foto Driversweb.cz

Chrysler 300C SRT8 – test

Datum článku: 28.1.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

TEST OJETÉHO VOZU /// Láká vás myšlenka koupě nějakého sportovního nebo chcete-li supersportovního sedanu? Samozřejmě jako první vás napadne německá trojice čítající precizní BMW M5, hot rodový Mercedes-Benz E63 AMG a neméně schopné Audi RS6, ovšem za ty musíte sáhnout pořádně hluboko do kapsy. Ale pak je tady také Chrysler, a ten se rozhodl zamotat vám hlavu se svým 300C SRT8 za polovinu cenu.

Dneska jsme tu proto, abychom odhalili, jestli je Chrysler 300C SRT8 kromě gangsterské masírky také plnohodnotná alternativa k německým sokům. SRT8 svým výkonem 420 koní řekněme zaostává za ostatními minimálně o generaci, nicméně recept na sportovní sedan zná velmi dobře. Ideální vyvážení, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál předznamenávají dobrou zábavu.

Zapomeňte na to, že to auto vypadá jako nástroj na burnouty pro rapery spíše než jako reprezentativní sedan. Zapomeňte také na kvalitu zpracování palubky. To, co uvidíte pod kapotou, vás v tomto směru zaručeně oslepí.

Najdete tady poctivý kus Ameriky v podobě V8 6,1 Hemi, ten původně vychází z jednotky V8 5,7 l Hemi. Pro tuhle verzi ho však kluci z divize SRT důkladně upravili, u čehož se zuby nehty drželi hesla „objem ničím nenahradíš“ a zvětšili vrtání a zdvih na výslednou hodnotu 6,1 l. Zásadními úpravami prošlo také saní, výfuk a lehce se zvýšilo pásmo použitelných otáček. Motor 6,1 Hemi je stále klasické koncepce OHV, takže už asi tušíte, že disponuje mamutím točivým momentem. Ten dosahuje neskromné hodnoty 569 Nm a doprovází ho výkon 420 koní. Tyto hodnoty vyženete z přední části auta přes automatickou pětistupňovou převodovku s možností manuální volby a na druhé straně komunikace s kardanovou hřídelí můžete zmerčit samosvorný diferenciál, který je ochotný pomoci nejen trakci, ale i zábavě.

Teď už zbývá jen jedna věc, která nám může úplně zkazit celkový dojem z auta, a tou je podvozek. Tady už starou školu promovaní inženýři divize SRT nahradili opravdovým sofistikovaným zavěšením typu McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Ale dost teorie, nejvíce stejně poznáme, až na to pořádně šlápneme.

  

Po prvních kilometrech 300C ukazuje, že je příjemným společníkem i na delší trasy. Nezatížený motor je tichý a jen líně si ševelí kdesi na začátku pásma otáčkoměru. Také podvozek je na zemi původu nebývale komfortní a spotřeba paliva v okolí 15 l/100 km je v rámci třídy přijatelná.

Auto jsme poctivě zahřáli, pojďme přidat na tempu. S prvním neohrabaným přidáním plynu automat stejně neohrabaně podřazuje na jedničku, 300C zavlaje zádí a se sytým osmiválcovým zvukem mohutně zabírá. Na to, že jde o dvoutunové auto, má motor překvapivě snadnou práci. Dokonce tak snadnou, že přemýšlíte, jestli je nutné mít v BMW M5 o 87 koní a v Audi RS6 dokonce o drtivých 160 koní více. Volbě dalších rychlostních stupňů už velím já poněkud nezvyklými pohyby zápěstím doprava a doleva. I v tomto režimu bohužel systém odřazuje na další rychlost po dosažení maximálních otáček sám. Dobrá, převodovka, nebo chcete-li její nastavení, se ke sportovní jízdě příliš nehodí, ale co dát autu šanci v zatáčkách?

Tady je totiž ve svém živlu. Tenhle dvoutunový obývací pokoj předvádí poměrně precizní vyvážení a řízení, i když více citu ve volantu by se určitě hodilo. S autem se příjemně balancuje jak na limitu, tak i za limitem, přičemž v obou situacích působí dostatečně ovladatelně, a ne jako některé vozy připomínající kozu na ledě. Zajímavostí jsou funkce palubního počítače. Máte tady stopky, které měří čas zrychlení z 0–100 km/h, ukazatel bočního přetížení a teď se držte, funkci, která ukazuje úhel vybočení zádi. No posuďte sami, kdy jste měli v driftu naposledy čas pozorovat něco na přístrojovce? Ale pokud se domluvíte se spolujezdcem, určitě se úhel driftu dozvíte. Z ideální stopy 300C utrhnete snadno jen ťuknutím do plynu, poté volantem chytíte balanc a zbytek zatáčky už se Chrysler přirozeně a plynule sune dveřmi napřed. Díky samosvoru není ani zakončení driftu příliš „kousavé“. Věřte, nebo ne, jen těžko se nám vracely klíčky.

