foto Driversweb.cz

BMW 125d – když ho miluješ...

Datum článku: 29.9.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Může být prémiový hatchback řidičským autem? Dokonce i v dieselu s automatem? Může, pokud ho vyrobí BMW…

Hatchback v zadokolce samozřejmě nedává smysl. Vážně! Vždyť má celou řadu praktických nevýhod: napříč interiérem vede široký tunel ukrývající kardan, který citelně omezuje prostor pro posádku (přední dveře musí mít vybrání pro lokty a dozadu doprostřed si sedne jen gymnasta, kterému přijde pohodlné dát si nohy za hlavu), menší je pak i kufr a jako součást zimní výbavy v něm musíte vozit lopatku a pytlík s posypovým materiálem. Z uživatelského hlediska je to prostě holá zbytečnost.

Jenže nadšený řidič si v tom přeci jen něco najde – třeba živější řízení, lepší vyváženost a více přizpůsobivosti při průjezdu zatáčkou, kdy můžete ladit stopu kromě volantu také plynem. Ano, i nějaký smýček z toho jde vyrazit, jen to chce trochu šikovnosti. Jednička je totiž nastavená bezpečně nedotáčivě, takže si musíte správně naladit grip na předních kolech a v pravou chvíli krouťákem utrhnout ta zadní. I bez bůčků si však řízení jedničky užijete, všechno je tu od ideálního posezu přes citlivou odezvu ovládacích prvků až po poddajnou stabilitu podvozku prostě správně.

To odlišuje nejmenší BMW od prémiové konkurence – v A3 rádi sedíte, v A-Klasse jste rádi viděni, ale jednička je to auto, které budete chtít řídit. Tedy ne, že by bylo něco v nepořádku s tím, jak 125d vypadá zvenku (po faceliftu dost prokouklo, takže se za ním lidé i otočí) nebo zevnitř (interiér je usedlý, ale ergonomicky navržený a poctivě sestavený), jenže řidičská složka je u něj jako u správného BMW přeci jen ta nejdůležitější.

A kupodivu to funguje i s turbodieselem. Bez obav sáhněte po 118d (150 koní) nebo o 50 táců dražší 120d (190 koní), ty jezdí skvěle, ale pokud si tisícovkami připalujete doutníky, přihoďte dalších stopade (Au!) a dopřejte si vrchol naftové nabídky, model 125d. Má 224 koní a 450 Nm, stovku spolkne za 6,3 sekundy a jede až 240 km/h. To už jsou vpravdě hot hatchová čísla a 125d je odpovídajícím způsobem svižné – okresku slupne coby dup a na dálnici i ve sto šedesáti jen líně relaxuje. A to všechno zvládá s mrzkou spotřebou kolem šesti litrů, což se hodí, pokud často jezdíte dlouhé štreky.

V takovém případě je také vhodné uvažovat o automatické převodovce, kterou má 125d za ten ranec, co jste za ni dali, naštěstí už v základu. Jde o známý osmistupňový automat od ZF, který je s dvoulitrovým turbodieselem perfektně sladěný a tají zařazený kvalt jako ten nejlepší pouliční skořápkář. Díky tomu a pečlivému odhlučnění většinu času ani nevíte, co vlastně máte pod kapotou – celý dojem se pokazí, až když naftový čtyřválec pod plynem typicky neprémiově zachrochtá…

V tu chvíli si uvědomíte, že byste vlastně asi přeci jen chtěli benzin. Budete s ním podobně rychlí, a i když budete jezdit o cca litr až dva dráž, vynahradí vám to ušetřené desetitisíce při koupi (224koňové 125i je o 58 tisíc levnější než 125d), které hned tak neprojezdíte.

Když si pak uvědomíte, že 125d s M Sport paketem (ten samozřejmě chcete, protože designu vážně pomáhá a alcantarové sedačky jsou prostě báječné) stojí jen o sto tisíc méně než M140i, budete mít o námět k uvažování více. Vlastně za ten plus minus milion pořídíte celou řadu hodně lákavých aut, se kterými se také dá pohodlně jezdit každý den, ale za volantem vás pobaví podstatně víc – celá smečka hot hatchů, Toyobaru, WRX STi, Mustang V8.

 

To však není chyba 125d, to totiž funguje výborně a perfektně plní svůj úkol stylového, svižného a příjemného každodenního dopravníku. A konkurence? Na té vlastně ani moc nesejde, protože když chcete BMW, jdete si prostě pro BMW.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla BMW 125d AUT8 M Sport:

Základní cena vozu

1 030 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 995 cm3

Výkon

165 kW (224 koní) při 4 400 ot./min.

Točivý moment

450 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.

Hmotnost

1 500 kg

Výkon/hmotnost

149 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,3 s

Max. rychlost  

240 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

5,4 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

52 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

205/50 R17

Délka

4 324 mm

Šířka

1 765 mm

Výška

1 421 mm

Rozvor náprav

2 690 mm

Objem zavazadlového prostoru 

360 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skvěle jezdí – Zvuk čtyřválcového dieselu  
+ Výborně se řídí – Není extra prostorné
+ Výkon/spotřeba motoru    
+ Působí robustně  

 

BMW 125d

2,0d (224 koní)

Audi A3

2,0 TDI quattro (184 koní)

Honda Civic Type-R

2,0 turbo (310 koní)

VW Golf GTD

2,0 TDI (184 koní)

0-100 6,3 s

240 km/h

4,6 l/100km

0-100 6,8 s

230 km/h

5,0 l/100km

0-100 5,7 s

270 km/h

7,3 l/100km

0-100 7,5 s

228 km/h

4,5 l/100km

cena: 934 700 Kč

cena: 907 900 Kč

cena: 899 900 Kč

cena: 710 900 Kč

Galerie

Komentáře