foto Driversweb.cz

Audi Q5 2,0 TDI quattro – pozdravy z Mexika

Datum článku: 26.7.2017 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Mexiko, to už nejsou jen širá sombrera, pekelně pálivé fazole a jedovatě sladké telenovely. Okusili jsme, jak chutná nová Audi Q5, připravovaná od letošního roku z ingrediencí exotické středoamerické kuchyně.

Audi Q5, jedno ze světově nejúspěšnějších prémiových SUV. První generace se prodalo více než 1,6 milionu kusů a zájem neopadá, takže se nelze divit, že následovník není žádnou revolucí, ale jen její evolucí. Agresivněji vysekaná maska spolu se sebevědomějšími linkami denního svícení efektivněji čistí levý pruh, vylepšené motory šetří palivo, čupr technologie z regálů A4 a Q7 zase řidiče a to by mohlo být vše. Tedy skoro. Aby to nová Q5 měla blíže na klíčový severoamerický trh, přestěhovali výrobu do Mexika. Cože?! Německá kvalita z Mexika?!

Kliiiiiiid! Fabrika v San José Chiapa je jednou z nejmodernějších v celém koncernu a Audi si kvalitu svých produktů samozřejmě pečlivě hlídá. V tomhle ohledu nová Q5 uspokojí každého věrného zákazníka a i nejortodoxnější z hnidopichů po usednutí za volant stěží odhalí, že vůz neprošel precizníma rukama zkušených německých dělníků. Prvotřídní materiály, bezchybné zpracování, čistě a jednoduše provedená přístrojová deska, to je přesně to, co od Audi očekáváte.

Vychytané ovládání je podle mě špičkou toho, co dnes konkurence nabízí. Otočné MMI tlačítko s velkým touchpadem na rozdíl od dotykových obrazovek neodvádí zbytečně pozornost od řízení, hlasitost i teplota se ladí starým dobrým „kolečkem“ a perfektní grafika nového dvanáctipalcového displeje v přístrojové kapličce řidiči krom rychlosti a otáček přehledně zobrazí kupu dalších údajů včetně velké mapy. Sbohem, analogové budíky, chybět mi nebudete. K ideálnímu splynutí člověka a stroje v tomhle autě schází jen příplatkový head-up displej, který promítne jízdní a navigační informace přímo na čelní sklo.

Vzduchový podvozek, asi největší novinku, si Q5ka vypůjčila od luxusního korábu Q7. Za jízdy udržuje ideální světlou výšku, v terénu se až o 45 mm přifoukne, na dálnici se naopak v zájmu stability a aerodynamiky o kousek sníží. Tuhle vymoženost budete u konkurentů hledat marně. Stejně jako my v testovaném exempláři, ten je totiž vyzbrojen sportovním podvozkem a fešáckými dvacítkami. Ačkoliv u takové kombinace hrozí komfort středověkého žebřiňáku, v Q5ce tahle spolupráce překvapivě funguje. Necítím se sice jako Aladin plující přes výmoly na kouzelné rohožce, přesto ke mně doputuje jen nezbytné minimum informací o kvalitě našich silnic, vše ostatní si Q5ka taktně nechává pro sebe a jen si tiše mrmlá cosi o lajdácích a tunelářích.

Tiše. Velmi tiše. Nejen díky akustickým sklům je cestování vysloveně uklidňující záležitostí. Jen já, moje oblíbená muzika, pak zvukoprázdné území nikoho a až kdesi v dálce ten otravný uřvaný svět. K tomu dobře tvarovaná sportovní sedadla a z Q5ky se vám ani po několikasetkilometrovém maratonu nebude chtít vystoupit. A to ani v případě, že na vás zbude místo až v druhé řadě. Všechna tři sedadla jsou totiž posuvná, mají polohovatelná opěradla, ta krajní i slušné boční vedení a na rozdíl od menších sourozenců z řady Q se tu díky velkým bočním oknům nebudete cítit jako ve vojenském transportéru.

