foto Driversweb.cz

Audi S6 V10 Avant Quattro – test Gallarda v kombíku

Datum článku: 1.5.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Nedaří se vám bez cizí pomoci vystoupit malými dveřmi ze skořepin těsně nad zemí? Potřebujete v kufru vozit víc než jen jednu náhradní košili? Překáží vám motor místo zadních sedaček při usazování dětí? Zkrátka přišel čas pořídit si místo supersportu rodinné auto, a přesto se nechcete vzdát zábavy za volantem? Audi pro vás má možná to pravé řešení. Přinejmenším velmi uřvané!

Myslíme, že to byl Johannes Kepler, který jako první objevil jedno ze základních pravidel vesmíru, že je všechno lepší s osmiválcem. Nebo to byl Caroll Shelby? No, důležitější však je, že Ing. Jánský a doc. Slepička po dlouhém a náročném bádání zjistili, že toto pravidlo lze aplikovat i na desetiválce. Perfektním příkladem je Audi S6 Avant. Naše výpočty to potvrzují, rádi je dáme k nahlédnutí, ale stačí se zaposlouchat. Otočení klíčku z Octavie probudí mocného býka schovaného v čumáku. Ospale zachrčí, jak ho roztáčí startér, pak otráveně zařve a zatřese celým autem, aby se ustálil na chraplavém nepravidelném volnoběhu. Prošlápnutí plynu pak vyloudí směs středootáčkového burácení a plechového jekotu před červeným polem, takže se nejspíš začnete polekaně rozhlížet a hledat kolem projíždějící Lamborghini. Ale žádné tu není, jen tohle nenápadné rodinné Audi. Ten zvuk je prostě geniální.

Vlastně celé to působí jako geniální nápad – nacpat pod kapotu nenápadného, nudného německého kombíku motor z brutálního italského supersportu je splněným snem snad všech petrolheadů. Dostanete bestii, která na silnici spráská a pošle s pláčem domů i ty nejrychlejší střelce a přitom pohodlně odveze rodinu na chalupu. U S6 navíc dostanete automatickou převodovku, abyste se mohli soustředit jen na řízení, pohon všech kol, abyste neskočili zadkem napřed do lesa, a dokonalé inženýrství, aby motor při prvním zadupnutí plynu nevyskočil zpod haubny jako zastřelený králík. Žádný garážový engine swap, který dá život strašlivému Frankensteinovi, jenž směřuje od prvních vteřin svého života k brzkému konci v neodvratné bouračce, ale perfektně odvedená konstruktérská práce s plnou zárukou. Chcete důkaz? Testovací kousek měl nakrouceno přes 200 tisíc kilometrů a nejevil jakékoliv známky podlomeného zdraví. Taky vás to nutí přemýšlet o tom, že ojeté Gallardo by nemuselo být špatnou koupí...?

  

Problém je, že masivní pětilitrový V10 utopený běžně uprostřed Gallarda pro dokonalé vyvážení byli technici Audi nuceni vměstnat PŘED přední nápravu. Toho si všimnete hned při prvním ostrém brzdění do zatáčky, kdy díky maskování rychlosti nenápadným komfortním stylem minete správný brzdný bod, pak bojujete se setrvačností skoro dvoutunové „taxi stodoly“ se zuřícím hovězím dobytkem v čumáku a horko těžko ji lámete k apexu. Podruhé už si dáte pozor, správně nabrzdíte, zatočíte, trefíte apex, a když se odvážíte jít do plynu, přijde šok v podobě nečekaného lovení rychlého kontra, abyste krotili klouzání odlehčeného zadku.

Tímhle přiohnutím fyzikálních zákonů uměla překvapit už testovaná RS6, o které se mylně traduje, že mnoho hbitosti nepobrala. I přes obří rozměry a mizerné rozložením váhy se podvozku podařilo vnutit trochu obratnosti, což zdatně podporuje pohon všech kol, který umí upřednostnit zadní kola. Pokud aspoň trochu víte, co děláte, můžete si i s takhle velkým kočárem trochu zadovádět, jen nečekejte, že vás to bude bavit – to by technici Audi rozhodně nedovolili. Nejlepší cestou soužití s S6 je klasický recept jezdit na osm desetin stylem pomalu dovnitř, rychle ven.

