foto Driversweb.cz

Citroën C3 1,2 Puretech 82 k – francouzský funk

Datum článku: 8.3.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Je praktický, laciný, hravý a hlavně má STYL, který jinde fakt nenajdete. Tenhle rozpustilý prcek vás bude bavit!

Francouzská dvojice Daft Punk je legendou elektronické scény, která se nebojí taneční hudbě prošlápnout zcela nové cestičky. Mají za sebou čtyři vydaná alba, přitom každé bylo naprosto originální a mělo zcela jiný zvuk než to předchozí – a hlavně i než cokoliv jiného, co si kdo troufl nahrát. Což skvěle dokládají jejich bláznivé videoklipy i fakt, že je nikdo neviděl jinak než ve sci-fi helmách a blyštivých oblecích. Ale i přes svou výstřednost a inovativnost zůstávají oddáni základním pravidlům popu a dokáží vyrobit hit, který se lidem zaryje hluboko do hlavy.

Omlouvám se, že článek o autě začínám odstavcem z hudebního světa, ale je tu zřetelná jistá paralela. To, co přináší Daft Punk světové hudbě, dává i Citroën automobilovému světu – svěží rozmanitost. Nad jejich auty žasne celý svět už od dob poválečného Traction Avant, i když jedna jeho část nadšeně výská a druhá kroutí nechápavě hlavou.

Stejné to bude i s přijetím nové C3, která staví na neotřelém přístupu většího brášky C4 Cactus a jeho základní koncept mírně upravuje a rozvíjí. Čumák i zadek vypadají přirozeněji a boční Airbumpy jsou lépe zakomponované, celkově je C3 vizuálně prostě ucelenější, za což možná trochu může i zintenzivnění všech designových prvků dané drobnějšími rozměry C3.

Menších rozměrů si bohužel všimnete i v interiéru, kde postavy vyšší než 180 cm budou obtížněji hledat ideální pozici za volantem (buď krátké nohy, nebo horší výhled, vyberte si) a při vystupování se praští do hlavy o strop. Prostor na zadních sedačkách je na tuto třídu standardně skromný, kufr pak má solidních 300 litrů (jako minulá generace).

Jinak má ale kabina slušné rozvržení a svěží design, který jde doplnit barevnými výplněmi a čalouněním, a tam, kde potřebujete, najdete i kvalitní měkčené materiály (polstrování dveří, čelo palubní desky, kliky dveří…). Z Cactusu jsou přejatá také madla dveří v podobě poutek a ploché sedačky, ve kterých se můžete rozvalit pohodlněji než v křesle u televize.

Na rozdíl od Cactusu jdou ale zadní okna konečně zase stahovat, v kapličce najdete tradiční analogové přístroje (otáčkoměr je zpátky, juchů!) doplněné digitálním displejem a obrazovka infotainmentu je zapuštěná do palubní desky. Ano, asi to celé vypadá o chlup méně funky, ale funguje to o dva chlupy praktičtěji.

U Cactusu se inspirovali i inženýři, kteří ladili podvozek – C3 je totiž příjemně poddajná, a přesto stabilní, takže se nemusíte bát poslat ji do zatáčky trochu svižněji. To více než vřele podporuje i motor, rozpustilý tříválec se sklonem k dovádění ve vysokých otáčkách. Nad třemi tisíci skutečně ožije a s typickým rykem půlky šestiválce uhání až k červenému poli v šesti tisících, pak jen stačí rychle přeřadit a znovu mu dupnout na krk.

Celkově má sice jen 82 koní, což stačí tak akorát na tempo běžného provozu, ale bohatě to vynahrazuje svým nasazením. Město si díky tomu můžete podmanit, protože motor je stále v náladě, podvozek je rozpustile hbitý a díky drobným rozměrům můžete proklouzávat dopravou jako nůž máslem. Přitom jste v tom pořád pod šest litrů, i když se zrovna moc nehlídáte.

C3 je prostě správné malé auto. Zbytečně vás neobtěžuje nesmysly (zapomeňte na adaptivní tempomaty a parkovací poloautomaty) a soustředí se raději na to, co je opravdu důležité: styl. Největší část ceníku pokrývá nepřeberná kombinace nabídka laků karoserie a střechy, čalounění a kol. Tohle nechte jako radost vaší manželce, vážně se vyřádí.

A vy si nechte právo na výběr specifikace. Nebudete to mít těžké, správná volba je totiž jen jedna – právě testovaný 1,2 Puretech s 82 koni. U slabší verze by vám už přeci jen chyběl výkon a přeplňovaná varianta je zase v nabídce jen s automatem, což je zbytečně drahý špás. Ze stejného důvodu si škrtněte i šestnáctistovkový turbodiesel, který je určitě povedený a úsporný, ale příplatek 60 tisíc za základní 75koňovou verzi (o 25 koní silnější stojí o dalších 15 tisíc víc) byste při asketickému přístupu benzinové dvanáctistovky jen tak neprojezdili.

Nová C3 je vážně povedené auto. Má svůj unikátní styl, unisex přitažlivost (v té minulé by chlap dobrovolně nejezdil), každodenní praktičnost a nestojí nesmysl. Hlavně má ale ten správný nadšený charakter, které by pojízdné nákupní tašky měly mít, takže je radost řádit za jejím volantem a honit ji po městě. Tenhle hit si s chutí pustíte ještě jednou a pořádně nahlas!

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Citroën C3 1,2 Puretech:

Základní cena vozu

254 900 Kč

Motor

řadový tříválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 199 cm3

Výkon

60 kW (82 koní) při 5 750 ot./min.  

Točivý moment

118 Nm při 2 750 ot./min.

Hmotnost

1051 kg

Výkon/hmotnost

78 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

14,6 s

Max. rychlost  

173 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,7 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s torzní příčkou

Rozměr pneumatik

185/65 R15

Délka

3 996 mm

Šířka

1 749 mm

Výška

1 474 mm

Rozvor náprav

2 540 mm

Objem zavazadlového prostoru 

300 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Městská hbitost – Nepatří k nejrychlejším
+ Praktičnost a přehlednost – Neřídí se nijak zázračně   
+ Laciný na pořízení i provoz  
+ Má styl  
+ Spousta příležitostí k personalizaci     

 

Citroën C3

1,2i (82 koní)

Opel Corsa

1,4i (90 koní)

Peugeot 208

1,2i (82 koní)

Škoda Fabia

1,2 TSI (90 koní)

0-100 14,6 s

4,7 l/100km

kufr: 300 l

0-100 12,4 s

5,1 l/100km

kufr: 285 l

0-100 12,2 s

4,5 l/100km

kufr: 285 l

0-100 11,0 s

4,7 l/100km

kufr: 330 l

cena: 254 900 Kč

cena: 260 900 Kč

cena: 265 000 Kč

cena: 280 900 Kč

Galerie

Komentáře