foto Driversweb.cz

BMW i8 – ozvěny budoucnosti

Datum článku: 9.10.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Nahlédli jsme do automobilové budoucnosti. Žádné čajové lístky ani křišťálová koule, ale čtyřkolové sci-fi plné pokrokové techniky, které si můžete koupit už dnes. Zapomeňte na ekoteror, zapomeňte na nudné jízdy na spotřebu, hlavním účelem i8 je stále rychlost a zábava za volantem!

Na semaforu svítí červená, u přechodu se strkají malí kluci, co jdou ze školy. Tipuji tak páťáci. Tajím dech – už mám dotestováno a všechny zážitky v hlavě zpracované, ale až teď se skutečně rozhodne, jestli i8 za něco stojí... Aby jako superauto obstálo, musí tyhle kluky znuděné moderními hračkami a technickými vymoženostmi opravdu nadchnout. Musí pro ně být tou správnou automobilovou inspirací, jako bylo pro nás legendární osmičkové BMW E31 z devadesátých let, protože i8 je do značné míry jeho nástupcem – auto napěchované moderní technikou, ohromující svým vzhledem a šokující rychlostí. Dokáže na něj ale opravdu navázat?

No, na mě rozhodně hned od prvních momentů udělalo dojem. Z širokých a nízkých tvarů i8 dýchá síla a rychlost, postoj připomíná dravce. Kdybyste přemýšleli, kde jste tyhle tvary už viděli, zkuste si vzpomenout na supersport M1 (respektive koncept M1 Hommage). Na i8 navíc najdete spoustu ohromujících designových detailů, které na žádném jiném autě neuvidíte. I samotné nastupování je z říše superaut – křídlové dveře se otevírají nahoru, sednete si na široký práh, přehodíte přes něj nohy a vklouznete úzkým prostorem do nízko uchycené sedačky. Nic pro pupkaté pány středního věku, ale přesně tak to má být – frajerům image posílí, zoufalce ztrapní. Máte na to?

Na madlo dveří snadno dosáhnete ze sedačky, a když je zabouchnete, ocitnete se v útulně obepínající, kvalitní kůží polstrované kabině, která je... trochu méně futuristická, než bych čekal. Jasně, místo analogových budíků je v kapličce před vámi digitální displej, další 8,8palcový displej iDrive je uprostřed palubky a otočný ovladač funguje i jako touchpad, ale celek daleko víc připomíná moderní BMW než můstek Enterprise. Designéři zjevně nehleděli až do 22. století, chtěli jen design, který by současní majitelé baworáků chápali.

Výhodu to má v tom, že se s i8 snadno sžijete a nebudete se muset znova učit řídit, funguje prostě jako docela normální auto: volant, dva pedály, automatická převodovka a 362 koní pohánějících všechna čtyři kola. A vzhledem k tomu, že váží jen 1485 kilo, jde o opravdu rychlé auto – vždyť umí stovku za 4,4 sekundy a jede elektricky omezených 250 km/h. Snadno se tak může měřit s těmi nejlepšími ve své třídě, jako je Porsche 911, Maserati GranTurismo nebo Jaguar XKR.

A stejně jako oni dokáže svého řidiče zahrnout těmi správnými vytříbenými adrenalinovými zážitky. Zařaďte Drive, přepněte páku do sportovního módu a cvakněte pádlem pod volantem, abyste aktivovali manuální řazení. Pak stačí zadupnout plyn do koberečku, všechna čtyři kola se zakousnou do asfaltu a i8 vyrazí vpřed tak nesmlouvavě, že se sotva dokážete držet volantu a dýchat. Nekonečný zátah neustává, ani když proletíte všechny legální rychlostní limity, a přitom za vaší hlavou motor jadrně vrčí, turbo syčí a při každém přeřazení střílí do výfuku.

BMW i8 svou úžasnou rychlost ale nepodává brutálně, nesnaží se vás vyděsit a obrátit vám vnitřnosti naruby. Brzdy vám neudělají spáleniny od bezpečnostních pásů, přilnavost vám nevytáhne nudle z nosu a na plný plyn nemusíte krotit divoké monstrum snažící se prchnout skrz svodidla do lesů. V i8 je vše precizní a kontrolované. Přesně dávkovatelné, ostré brzdy, spousta jistoty v zatáčce a další vlna akcelerace, když se silnice narovná. Rychlost si spíš vychutnáváte, než abyste se stali její nebohou obětí. Stejně jako 8er, také i8 je pravověrné GT: rychlé, schopné, komfortní, vzrušující a naprosto exkluzivní.

 

Dokonce tak exkluzivní, že na náš test dorazilo s vlastním bodyguardem (po vzoru přisluhovačů Applu mu říkají Product Genius). Ten jednak dával pozor, abychom s ním neprováděli žádné nepřístojnosti, ale hlavně nám detailně vyprávěl, jak funguje. A je to hodně zajímavé vyprávění! Přesto jsem zcela záměrně až doteď neřekl ani slovo o technologiích i8, protože jsou tak dobře sladěné do kompaktního celku, že si jich skoro ani nevšimnete. Nejsou tu pro to, aby na sebe strhávaly pozornost, ale aby automobilovému zážitku nenásilně přinesly větší hloubku.

