foto Driversweb.cz

BMW M5 F10 – interkontinentální balistická střela

Datum článku: 12.6.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Ještě rychlejší a ještě výkonnější M5 než kdykoli předtím. Toho výkonu je už ale tolik, že se odhalování jejího talentu změní na zoufalé hledání silnice, kde byste ho vůbec mohli využít.

Výhoda psaní pro TopGear, nejčtenější automobilový časopis na světě, není pouze v tom, že jezdíte auty, o kterých může běžný smrtelník jen snít. Další může být i to, že si (pokud jste opravdu hodní) můžete vzít práci domů a ukázat ji kamarádům – díky tomu můžu napsat pár řádek o nové M5 i pro Driversweb. Bez dalších keců skočíme rovnou za volant. Poslouchejte pozorně, nebudu to víckrát opakovat...

Zahřmělo. Stiskl jsem tlačítko, startér chvíli pohazoval s válci a v jednom hlučném výbuchu se motor probudil k životu, aby se usadil na brumlavém volnoběhu. Celá ulice se otáčí a rozhlíží. Bouřka? Letadlo? Ne, toho velkého sedanu na první pohled nápadného jen výrazným modrým lakem si nikdo nevšiml. Rychle zmáčknu tlačítko vypínající stop-start – rozhodně nechci, aby se tohle teatrální představení opakovalo na každé křižovatce. Nabírám fotografa Honzu a vyrážím hledat vhodnou lokaci pro focení. A zároveň se pořádně seznámit s novým superrychlým übersedanem.

Dálnice se přímo nabízí, tohle je přece Autobahnový přeborník! Takže se povalujeme v kožených sedačkách, klimatizace fouká příjemných jedenadvacet stupňů, rádio čistě hraje nejnovější pecky a fláky, tempomat drží dálniční rychlost a asistent dává pozor, jestli jedu v pruhu. Poddajný podvozek nás udržuje v pohodlí, motor jen tiše ševelí a kilometry nenápadně mizí pod koly. Nic nenapovídá, že bychom seděli v něčem rychlém. Ale stačí zadupnout pedál plynu do koberečku, dvouspojka bleskurychle podřadí o tři kvalty a auto za burácení dvěma turby dopovaného osmiválce vystřelí vpřed. Je v podstatě jedno, jakou rychlostí jedete, násilné zrychlení mačkající vnitřnosti a tlačící bezmocné tělo do sedačky máte k dispozici pořád, ať tam máte osmdesát, nebo sto osmdesát. Ani s vysokou rychlostí nepřichází žádná nejistota podvozku nebo řízení, žádný nadměrný hluk, M5 působí relaxovaně v jakémkoli tempu. Jestli vás to bude svádět jezdit rychle? Rovnou si sežeňte dřevěnou nohu, papouška na rameno a na stěžeň si pověste pirátskou vlajku, ať je jasno.

Rychle rovně umí jezdit každý. Co ale okresky? Profláklé Karlštejnsko a Křivoklátsko, například? Nacházíme fotogenické zatáčky, vysazuji fotografa a jdu se připravovat na průjezdy. Dychtivě mačkám tlačítko M na volantu, které naráz nastaví řazení a odezvu plynu na nejrychlejší, přitvrdí podvozek a přiostří řízení. Pro objektiv foťáku projíždím sekvenci zatáček znovu a znovu, a tak za běhu poznávám schopnosti auta a snažím se postupně zrychlovat, do toho mi v kabině hromuje syntetický hukot osmiválce. Fotograf venku se však určitě tetelí radostí víc, když M5 dělá to své dalekonosné basové „fru, fruuu“ a plive zlo do výfuků při každém přeřazení. Lahoda! Až si M5 koupíte, pořiďte si i někoho, kdo s ní kolem vás bude jezdit.

Jenže za volantem to nějak celé nefunguje. Tyhle klikaté a hrbolaté silničky jsou pro M5 spíš utrpení. Jsou příliš nepřehledné, než abyste si troufli přiblížit se k limitům, příliš úzké pro velké auto, které se kolem vás odmítá smrsknout, a rovinky příliš krátké pro kosmické rychlosti, kterých M5 v mžiku dosahuje. Brutální zrychlení v přímce a následný boj s hmotou v zatáčkách (přitom F10 váží "jen" o 50 kg víc než E60) kazí pocit plynulosti. Proto ani jízdní fotky nepůsobí tak dynamicky, jak bychom si přáli. Kdepak, chce to táhlé, otevřené zatáčky a delší rovinky, víc prostoru, aby si M5 mohla protáhnout své steroidy napumpované svaly.

