foto Driversweb.cz

BMW X1 xDrive 25i – osvěžena benzinem

Datum článku: 8.9.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

Druhá generace X1 má po nepříliš povedeným předchůdci co napravovat. Podaří se jí to?

První generace X1 ukázala, že BMW dokáže prodat naprosto všechno – třeba i auto méně prostorné, hůře jezdící a dražší než trojkový kombík. Rozum hovořil jasně pro klasickou trojku, ale módní trend velel zákazníkům kupovat trendy SUV. Díky tomu se X1 dočkala své druhé generace. A ta naštěstí přináší řešení problémů svého předchůdce.

Prostorový problém první X1 byl vlastně způsoben platformou převzatou právě z trojkové řady – ta totiž upřednostňovala zadní pohon s podélně uloženým motorem (za přední nápravou), což si vyžádalo posun předních sedadel dále od předních kol. Převodovka se v tu chvíli musela posunout mezi řidiče se spolujezdcem a z ní vedoucí kardan pak mezi cestující vzadu. Recept, který u velkých prémiových aut zaručuje výjimečné vyvážení auta v zatáčkách najednou v malém SUV přestal dávat smysl.

A přesně proto je v druhé generaci X1 již všechno jinak. Podvozkovou platformu tentokrát nezapůjčilo BMW řady 3, ale 2 Active Tourer (který ji sdílí s MINI) s motorem uloženým vpředu napříč i s převodovkou (E36kaři se křižují). Tímhle trikem se mohla nová X1 mezigeneračně dokonce o 38 mm zkrátit, a přesto uvnitř nabídne podobně prostoru jako větší X3. Oproti X3 ale sedíte vzpřímeněji a sedáky na zadních posuvných sedadlech jsou citelně kratší. Celkově ale působí prostor v interiéru více než velkoryse.

Palubní desku si X1 vypůjčila opět z Active Toureru, což není vůbec na škodu. Ani vteřinu nebudete pochybovat o její prémiovosti. Materiály a slícování jsou na úrovni řady 3 a technologie se trojce blíží, určitě nikoho neurazí. Jediné, co nás zaskočilo je dlouhá a nevzhledná páka voliče automatické převodovky. To je ale to poslední, co můžeme převodovce vyčíst. Jde o šestikvalt s klasickým hydrodynamickým měničem. Řadí hladce, intuitivně a nikdy nebudete mít pocit, že by mu chyběly dvě rychlosti do osmikvaltu. Dokonce se naučil podle poslední módy vyřazovat po ubrání plynu v režimu eco.

Byli jsme ale zatraceně zvědaví, jak posune charakter auta silný benzínový motor. Pod označením 25i se skrývá 2.0 l turbo s výkonem 231 koní. Zvenku poznáte tuhle motorizaci podle koncovky výfuku na každé straně a také podle toho, že vám auto prostě bez varování zmizí z dohledu. Stovku totiž zvládne za 6,5 vteřiny a maximálka je 235 km/h. Velmi důstojné! Zvlášť pokud si uvědomíte, že základní X1 začíná s 1.5 l tříválcem a výkonem o 100 koní nižším.

Co nás ale pohltilo nejvíce, je ten sametový chod benzínového motoru, který třídu SUV příjemně osvěžil od rachtavého dieselu. Daň za spotřebu paliva přitom není nijak nesnesitelná – v dálničním tempu si X1 brala rozumných 8,2 l, které šly při ploužení okreskami stáhnout na 6,5 l.

Lehce očekávatelným zklamáním bylo chování X1 v zatáčkách, které je zkrátka dané koncepcí. I přes pohon všech kol už tahle X1 neumí ty vyvážené neutrální průjezdy zatáčkami, které jsou pro BMW tak typické a na limitu přilnavosti sklouzne k nedotáčivosti. Zkrátka už to není primárně zadokolka řešící kolik výkonu pošle dopředu, ale předokolka, která tu a tam pošle část výkonu dozadu.

Když si ale uvědomíte, že byste neutrální chování na limitu přilnavosti využili jen výjimečně, zatímco prostorný interiér výměnou za něj využijete prakticky denně, dává pak smysl na jízdním projevu trochu slevit. Konec konců, pokud vám na jízdních vlastnostech záleží více, stejně vám bude X1 připadat trapně vysoká a skočíte raději do BMW 3.

To ale nic nemění na faktu, že je druhá generace X1 konečně tím autem, kterým mělo být už na začátku. BMW skutečně trochu upozadilo radost z řízení, která v téhle třídě stejně nikoho nezajímá, a dalo logicky přednost praktičnosti a prostornosti. Pohon všech kol je povinností, ale vážně se nestyďte sáhnout místo populárního dieselu po benzinovém motoru, který ještě prohloubí příjemnou atmosféru v kabině. Pořád bychom sáhli po trojkovém kombi, protože nám prostě víc sedí k etosu BMW, ale už si rozhodně nebudeme ťukat na čelo, když si zvolíte X1.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla BMW X1 xDrive25i:

Základní cena vozu

1 098 500 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 998 cm3

Výkon

170 kW (231 koní) při 5 000 ot./min.  

Točivý moment

350 Nm při 1 250 ot./min.

Hmotnost

1 615 kg

Výkon/hmotnost

143 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,5 s

Max. rychlost  

235 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

61 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 439 mm

Šířka

1 821 mm

Výška

1 612 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru 

505 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skutečně použitelné auto – Vážně nechcete raději trojkový kombík?   
+ Dostatek praktičnosti a prostoru    – A je to ještě vůbec BMW?
+ Jezdí uspokojivě  
+ Příjemný benzinový motor     

 

BMW X1

2,0 turbo (231 koní)

Audi Q3

2,0 TFSI (180 koní)

Mercedes GLA

2,0 turbo (211 koní)

Lexus NX

2,0 turbo (238 koní)

0-100 6,5 s

6,4 l/100km

kufr: 505 l

0-100 8,9 s

6,5 l/100km

kufr: 460 l

0-100 6,6 s

6,4 l/100km

kufr: 420 l

0-100 7,3 s

7,7 l/100km

kufr: 500 l

cena: 1 098 500 Kč

cena: 953 900 Kč

cena: 1 012 770 Kč

cena: 1 094 000 Kč

Galerie

Komentáře