Pojďme to shrnout. Je jasné, že tak precizní auto jako je BMW M5 tady nemáme. SRT8 je supersedan, který je odkojený „starou školou“. Má charakterní motor, výborný podvozek, špéru a úplně obyčejnou automatickou převodovku. Zaslouží titulování zábavný supersedan a bezesporu je to auto pro nadšené řidiče.Otázkou zůstává, kolik ze zájemců o supersedan chce být takhle výstřední, překousne obyčejnou převodovku a horší interiér. Osobně tohle auto považuji za velmi zajímavou nabídku, například Chrysler 300C SRT8 z roku 2007 je možné sehnat za cenu okolo 450 000 Kč.

  

Co byste měli vědět.
Označení motorů Hemi používá Chrysler již od roku 1951. S výjimkou čtyřválce 2,6 l jde o velkoobjemové osmiválce. Jsou specifické svou kopulovitou spalovací komorou, ta umožňuje použití větších ventilů a tím i zlepšení „dýchání“ motoru. Chrysler postavil tři generace motoru Hemi, přičemž ta poslední vznikla v roce 2003.
Pod zkratkou slovního spojení Street & Racing Technology funguje sportovní divize koncernu Chrysler LLC. Začátky této divize můžeme vysledovat ve vývoji legendárních vozů, jako je například Dodge Viper nebo Plymouth Prowler. V roce 2004 bylo rozhodnuto o použití tohoto názvu pro všechny ostré koncernové modely. Označení SRT tedy zdobí vozy Chrysler, Dodge a Jeep. Číslo za označením SRT, jak jistě čekáte, označuje počet válců.    

 

Technické parametry vozidla Chrysler 300C SRT8:

Stav vozu/rok výroby

ojetý

Stav tachometru

40 000 km

Cena nového vozu

1 640 940 Kč

Hmotnost

1 995 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

8

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

6063

Výkon

317 kW (420 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

210 koní/t

Točivý moment

569 Nm při 4 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,1 s

Max. rychlost  

265 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

automatická

Poháněná kola

zadní

Diferenciál

samosvorný

Spotřeba kombinovaná

14,0 l/100 km

Spotřeba ve městě

21,0 l/100 km

Spotřeba mimo město

9,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

72 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková náprava

Rozměr kol

20"x9J ET 25,5

Rozměr pneumatik

245/45 R20, 255/45 R20

Délka

5 015 mm

Šířka

1 880 mm

Výška

1 462 mm

Rozvor náprav

3 050 mm

Objem zavazadlového prostoru

2 řady/1 řada sedadel

772/1605

 

Výbava testovaného vozu:

ABS, adaptivní tempomat, automatické svícení, automaticky nastavitelné zadní tlumiče podle zatížení, ESC, BAS, ASR/TSC, xenonové světlomety, čelní a boční airbagy, kožené čalounění

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ charismatický motor

– image vozu

+ dobrá jízdní dynamika

– kvalita zpracování interiéru

+ ovladatelnost

– obyčejná automatická převodovka

+ komfortní podvozek

 

 

Audi RS6

5,0 V10 bi-turbo (580 koní)

BMW M5

5,0 V10 (507 koní)

Mercedes-Benz E63 AMG

6,2 V8 (525 koní)

Chrysler 300C SRT8

6,1 V8 (431 koní)

nový: 2 866 300 Kč

ojetý:1 700 000 Kč

nový: 2 600 000 Kč

ojetý: 1 000 000 Kč

nový: 2 675 079 Kč

ojetý: 700 000 Kč (předchozí generace)

nový: 1 640 940 Kč

ojetý: 500 000 Kč

Charismatický motor. Jízdní vlastnosti trochu kazí velká hmotnost. Ve své třídě zastupuje rychlý transport z bodu A do bodu B.

BMW M5 je z této kategorie nejvíce zaměřené na řidiče a na zážitky z jízdy.

Komfortní hot rod. Drifty zvládá levou zadní.

V této skupině si zaslouží být. Za konkurenty zaostává o jednu generaci, přesto je velmi schopný.

* ceny jsou uvedeny včetně DPH

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto  

 

Galerie

Komentáře