Až když se nemusíte bát, že z lesa vyskočí srnka nebo v protisměru zatarasí silnici traktor, můžete zkusit sáhnout hloub do studnice talentu M5. Rychlost je pořád hrozivá a z odezvy na plyn byste díky dvoukomorovým turbům nepoznali, že to není atmosféra. Vlastně je tahle uměle našponovaná reakce daleko kousavější, což jde zmírnit pouhým stiskem tlačítka upravujícím rychlost řazení a odezvu na plyn. Pak jste sice méně efektní, ale daleko víc plynulí. Brzdy jsou progresivní a silné, řízení je přesné ‒ ačkoliv jediné, co v něm opravdu jasně cítíte, je obrovská šířka předních pneumatik. Což nijak zásadně nevadí, protože gripu má M5 víc, než byste se na běžné okresce měli odvážit využít. Ale s trakcí je to horší – na dvojku musíte být velmi opatrní s plynem, i na trojku občas problikne ikona stabilizace. To je vrozená nevýhoda masivního výkonu přenášeného jen na jednu nápravu. Audi dělá rychlé čtyřkolky odjakživa, AMG s tím právě začíná, připojí se i BMW M? Každopádně výsledkem je, že ani na zdánlivě ideální silničce nenajdete společný rytmus. Hledání pokračuje...

  

Je to nakonec až okruh, kde z M5 můžete vydolovat vše, co umí (při testu jsme ji tam nebrali, ale před časem jsem se s ní sklouzl na Wachau Ringu – mrkněte do Speedu 06/2013). Poznáte, jak je obratná a hravá, a přitom jistá a efektivní. A stále neskutečně rychlá. Až na okruhu se dá pracovat s přenosy hmoty, přiblížit k limitům podvozku a objevit jeho perfektní vyvážení. Až na okruhu si naplno užijete, jak delikátně M5 komunikuje. Ale ani tam nezmizí pocit, že sedíte v příliš velkém a těžkém autě. Pořád bojujete s hmotností, pořád bojujete s výkonem. Prostě dokonale nesrostete, což je ale pro dobré sportovní auto základní vlastnost.

Nepochybujte, že BMW M5 F10 představuje obrovský pokrok v oblasti prostoru, vybavení, pohodlí, úspornosti (dá se s ní jezdit za dvanáct, to vám bude závidět kdejaké OPC nebo STi) i rychlosti – DCT převodovka je skvělá, výkon omamný a turbokrouťák zajistí, že nebudetemuset pořád zběsile podřazovat a ždímat motor pokaždé, když budete chtít předjet náklaďák. Fenomenální M5 naprosto splňuje svůj účel a je v téhle podobě dokonalým GTčkem. Problém je, že minulé M5 působily sportovněji, intenzivněji, intimněji. Právě to propojení, které s F10 nemůžete najít, je základem pro opravdovou zábavu za volantem. A proto se v M5 nebudete bavit v tom pravém slova smyslu. Budete šokovaní rychlostí, ohromení schopnostmi a uspokojení šíří jejího talentu, ale pusu od ucha k uchu po zničení oblíbené silničky mít nebudete. No, ale nakonec na to tu je M3 nebo M135i…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla BMW M5:

Stav vozu/rok výroby

nový / 2013

Cena vozu

2 640 000 Kč

Hmotnost

1 945 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

twin-scroll twin-turbo

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

8

Počet ventilů

40

Palivo

benzin

Objem

4 395 ccm

Výkon

412 kW (560 koní) při 6 000 – 7 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

288 koní/t

Točivý moment

680 Nm při 1 500 – 5 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

4,3 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

7

Převodovka

dvouspojková

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

9,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

14,0 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

80 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

multilink

Rozměr pneumatik

přední 265/40 R19

zadní 295/35 R19

Délka

4 910 mm

Šířka

1 891 mm

Výška

1 467 mm

Rozvor náprav

2 964 mm

Objem zavazadlového prostoru

520 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ GALAKTICKÁ RYCHLOST   – Výkonu je už trochu moc
+ Ovladatelnost – ... stejně jako hmotnosti
+ Použitelnost – Nedochází k propojení
+ Pohodlný dálniční křižník – Lepší zvuk zvenku než uvnitř
+ Prostornost, praktičnost – Kombi nebude

 

BMW M5

4,4 V8 twin-turbo

(560 koní)

Audi RS6 Avant quattro

4,0 V8 twin-turbo

(560 koní)

Mercedes-Benz E63 AMG

5,5 V8 twin-turbo

(557 koní)

Jaguar XFR-S

5,0 V8 supercharged

(550 koní)

0-100 4,3 s

250 km/h 

9,9 l/100km

0-100 3,9 s

250 km/h

9,8 l/100km

0-100 4,2 s

250 km/h 

9,8 l/100km

0-100 4,6 s

300 km/h

11,6 l/100km

cena: 2 640 000 Kč

cena: 2 780 000 Kč

cena: 2 522 850 Kč

cena: 2 844 710 Kč

Galerie

Komentáře