A přitom jde o výkladní skříň automobilového průmyslu: karbonový (přesněji CFRP – karbonem vyztužené plasty) monokok s hliníkovými pomocnými polorámy a panely karoserie z termoplastů, vzadu uprostřed 231koňový 1,5litrový tříválec s turbem (pohánějící zadní nápravu přes šestistupňový automat Aisin z Mini) kombinovaný s vpředu umístěným 131koňovým elektromotorem (ovládající přední kola přes dvoustupňový automat). Navíc je na zadní nápravě ještě jeden elektromotor, který pomáhá rekuperovat energii a maskovat prodlevu turba. Na zátah se v i8 nikdy nečeká.

BMW i8 navíc funguje jako plug-in hybrid, takže po 2,5hodinovém nabíjení baterií uložených ve středovém tunelu (kvůli dokonalému vyvážení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50) ujede čistě na elektřinu až 37 km rychlostí do 120 km/h. Navíc tu najdete i head-up displej, fůru bezpečnostních systémů, kamery kolem celého auta, mobilní připojení k internetu a za příplatek také laserová přední světla s dosvitem až 600 metrů (a ještě k tomu spotřebují o 30 % méně energie než už tak úsporná LED světla, které má i8 v základu).

Naprosto tak odpovídá pět let starému konceptu Vision EfficientDynamics se sci-fi designem a tak bláznivými parametry, že jsme si tehdy všichni ťukali na čelo. Jenže oni ho přesně tak skutečně postavili. Výkony možná odpovídaá dnešnímu Porsche 911, ale použitou technikou z něj dělá rezavý kus železa dobrý už jen do muzea. Daleko blíž má k hypersportu 918 Spyder s dvacetimilionovou cenovkou, jenže u BMW si za i8 řeknou jen o 3,5 milionu. Vsadím se, že na každém kusu prodělávají kalhoty…

Tahle velmi složitá věc funguje ve skutečném světě docela jednoduše. Ve sportovním režimu je benzinový motor stále nastartovaný, abyste vždy měli k dispozici okamžitý zátah a maximum zvukového zážitku. Elektřina v bateriích se nikdy zcela nevyčerpá, takže máte v každé situaci na povel všech 362 koní. Na každou nápravu připadá jeden motor, čímž vzniká jedinečná čtyřkolka s daleko citlivěji rozloženým výkonem, než co dokáže středový diferenciál. I přes úzké gumy (standard 195/50 R20 a 215/45, za příplatek 215/45 a 245/40, které byste měli chtít – ty úzké standardní jsou tu zaručeně jen kvůli laboratornímu testu spotřeby) má vždy naprostý dostatek přilnavosti a ani trakce nebude představovat problém. V nájezdu se díky lehké přídi velmi ochotně stáčí k apexu, v zatáčce drží jako přibité a díky tomu, že pohon víc preferuje zadní nápravu, můžete při ostrém výjezdu stále cítit známé zadokolkové zavrtění zadku.

Ve standardním komfortním režimu se pak i8 chová jako běžný hybrid. Tiše pluje na vlně elektrické energie, když to jen lechtáte, pak skoro neslyšně a zcela neznatelně připojí i tříválec, když na to šlápnete trochu víc. Výsledkem není jen nevídaně nízká spotřeba – dlouhodobý průměr kolem šesti litrů, strop je deset, ale dá se i kolem tří, čtyř litrů při lepším hospodaření s elektřinou – ale hlavně fantastická kultivovanost, která posouvá GT zážitek o ligu výš. Většinu času je i8 příjemně pohodlná, konejšivě tichá a lahodně jemná, ale když se chcete bavit, zahrne vás divokou rychlostí a omamným soundtrackem plným vrčení, syčení, prskání a střílení do výfuku, které i přes malý objem motoru působí naprosto plnotučně a reálně (skutečný zvuk motoru posilují syntetická kouzla reproduktorů, ale vůbec to neuráží).

 

Problémy? No, ano, něco by se našlo. Trochu akrobatické nastupování a vystupování jsem už zmiňoval, místo na zadních sedačkách prakticky neexistuje (navíc by tam mohla nastoupit leda tak hadí žena) a kufr je doslova směšný (154 litrů je tak akorát pro sadu příplatkových zakázkových měkkých tašek Louis Vuitton – ještě že máte ty zadní sedačky). Hlavní problém bude ale vysvětlit přátelům, proč jste dali 3,5 milionu za 1,5litrový tříválec místo pořádného osmiválce…

Stačí je ale svézt a pochopí to, i8 má hodně přesvědčivé argumenty. Kdekdo se diví, že se BMW nevykašlalo na hybridní nesmysly a nepoužilo prostě v lehkém šasi konvenční šestiválec 3,0 s turbem. Ale výsledek je jasný – nikdo by si ho nekupil. Proč taky, když můžete mít totéž od daleko prestižnějších značek jako Maserati nebo Porsche? BMW udělalo to nejlepší, co mohlo, a použilo pokrokové technologie, aby se odlišilo a předběhlo své konkurenty o světelné roky. Pokud máte rádi vymoženosti digitální doby, tohle je konečně dost moderní auto pro vás. BMW i8 totiž představuje stejně revoluční krok jako přechod od tlačítkového mobilu ke smartphonu.

