500 ot./min.

Hmotnost

1 135 kg

Výkon/hmotnost

97 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,3 s

Max. rychlost  

188 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 170 mm

Šířka

1 714 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 595 mm

Objem zavazadlového prostoru 

348 l

Galerie

Komentáře