foto Driversweb.cz

BMW X1 sDrive18d – konečně dospělá

Datum článku: 27.1.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Upřímně, první X1 nebylo právě nejhezčí, nejprostornější ani nejlépe jezdící auto své třídy. Teď však přichází dospělejší druhá generace, která chce všechny jeho přešlapy napravit – má na to?

Každý si dnes myslí, že může vyrábět prémiové auto. Vždyť stačí auto trochu přizvednout a načančat, před zákazníky utrousit něco o módě a stylu, eventuálně přihodit limitovanou edici, a všichni se okamžitě zblázní a začnou rozhazovat bankovky na všechny strany. Jenže takhle jednoduché to není, protože ta pravá prémiovost se neskrývá za přesnými stehy koženého čalounění, ve světle ambientního osvětlení, mezi drahými individualizačními prvky výbavy a ani pod kupou chromu, kterou bývají auta ověšená. Prémiovost definuje v první řadě skutečná kvalita.

A i když si o smyslu BMW X1 možná myslíte své, kvalitu mu rozhodně upřít nemůžete. Stačí, když otevřete těžké dveře a s žuchnutím je za sebou zavřete. Pak si osaháte všechny materiály, prozkoumáte zblízka šířku spár, cvičně otočíte několika přepínači a zmáčknete pár tlačítek a rázem pochopíte, že není prémiový jako prémiový. Návrhářům interiéru se možná nedostávalo tvůrčí invence, ale své práci zjevně rozumí a odvedli ji na výbornou, kvalita materiálů, sestavení i ergonomie jsou v rámci třídy skutečně prvotřídní.

  

Samozřejmě si auto můžete také patřičně vyšperkovat. Na výběr máte ze čtyř designových paketů, které si můžete k základnímu provedení objednat (Advantage, Sport Line, xLine a M Sport), a rozsáhlý seznam příplatkové výbavy. Oproti chudě působící minulé X1 (redakční TEST ZDE) je teď hlavním lákadlem dlouhá řada technických hraček – iDrive s až 8,8palcovým displejem, pevným diskem a připojením k internetu, 360wattové audio Harman Kardon, head-up displej, parkovací asistent pro podélné parkování, sledování jízdních pruhů, upozornění na nebezpečí kolize, adaptivní tempomat s režimem jízdy v kolonách (stop & go), adaptivní podvozek, automatická dálková světla a pár dalších laskomin.

Správně prémiový je i komfort jízdy, a to zejména díky kvalitnímu odhlučnění – pohodu na palubě neruší valení kol ani svist větru a pracující motor zaregistrujete jen pod plynem. Své měničové prsty v tom má i automatická převodovka (u většiny verzí si za ni připlatíte 56 tisíc), která nenápadně přesívá kvalty a nikdy se nenechá nachytat na švestkách. Osm rychlostí a chytré řazení taky přispívá k nízké spotřebě, není problém jezdit v průměru kolem příjemných šesti litrů na sto. Přitom se nijak nemusíte omezovat při využití jeho 150 koní a hlavně 330 Nm od 1750 otáček, které zaručují dostatečnou dynamiku. Silnější motor vážně není nutností.

Největší posun ve srovnání s předchozí X1 je však v kvalitě jízdy, která je teď skutečně tak komfortní a jistá, jak se na prémiové auto sluší a patří (tedy alespoň pokud odoláte vábení velkých kol a M podvozku). První generace sázela na sportovní tuhost za všech okolností, ta nová umí nabídnout víc pohodlí – zhoupne se na hrbolech a převalí přes výmoly, přitom se zuby nehty drží stopy i při těch nejodvážnějších nájezdech do zatáček, aniž by se nějak nepříjemně naklánělo. Navíc se podle vzoru BMW příjemně a přirozeně řídí, takže neurazí ani nadšeného řidiče. Jediným problémem je tak pouze trakce…

Už jste to určitě zaregistrovali, možná jste si u toho zanadávali a možná jste spálili plakát bokující M5 E39, co jste měli nad postelí, ale neodvratnou pravdou prostě je, že ta nejmenší BMW jsou teď předokolková – a nová X1 je jedním z nich. Většinu času ani nevíte, která náprava je poháněná, ale když je mokro a jste neopatrní s plynem, začne při rozjezdech trochu nedůstojně protáčet ta špatná kola. Řešení je však snadné a zvolí si ho nejspíš většina zákazníků – stačí připlatit 52 tisíc za čtyřkolku xDrive a pak je vše v pořádku. Zase budete v zatáčce cítit, jak zadek reaguje na pohyby plynového pedálu, a na sněhu se můžete pěkně vydovádět, což by s předokolkou a její elektronickou ručkou moc nešlo.

Nová koncepce má ale i podstatnou výhodu – interiér je teď citelně prostornější. Nohy pasažérů na zadních sedačkách už tolik neutiskuje středový tunel (navíc tu přibylo 56 mm prostoru pro nohy na délku, takže se pohodlně usadí i vzrostlý dospělák) a kufr teď může být hlubší, což se odráží v nárůstu 85 litrů jeho objemu a lepším prostorovém řešení. Puristi tedy možná pláčou, ale uživatelé aut jsou z nových vlastností nadšení.

A tohle platí pro celé X1 – nejmenší crossover od BMW dospěl po všech stránkách a kvalitou interiéru a jeho vybavením, dostatkem prostoru a hlavně vyrovnanou a kultivovanou jízdou si vysloužil místo mezi prémiovým výkvětem třídy. Největší uspokojení vám ale bude přinášet to, že z každého kousku auta cítíte skutečnou kvalitu pečlivé a promyšlené konstrukce i výroby, ne jen tu pomíjivou „vnímanou“. Verze 18d je tou nejrozumnější v poměru cena/výkon a ušetřené peníze nasypte do xDrive, automatu a všech technických hraček, po kterých vaše srdce touží. Ať už ale sáhnete po jakékoliv variantě, nové BMW X1 vás určitě nezklame.

Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme společnosti Renocar.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla BMW X1 sDrive18d AUT8:

Základní cena vozu

885 482 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 995 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min.

Točivý moment

330 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 545 kg

Výkon/hmotnost

97 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,2 s

Max. rychlost  

205 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,1 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

61 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 439 mm

Šířka

1 821 mm

Výška

1 612 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru

505 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prémiové zpracování – Hlasitě si říká o xDrive  
+ Více prostoru  
+ Více pohodlí a kultivovanosti     
+ Příjemně se řídí  
+ Skvělá automatická převodovka     
+ Motor 18d bohatě stačí  

 

BMW X1

2,0d (150 koní)

Audi Q3 quattro

2,0 TDI (150 koní)

Mercedes-Benz GLA

2,2d (177 koní)

Mazda CX-5

2,2 SKY-D (150 koní)

0-100 9,2 s

4,3 l/100km

kufr: 505 l

0-100 9,4 s

5,1 l/100km

kufr: 460 l

0-100 7,7 s

4,4 l/100km

kufr: 420 l

0-100 10,0 s

5,3 l/100km

kufr: 503 l

cena: 885 482 Kč cena: 918 900 Kč

cena: 873 620 Kč

cena: 806 900 Kč

Galerie

Komentáře