foto Driversweb.cz

Audi Q7 3,0 TDI – rodinné hnízdo

Datum článku: 2.9.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Výborné rodinné auto, navíc nabité technickými vymoženostmi až po střechu – tohle je nová vlajková loď značky a přesvědčivá demonstrace hesla „Náskok díky technice“.

Vítejte v budoucnosti! Jedu po dálnici a přemýšlím, co mě dneska čeká v práci – e-maily, telefonáty, tři schůzky a spousta psaní k tomu. Sakra. Najednou mi dochází, že už ani moc neřídím a nesleduji provoz. Není to prostě potřeba – tempo za mě udržuje radarový tempomat a asistent pro jízdu v pruhu mě drží na silnici i bez mé koncentrace. Před Prahou se doprava zpomaluje, až nakonec úplně zastaví. Klasika. Až na to, že já se ani nemusel dotknout brzdy. Poskakujeme po metrech, což by normálně byla otrava, ale teď je mi to jedno – v klidu na palubním displeji koukám na televizi a brouzdám po netu, všechno za mě odřídí auto samo, já jen občas zkontroluji situaci. Pak konečně sjíždím z ucpané hlavní do uliček, přijíždím ke kanceláři, zmáčknu tlačítko a auto za mě samo zaparkuje do těsného prostoru. Konec flákání, musím do práce. A mně se přitom odtud vůbec nechce!

To, co jsem vám popsal, není sci-fi ze vzdálené doby plné autonomních aut, tohle umí Audi Q7 už dnes – a pořád je to jen špička obrovského ledovce elektroniky na palubě nové Q7. Všechny prvky jsou buď podstatně vylepšenou verzí stávajících, nebo rovnou zcela nové. Začněme u těch bezpečnostních – radarový tempomat spojený s udržováním jízdy v pruhu má nadstavbu pro jízdu v zácpě (poskakování do 65 km/h), antikolizní systém zabraňuje srážkám s auty nebo chodci před vámi, ale dává pozor i na protijedoucí auta při odbočování vlevo, senzory sledují nejen auta projíždějící za vámi při vycouvávání z parkovacího místa do silnice, ale také auta projíždějící kolem při parkování podélném (abyste nevystoupili někomu pod kola nebo dveřmi nesestřelili cyklistu), a k neoslňujícím Matrix LED světlům si můžete pořídit ještě systém nočního vidění, abyste nepřehlédli jediné sebevražedné zvíře nebo neopatrného chodce. Fantastické, že? Je to možná jen auto, ale jsem si jistý, že zachrání celou řadu životů.

Pak jsou tu ty praktické věci, nad kterými se budete radovat každý den – parkovací asistent sleduje senzory a kamerami okolí v rozsahu 360° a umí parkovat nejen podélně, ale i příčně do těsných prostor (podzemní garáže u sloupu například), systém predikce efektivity vám na základě dat z navigace a radaru sledujícího dopravu radí, kdy povolit nohu na plynu, abyste ušetřili nějaké to deci paliva, a asistent pro jízdu s vlekem to za vás celé bezpečně odcouvá.

Budíky, navigaci a další informace můžete sledovat na konfigurovatelném 12,3palcovém displeji v kapličce přístrojů, uprostřed máte další 8,3palcový displej MMI a na zadní sedačky si můžete pořídit 10palcové tablety, takže vám nic nebrání změnit Q7 v kino. Navíc jste pořád napojení na internet prostřednictvím 4G LTE, takže ty filmy můžete klidně sledovat na YouTube, hudbu můžete streamovat a v navigaci budete mít rovnou fotomapy. A když budete mít náladu spíš na diskotéku, bude se vám hodit, že je Q7 první auto s 3D zvukem – systém Bose má 558 W a 19 reproduktorů (30 tisíc korun), hi-end od Bang & Olufsen má 1920 W a 23 repráků (za 176 tisíc). Uf! Ale nejdůležitější na tom je, že se všechny tyhle technické hračky nesnaží strhnout všechnu vaši pozornost a že Q7 je pořád v jádru autem. A moc dobrým autem!

  

Nejvíc vám o jízdních vlastnostech Q7 řeknou dvě informace. Jednak sedí na nové platformě s chytřejší konstrukcí hojně využívající hliník (tvoří 41 % karoserie), takže mezigeneračně shodila neuvěřitelných 325 kg. Druhak – a to se podržte – dostala řízení zadní nápravy. To, co pomáhá 911 GT3 RS k neuvěřitelným časům na okruhu, má teď i velké rodinné SUV. Q7 ho dostala primárně kvůli lepšímu manévrování ve městě a na parkovištích (průměr otáčení se díky tomu zmenšil o metr), ale všimnete si ho i při svižné jízdě.

