foto Driversweb.cz

Citroën C1 AIRSCAPE 1.2 PureTech – venčení psa

Datum článku: 26.2.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Přiběhne k vám, zavrtí ocáskem, zavrčí a zaštěká, a jen co otevřete domovní dveře, vystřelí ven a prožene všechno v dosahu – takový umí být nový Citroën C1. Nevěříte? Tak ho s námi pojďte vyvenčit.

Jen se na něj podívejte – na ten jeho kukuč s kulaťoučkými tvářičkami a tak širokým úsměvem, až musí mít přivřené oči. Na středovou konzoli vypadající jako překvapený robot. Na ty barvičky všude (zrcátka, střecha, B sloupky, sedačky, palubní deska, …). No není to sympaťák? Vtipný, ale ne směšný – a tak je to správně, protože správné malé auto by se nemělo brát moc vážně a nový Citroën C1 je v tom naprosto vynikající!

Správné malé auto by ale hlavně mělo být zábavné a největší radost by mu mělo dělat, když ho honíte po městě. A i tady je C1 exemplárním příkladem. Poznáte to už podle toho, jak vibrace jeho nadrženého tříválce rozechvívají na volnoběh celé auto – je to jako když pes vrtí ocáskem, protože ví, že půjde na procházku. To ho přeci musíte nechat pořádně se proběhnout. Zelená na semaforu mu otevře bránu na jeho oblíbené hřiště, kam vtrhne plný nadšení.

Držte ho šikovnou prací s trochu gumovou, ale přesnou řadicí pákou v otáčkách mezi čtyřmi a šesti tisíci a hbitě se díky malý rozměrům proplétejte mezi ostatními auty – v tu chvíli se bude C1 cítit nejšťastněji, což vám dá najevo radostným vrčením pod plynem a štěkáním při podřazování s meziplyny. Perfektně vidíte všemi směry a díky miniaturním rozměrům a rychlé reakci na plyn ho snadno vmáčknete do každé mezery v provozu, kterou si vyhlídnete. Hoďte ho ostře do zatáčky, a i když budete trochu vypadávat ze sedačky, C1 se bude držet stopy nebo ji díky lehoučké zádi po ještě ostřejším zatočení utáhne. Je radost dávat mu za uši a na rozdíl od větších aut vás to nijak nesežere.

Vsadím se s vámi totiž, že sotva kdy překročíte průměrnou spotřebu 6 litrů na sto. Daleko pravděpodobněji se budete pohybovat kolem pěti litrů a při skutečné snaze spadnete klidně na čísla začínající čtyřkou. Tříválcová dvanáctistovka umí být vážně zázračná a přitom jejích 82 koní – jakkoliv skromně tohle číslo v dnešní době vypadá – dokáže (poloprázdné) C1 dodat skutečnou dynamiku (určitě se vyplatí připlatit si za něj rozumných 10 tisíc oproti základnímu 1,0 VTi s ještě skromnějšími 68 koni). Však taky váží jen necelých 900 kilo…

To je do značné míry zásluhou zjednodušení konstrukce – plechy karoserie zasahují do dveří, na čelní sklo stačí jeden stěrač a zadní kryt kufru je jednodílný skleněný. To je jen pár příkladů za všechny. Ale na rozdíl od minulé generace, která byla oholená na kost a její zpracování vhánělo do očí slzy, jsou všechny jmenované a mnohé další zlevňovací detaily zapracovány dost chytře na to, aby nerušily a neotravovaly. Dokonce můžete mít i otáčkoměr (zdravíme Twingo) nebo tlačítka ovládání obou předních oken ze sedačky řidiče (zdravíme Citigo) nebo vestavěný 7palcový dotykový displej (zdravíme i10 s displejem z kalkulačky) – ten jediný je za příplatek, ale těch 15 tisíc se do něj skutečně vyplatí vložit, protože získáte pěkně zpracované dotykové rozhraní s možností zrcadlení obrazovky vašeho smartphonu.

  

Víc si však všimnete, že se v C1 šetřilo místem – je totiž o 10 cm kratší než Citigo a ty centimetry chybí právě v prostoru kabiny. Volant je nastavitelný jen výškově, takže vyšší řidiči budou sedět na krátké nohy, na zadních sedačkách je pro kohokoliv nad 175 cm málo místa pro hlavu a kufr se svými 196 litry taky neoslní. Není to přímo kritické, protože supermini nebudete používat na rozvoz basketbalistů a jejich velkých tašek plných zpocených hadrů z tréninku, ale konkurence to umí lépe.

Naopak zásadní výhodou C1 je látková stahovací střecha Airscape, kterou nikdo z konkurentů nenabízí. S prvními teplými paprsky slunce si tedy můžete shodit látkový svršek a nahoře bez si užít trochu víc slunce a čerstvého vzduchu, když se ostatní paří v uzavřených plechovkách, zatímco v zimě vás nebude nijak omezovat, izoluje velmi efektivně. Všimnete si sice o něco málo vyšší hlučnosti, ale není to nic tragického. I tak můžete komfortně cestovat klidně dálničním tempem, poslouchat u toho rádio a stále nebýt nuceni na sebe se spolujezdci hulákat.

  

Druhá generace Citroënu C1 navazuje tam, kde předchozí skončila – příjemnému malému autu přidala trochu kultivovanosti, komfortu a výbavy navíc. Není divu, že cenovka povyskočila nahoru, ale C1 teď patří ke špičce třídy, tak proč se podbízet diskontní cenou. Problém C1 se jmenuje Citigo, které všechno umí tak nějak o chlup lépe. Ale na druhou stranu má C1 šmrnc a styl, o kterém si Citigo může nechat jen zdát, takže ho na sídlištním parkovišti zaručeně nepřehlédnete!

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Citroën C1 Airscape 1,2 PureTech:

Základní cena vozu

304 900 Kč

Motor

řadový atmosférický tříválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 199 cm3

Výkon

60 kW (82 koní) při 5 750 ot./min.

Točivý moment

116 Nm při 2 750 ot./min.

Hmotnost

887 kg

Výkon/hmotnost

92 koní/t

Zrychlení 0−100 

10,9 s

Max. rychlost  

170 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,4 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

35 l

Zavěšení přední nápravy

pseudo McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s deformovatelnou příčkou  

Rozměr pneumatik

165/60 R15

Délka

3 466 mm

Šířka

1 615 mm

Výška

1 460 mm

Rozvor náprav

2 340 mm

Objem zavazadlového prostoru

196 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vtipný design a rozverná nátura – Pár hodně laciných detailů   
+ Živý i úsporný motor – Místa nemá na rozdávání
+ Možnosti individualizace  
+ Jezdí jistě a hravě  
+ Příplatková látková střecha je příjemný bonus    

 

Citroën C1

1,2 PureTech (82 koní) 

Renault Twingo

1,0 SCe (70 koní) 

Škoda Citigo

1,0 MPI (75 koní) 

Hyundai i10

1,2i (87 koní)

0-100 10,9 s

4,3 l/100km

kufr: 196 l

0-100 14,5 s

4,5 l/100km

kufr: 219 l

0-100 13,2 s

4,0 l/100km

kufr: 251 l

0-100 12,3 s

4,9 l/100km

kufr: 252 l

cena: 249 900 Kč

cena: 229 900 Kč

cena:  232 400 kč

cena: 254 990 Kč

Galerie

Komentáře