foto Driversweb.cz

Autocar Day Sosnová 19.6.2010

Datum článku: 21.6.2010 | Autor textu: Ondřej Hejduk

Minulou sobotu se konala motoristická akce pro všechny milovníky benzinu, spálených gum, adrenalinu a zábavy za volantem, a to vše z jednoho jediného důvodu – zajezdit si na uzavřené trati beze strachu z policejních radarů.

Redakce Autocaru zorganizovala setkání nadšených řidičů na autodromu Sosnová nedaleko České Lípy, kde se konají nejen dny pro veřejnost jako tento, ale i rallye/rallyecrossové a motokárové závody, dále závody  supermoto a kurzy bezpečné jízdy.

Areál trati se dá rozdělit na tři samostatné okruhy: asfaltový, šotolinový a offroadový. Délka trati je 1 198 metrů s 200metrovou startovní rovinkou. Charakter trati je rovnoměrně rozdělen na zpevněný a nezpevněný povrch. Pro naše potřeby plně postačí zpevněná část, která mně připomíná klikatou okresku, kde se střídají zatáčky různých poloměrů a průjezdových rychlostí. Zajímavostí je přemostění pro paralelní závod, např. pro super stage při Rally Bohemia.

Po povinné registraci jsme se vydali na prohlídku okruhu a vozů. Sešlo se 65 aut různých značek, jako například Caterham Roadsport, Toyota Corolla AE86, Renault Mégane RS Cup, Clio RS Cup, několik zástupců koncernu VW, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer EVO VIII, Porsche, Jaguar a další. Zdaleka největší zastoupení patřilo značkám Ford a BMW, což slibovalo velmi různorodou a zajímavou podívanou. Příjemným zjištěním pro mě byla nepřítomnost aut zprzněných českým tuningem (oplastované nesmysly na kolech a okapovou rourou na zadku), která můžeme vídat spíše na letištních akcích typu – rychle rovně, zpátky a znova.

Nezbývá tedy nic víc než tolik očekávané nasednutí do auta a vydat se na seznámení se s profilem trati jinak než z fotek, videí a počítačových simulátorů. Jednotlivé vozy jsou na trať vpouštěny na deset minut po sedmi závodnících. Adrenalin stoupá již při projíždění prvními zatáčtami stejně jako úsměv na obličeji. Po zahřívacím projetém kole putuje na startovní rovince ručička otáčkoměru k omezovači, motor krásně zpívá tu naši návykovou píseň. Následuje rychlé přeřazení na vyšší stupeň a skoro okamžitě prudké brzdění do první táhlé levotočivé zatáčky. Na apexu opět plný plyn vstříc další zatáčce, po které následuje kombinace rychlých zákrut, kde je krásně možné poznat chování auta na limitu od nedotáčivosti přes neutrální výjezd až po laškovné hození zádí při správných otáčkách a balancování volantem přesně podle zvoleného stylu jízdy. Ostrá levá nás vede k poslednímu oblouku před rovinkou, která mně dovoluje na pár vteřin vydechnout a znovu se zkoncentrovat na další kolo okruhu, kde poznávám, že žádná okreska mě nedokáže tolik pobavit jako právě jízda na uzavřené trati, na níž je navíc k dispozici úniková zóna při případném přepálení nájezdové rychlosti.

Vylézám z auta, pot ze mě skoro kape a adrenalin stále pumpuje do žil koňskou dávku a já se nemůžu přestat usmívat jako malé děcko. Mimochodem klobouk dolu před profesionálnimi jezdci, kteří dokáží vydržet na trati sedmdesát kol v naprostém soustředění, komunikovat s paddocem a ještě sledovat okolí, což se nepovedlo několika účastníkům na Sosnové. Vše se ale obešlo naštěstí bez zranění, a tak po odklizení částí karoserie a vozu se mohlo znovu vyrazit na trať či sledovat závodníky z tribuny, ze které je krásně vidět na většinu okruhu.    

My opět usedáme za volant a řadíme se před brankou ke vjezdu. Tentokrát mám několikrát možnost poznat trať i jako spolujezdec silné předo- a zadokolky. Zážitek je to neméně zábavný a při srovnání jednotlivých aut je poznat, jak moc záleží na kvalitním obutí, váze vozu a samozřejmě řidičovi. Výkon na takto zakrouceném a krátkém okruhu není rozhodující faktor pro zábavu za volantem.

Celá akce se velmi vydařila i přes menší organizační nedostatky. Já mám za sebou první zkušenost s okruhovým ježděním, auto je celé, i když pneumatiky jsou na tom jako každý správný hokejista, kterému občas nějaký ten zub chybí.

Rozhodně to není náš poslední výlet na okruh, a proto se i vy můžete těšit na další články z nadcházejících, benzinem provoněných motoristických akcí.

Zajímavé poznatky redaktorů:

Matěj:

Oproti minulé akci byl vidět velký posun v tom, kolik jezdců si přivezlo sadu okruhových pneumatik. Krásná podívaná byla zejména na BMW M3 (E30) a Caterham Roadsport. Z tváří organizátorů si však nejsem příliš jistý, zda je to baví…

Adam:

Ten, kdo to myslí s řízením vážně, by si neměl podobnou akci nechat ujít. Sosnová vám umožní vyzkoušet si chování vozu bez větších rizik, bohužel však za cenu vyšší spotřeby pneumatik. Z aut účastníků na mě jízdními vlastnostmi udělaly největší dojem vozy Caterham. Jede-li před vámi zadokolka (v praxi nejčastěji BMW), je třeba zvýšit obezřetnost...

Lukáš:

Tento okruh je o nízké váze a o dobrých gumách, přičemž největší gumožrout je první levá po cílovce. Na tomto okruhu jsem poprvé v životě cítil rozdíl mezi studenými a ohřátými pneumatikami. Toyotu AE86 bych vyhlásil za vůz s největším počtem nefalešných vdechů a výdechů. A poslední poznámka: ze strany „drifterů“ by slušelo více ohleduplnosti.

Johník:

Největší pozornost naší komunity si zasloužil „finský“ jezdec Hulmiho Ukolen. Po projetí auta s touto jmenovkou se rozběhla vášnivá debata, jestli opravdu někdo s takovým jménem existuje. Na závěr dne nám organizátor připravil zpestření v podobě závodů Jaguarů. Bylo opravdu zajímavé sledovat, jestli se celá šestice automobilů vejde do první zatáčky. 

Galerie

Komentáře