Q7 se teď už zatáček nezalekne – v těch rychlých si drží neochvějnou stabilitu a do pomalých se ochotně skládá. Q7 prostě zatáčí a jakkoliv banálně to může znít, ve skutečnosti jde o obrovský pokrok. Na brzdách nekrotíte nadměrná kila, v oblouku nepřichází boj s masou hmoty a na výjezdu motor zabírá o poznání radostněji (a vystačí si jen se sedmi litry na sto). To neznamená, že by s Q7 byla nějaká zábava, ale aspoň se vám nesnaží házet klacky pod nohy jako ostatní vysoká, těžká a neobratná SUV – nekymácí se, nenaklání a nevrhá se po hlavě do moře nedotáčivosti. To je vážně zázrak!

Zdá se tedy, že SUV postupnou evolucí dospěla do stavu, kdy jejich pořízením ve srovnání s běžnými kombíky už skutečně o nic nepřicházíte, spíš získáváte. Všechny dřívější nevýhody (mizerná jízda, rozežranost) jsou pryč – Q7 dokáže stejně jako kombík pohodlně a tiše plout a brát si přitom jen sedm litrů nafty, stejně jako kombík pak projíždí zatáčkami bez projevů svéhlavosti, která by vám kazila radost z točitých silniček. Oproti kombíku ale nabízí chytrou praktičnost – kufr má 890 litrů (770 litrů v sedmisedačkové verzi, za třetí řadou je pak ještě 295 litrů) a Audi do něj nabízí sofistikovaný organizér nebo třetí řadu sedaček (samozřejmě spíš nouzové, ale ovládají se elektricky a do druhé řady se navíc vejdou tři dětské sedačky vedle sebe) – a díky terénním schopnostem (no, Q7 není čistokrevný offroad, ale nějakou tu polňačku nebo rozmáčenou louku dá hravě a víc si stejně netroufnete) se nemusíte nechat asfaltem svazovat ve výletovém rozletu.

Nové Audi Q7 na nás skutečně udělalo dojem. Už nepřitahuje zákazníky jen mamutími rozměry kombinovanými s tím správným znakem na čumáku, ale svou technickou sofistikovaností získává vlastní osobnost a smysl, která je lákavá pro všechny, kteří si potrpí na moderní technologie. Z konkurenčních X5 nebo ML tak dělá zastaralé piksly. Pravda, pořád se nám nelíbí, že vypadá jako tank (ale levý pruh dálnice čistí o to účinněji), a z cen příplatků nám vstávají vlasy na hlavě hrůzou (základní cenu 1,7 mil. vyšroubovaly skoro o milion!), ale i když počet moderních hraček a luxusních prvků omezíte na minimum, dostanete vynikající auto – prostorné, praktické, pohodlné, úsporné a dobře jezdící. To nejlepší útočiště pro vás a vaši rodinu.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Audi Q7 3,0 TDI quattro:

Základní cena vozu

1 699 900 Kč

Motor

vidlicový šestiválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 967 cm3

Výkon

200 kW (272 koní) při 3 250 ot./min.

Točivý moment

600 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.

Hmotnost

2 070 kg

Výkon/hmotnost

131 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,3 s

Max. rychlost  

234 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

6,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,4 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

75 l

Zavěšení přední nápravy

víceprvkové zavěšení

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

5 052 mm

Šířka

1 968 mm

Výška

1 741 mm

Rozvor náprav

2 994 mm

Objem zavazadlového prostoru

890 l (770 l u sedmimístné verze)

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skvěle jezdí – Příplatky stojí RANEC!   
+ Úsporné a svižné – Nevypadá nijak přitažlivě   
+ Prostorné a praktické     
+ Uvolňující na dlouhých cestách     
+ Fantastický technologický posun     

 

Audi Q7

3,0 TDI (272 koní)

BMW X5

3,0d (258 koní)

Mercedes-Benz GLE

350 D (258 koní) 

Volvo XC90

2,0 D5 (225 koní)

0-100 6,3 s

5,7 l/100km

kufr: 890 l

0-100 6,9 s

5,9 l/100km

kufr: 650 l

0-100 7,1 s

6,4 l/100km

kufr: 690 l

0-100 7,8 s

5,7 l/100km

kufr: 775 l

cena: 1 699 900 Kč cena: 1 619 800 Kč

cena: 1 612 930 Kč

cena: 1 429 000 Kč

Galerie

Komentáře