S tím „rychle“ to ale taky není tak jednoduché. Dupněte na plyn a líný automat začne v klidu propočítávat složitý vzorec pro volbu ideálního převodového stupně: kickdown minus úhel natočení volantu krát dráha prošlápnutí plynového pedálu, to celé odmocněné koeficientem stanoveným z aktuální rychlosti a otáček motoru. Na konci vyleze na děrném štítku číslo 3, převodovka shodí dvě rychlosti, deset válců zahřmí a auto začne nabírat hrozivé tempo. Řekli bychom, že se valí jako lokomotiva, kdyby to nebylo tak otřesné klišé. Okolní provoz začal couvat a na tachometru naskakují čísla smrdící kriminálem. Ale vám to za volantem ani tak rychlé nepřijde, S6 po vzoru všech manažerských korábů schopně maskuje reálnou rychlost.

Navíc plné zrychlení nemačká vaše ledviny jako u pravých supersportů, přeci jen se bavíme o 435 koních na 1,9 tuny hmotnosti. Nicméně stovka za 5,3 sekundy odpovídá například Ferrari 456 s dvanáctiválcem a u toho si nikdo na nedostatek rychlosti nestěžoval, nebo ano? Pro svůj účel je S6 rychlá až dost. Posaďte do auta manželku, přikurtujte děti do sedaček a do kufru hoďte psa. Pak stačí pár ostrých zrychlení, tvrdých brzd a svižných zatáček a kabina bude okamžitě plná rozházených hraček, psích zvratků, vyděšeného jekotu dětí a naštvaného řevu manželky. Pokud svou rodinu nenávidíte a chcete, aby trpěla, je tohle auto to pravé.

To je však asi taky jediný důvod, proč si Audi S6 pořídit. Ano, je rychlé, zvučné a překvapivě obratné, zkrátka mnohem zajímavější než běžná A6. Ale jak ukazuje náš experiment, ani motor ze supersportu neudělá z Audi A6 řidičské auto. S6 není zábavná a za volantem nedokáže odměnit, protože vlastně ani žádnou velkou snahu nevyžaduje. Nechce komunikovat, nechce si moc hrát. Ve finále ani senzaci z rychlosti necítíte, protože ji auto dokonale maskuje. Místo toho vás bude otravovat prkenným podvozkem, dvacetilitrovou průměrnou spotřebou (ok, jde srazit na osmnáct, ale jen stylem jízdy „pan klobouk“) a jízdním tempem, za které vám bez ptaní seberou papíry. Fenomenální řev motoru za ty ústupky nestojí. Když potřebujete rodinné auto, pořiďte si raději třílitrový turbodiesel a k tomu něco opravdu sportovního na hraní. Ve finále budete s TDI podobně rychlí, jen bez pozvracených psů, vystrašených dětí a rozvodových papírů k podpisu.

autoři: Martin Jánský a Matěj Slepička

foto: Martin Jánský

 

Technické parametry vozidla Audi S6 5,2 V10 Avant Quattro:

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2008

Cena testovaného vozu

cca 400 000 Kč

Hmotnost

1 970 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

10

Počet ventilů

40

Palivo

benzin

Objem

5 204 cm3

Výkon

320 kW (435 koní) při 6 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

221 koní/t

Točivý moment

540 Nm při 3 000 - 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,3 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

13,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

19,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

9,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

80 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

multi link 

Rozměr pneumatik

265/35 R19

Délka

4 933 mm

Šířka

1 864 mm

Výška

1 435 mm

Rozvor náprav

2 847 mm

Objem zavazadlového prostoru

565 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Zvuk – Spotřeba!
+ Pět sedaček a kufr s motorem ze supersportu    – Prkenný podvozek   
+ Zvuk! – Není to zábava
+ Překvapivě schopný podvozek     
+ ZVUK!!!  

Galerie

Komentáře