Jakkoliv skeptický jsem ze začátku byl (přeci jen… 1,5litrový tříválec v superautě?), i8 mě skutečně přesvědčilo. A ohromilo. Neřídil jsem LaFerrari, P1 ani 918, ale i tahle jejich slabší, civilizovanější a podstatně dostupnější verze mě dokázala utvrdit v tom, že se automobilové budoucnosti nemusíme bát – pořád bude rychlá, vzrušující a zábavná. Prostředky se změnily, ale výsledek je stejný. Nebudeme muset měnit své návyky, jen dostaneme auto s hlubším charakterem k poznávání a více možnostmi použití. Možná jste zklamaní, že i8 není divoký supersport, se kterým byste hoblovali okruhy, žádné drsné emko pro další generaci (nebojte se, dočkáte se – BMW už prý vyvíjí i9, což bude i8 s elektřinou podporovaným třílitrovým šestiválcem). BMW i8 bylo navržené jako gran turismo a funguje tak naprosto geniálně, protože posouvá zážitek z rychlého cestování o úroveň dál hlavně kultivovaností a efektivitou, což bude vyhovovat 90 % potenciálních zákazníků. A na rozdíl od dvanáctiválcové 850i si už nemusí dělat hlavu s rostoucími cenami benzinu…

Ale na mých dojmech a názorech nesejde, protože ta hlavní zkouška přichází teď. Jsme u konce, tedy zpátky na začátku. Sedím za volantem i8 a čekám na zelenou, pozoruji partičku kluků před přechodem a napjatě čekám na jejich reakce. První si všiml, z jeho rtů odezírám „Ty jo!“, a hned ukazuje na auto ostatním. Otočené hlavy, otevřené pusy, první mobily s foťáky vytažené z kapsy. Díky naprostému tichu v kabině přímo slyším, co si říkají: „To je kára!“ „To chci!“ „Ne, mně nefunguje mobil!“ Dělám tu jedinou správnou věc – s padající žlutou zapínám sportovní režim, takže hned naskočí motor, dávám plný plyn a s halasným „BWAAAP, BWAAAP“ vystřelím z křižovatky, aby měli kluci na co vzpomínat. A i když nevědí, jak moderní má konstrukci, jak zajímavé používá technologie a jak dokáže sežrat okresku naprosto zničujícím tempem, určitě ho už teď tajně chtějí – podobně jako Ferrari nebo Lamborghini. BMW i8 je skutečné auto snů.

Už jste viděli naši fotogalerii BMW i8 s krásnou Janou v exkluzivním prostředí transformátorovny?

foto: Jan Svoboda

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt.

Za umožnění přístupu do transformátorovny děkujeme společnosti Pražská Energetika.

 

Technické parametry vozidla BMW i8:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena testovaného vozu

3 413 800 Kč

Hmotnost

1 485 kg

 Benzinový motor

řadový tříválec 1,5 l přeplňovaný twin-scroll turbem umístěný uprostřed napříč

Elektromotor

vpředu, plug-in hybrid, baterie 7,1 kWh, dojezd až 37 km, dobíjení 2,5 hod

Výkon

Celkem 362 koní

benzin: 170 kW (231 koní) při 5 800 ot./min.

elektromotor: 96 kW (131 koní)

Výkon/hmotnost

243 koní/t

Točivý moment

570 Nm (benzin 320 Nm, elektro 250 Nm)

Zrychlení 0−100 

4,4 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

automatická, 6 stupňů (plus 2stupňový automat pro elektromotor)

Poháněná kola

hybridně všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

2,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

42 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

pětiprvkový multi-link

Rozměr pneumatik

vpředu 215/45 R20

vzadu 245/40 R20

Délka

4 689 mm

Šířka

1 942 mm

Výška

1 298 mm

Rozvor náprav

2 800 mm

Objem zavazadlového prostoru

154 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Skutečně funguje – Není pro každého  
+ Rychlost a ovladatelnost – Malý kufr
+ Prvotřídní kultivovanost a efektivita     
+ Showcar každým coulem  
+ Zbavuje strachu z budoucnosti  

 

BMW i8

1,5 l hybrid (362 koní)

Porsche 911 S PDK

3,8 l boxer (400 koní)

Maserati GranTurismo

4,2 V8 (410 koní)

Jaguar XKR

5,0 V8 (510 koní)

0-100 4,4 s

250 km/h

2,1 l/100km

0-100 4,3 s

302 km/h

8,7 l/100km

0-100 5,2 s

285 km/h 

14,3 l/100km

0-100 4,8 s

250 km/h  

12,3 l/100km

cena: 3 413 800 Kč

cena: 3 086 000 Kč

cena: cca 3,2 mil. Kč

cena: 3 054 161

Galerie

Komentáře