Datum článku: 30.7.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Druhá generace X6 se pomalu loučí, její motor a jízdní zážitek však pořád patří na špičku. Pytlíky na zvracení do pohotovostní polohy a plný plyn!
Síla moci dokáže omámit. Nemusíte hned vládnout státu ani mít na povel armádu připravenou splnit jakýkoliv rozkaz, stačí sednout si za volant X6 M50d. To vám totiž umožní vládnout třílitrovému turbodieselu přeplňovanému hned třemi turby a jeho drtivé síle 381 koní a 740 newtonmetrů, které máte k dispozici na povel pravé nohy. Co s tím uděláte?
Věřte, že je až nebezpečně snadné nechat se zlákat a stát se bezcitným silničním pirátem plavícím se na vlnách nekonečného newtonmetrového moře a terorizovat své okolí. Jakmile někdo spatří váš rychle se zvětšující odraz ve zpětném zrcátku, bude se rychle klidit z cesty, to vám garantuji. Ujet totiž nebudou mít šanci. Přestože ten majestátní výkon musí přeprat hmotu odpovídající menšímu obytnému domu, činí tak s až nebezpečnou lehkostí.
Určitou lehkost cítíte z X6 i v zatáčkách – svých 2250 kilo maskuje docela slušně a když budete pracovat s přenosem hmoty a setrvačností, dokáže se protahovat zatáčkami překvapivě hbitě na takhle velkého mastodonta. Gripu je spousta a náklony vás taky děsit nebudou, jen musíte včas brzdit, abyste to někde nepřepískli. Spíš než ve vlásenkách se však cítí lépe na rovinkách s táhlými zatáčkami, kde může protáhnout své svaly. Jen si dávejte pozor na řidičák – jakmile se ta jeho tři turba naplno nadechnou, je ve velkém ohrožení.
Když se ale nenecháte opít mocí, objevíte druhou, velmi kultivovanou a pohodlnou tvář X6. Motor o sobě nedává nijak zvlášť vědět ani v dálničním tempu a na okresce o něm skoro ani nevíte, automat je naprosto sametový a podvozek příjemně plavný – cítíte jen, jak se pere s neodpruženou hmotou těch obrovských 20palcových kol s tenkými a širokými šlupkami (275/40 vpředu a 315/35 vzadu). Do toho si můžete užívat veškerý příplatkový luxus včetně online konektivity, odvětrávaných sedaček nebo 1200wattového audia Bang & Olufsen se 16 reproduktory. Úžasně rozmazlující.
Ale ještě víc dokáže rozmazlit ta snadnost předjíždění. Stačí to trochu přišlápnout a snadno můžete zdolávat loudavé kolony, za kterými byste se jinak museli táhnout nekonečné kilometry. Bez nervů, bez jakéhokoliv dramatu – to je ten pravý luxus. Přitom jste v tom za plus minus devět litrů. To jde, ne?
Přiznejme si ale, že M50d není žádná balistická střela (tou je až X6 M, jenže za tu si připlatíte dalších 800 tisíc) – působí prostě příjemně svižně. O půl milionu lacinější 40d s 313 koni by určitě stačila (tak ona by nejspíš stačila i „základní“ 258koňová 30d), M50d je však takový příjemný bonus navíc, který potěší, pokud si ho za těch 2,5 milionu (nebojte, příplatky to ještě pěkně vyšroubují) můžete dovolit. Ale za ty peníze stojí. I když je totiž současná X6 na technologickém sklonku života, dynamicky působí pořád jako mladík.
Čtyři turba jsou víc než tři BMW zase překonalo samo sebe a tenhle vynikající tri-turbodiesel nahradilo quad-turbodieselem! |
N57 se třemi turby využívá dvě malá turbodmychadla a jedno velké – první malé se točí už od volnoběhu, druhé malé se přidává nad 1500 otáčkami a k němu se pak nad 2600 otáčkami přidá třetí, velké. Díky tomu má motor plynulý zátah a maximum 740 Nm dodává mezi 2000 a 3000 otáčkami. |
B57 přeplňují dvě malá a dvě velká turba – nízkotlaká část pracuje vždy a k ní se přidává jedno z dvojice větších turbodmychadel. Až při potřebě větší akcelerace (nad 2500 otáčkami) se odpojí nízkotlaká část a motor dopují obě velká turba. Výsledkem je 400 koní a 760 Nm, přitom 450 Nm je k dispozici už od 1000 otáček. |
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Masivní výkon a snadno dostupná rychlost | – ...ale váží skoro jako tank |
+ Přitom umí jezdit za devět! | – Stojí strašnej ranec |
+ Geniálně sehraná dvojka motor + převodovka | |
+ Má svou uvolněnou a kultivovanou tvář | |
+ Levý pruh dálnice čistí lépe než tank... |
Technické parametry vozidla BMW X6 M50d:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový šestiválec, tri-turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 993 cm3 |
Výkon |
280 kW (381 koní) při 4 000 - 4 400 ot./min. |
Točivý moment |
740 Nm při 2 00 - 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
2 260 kg |
Výkon/hmotnost |
168 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
5,2 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
6,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
85 l |
Zavěšení přední nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
integral-link |
Rozměr pneumatik |
vpředu 255/50 R19 vzadu 285/50 R19 |
Délka |
4 909 mm |
Šířka |
1 989 mm |
Výška |
1 702 mm |
Rozvor náprav |
2 933 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
580 l |