 

K prvotřídnímu komfortu na dlouhých cestách samozřejmě přispívá i armáda asistentů. Q5ka nově sama zaparkuje i vyparkuje, pohlídá provoz při couvání z parkovacího místa, odbočování i vystupování, rozpozná chodce a dopravní značky nebo řidiči v nouzi pomůže zvládnout vyhýbací manévr. Kromě toho vám poradí s efektivní jízdou a v koloně dokonce sama převezme řízení, takže si cestou do Brna v Průhonicích nezapomeňte koupit dost křížovek.

A stejně jako některé asistenty, také novou koncepci pohonu všech kol quattro ultra známe z loni představené A4ky. I Q5ka podlehla trendům doby zelené a s výjimkou vrcholného šestiválce 3.0 TDI už ani ona není stálým všehrabem. Místo klasického mechanického diferenciálu Torsen připojují zadní nápravu dvě elektronicky řízené spojky - jedna v rozvodovce zadní nápravy, druhá na výstupu z převodovky. Na rozdíl od Haldexu, který Audi používá u motorů uložených napříč, dokáže dvojice spojek při klidné jízdě kromě zadních kol odpojit také kardan a další komponenty, které by se jen tak nazdařbůh otáčely a pálily naftu.

Jinak elektronika každých 10 milisekund přepočítává jízdní data, a pokud například na výjezdu ze zatáčky vyhodnotí hrozící ztrátu adheze, zadní kola prediktivně připojí, Q5ka utáhne stopu a místo nedotáčivého trápení poslušně vykrojí neutrální oblouk. Díky podélně uloženému motoru a spolupráci s tužším podvozkem si tak Q5ka se svými dvěma tunami počíná v zatáčkách překvapivě obratně. Ve vyšších rychlostech se naopak lehká nadváha a zejména velká čelní plocha projevují pocitově více, na dálnici se stodevadesátikoňové spřežení nerozbíhá tak živě, jak by člověk od prémiového SUV čekal. Žezlo krále levého pruhu ale stejně náleží třílitrovému šestiválci, nejsilnějšímu vznětovému dvoulitru nejlépe svědčí pohodové požírání dálničních kilometrů v přiměřeně nepřiměřeném tempu.

Nová generace je ze strany Audi spíše sázkou na jistotu a ani přesun výroby do Mexika žádné zbytečné vzrušení nepřinesl. To nepřijde ani za volantem, Q5 totiž vždycky byla hlavně o nenuceném a naprosto samozřejmém překonávání vzdáleností, a to druhá generace umí ještě lépe. Pneumatický podvozek přináší do své třídy novou dimenzi komfortu, quattro ultra šetří palivo při zachování výhod čtyřkolky a hromada užitečných asistentů dělá cestování zase o fous snazší a bezpečnější než dříve. To vše v prémiové kvalitě, na níž jsme u Audi zvyklí. Nemůže být pochyb o tom, že nová Q5 bude mezi prémiovými SUV opět trhák.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prvotřídní komfort cestování   – ... za které si samozřejmě musíte připlatit    
+ Poctivé odhlučnění interiéru – Dynamika při vyšších rychlostech   
+ Pečlivé zpracované kvalitní materiály    
+ Promyšlené ovládání infotainmentu...     
+ ... a vlastně všechny ty hightech hračky, ...    

 

Technické parametry vozidla Audi Q5 Sport 2.0 TDI quattro:

Základní cena vozu

1 310 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 968 cm3

Výkon

140 kW (190 koní) při 3 800 ot./min.  

Točivý moment

400 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min.

Hmotnost

1 845 kg

Výkon/hmotnost

103 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,9 s

Max. rychlost  

218 km/h

Převodovka

S tronic, 7 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

4,9 - 5,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

pětiprvkové

Zavěšení zadní nápravy

pětiprvkové

Rozměr pneumatik

255/45 R20

Délka

4 663 mm

Šířka

1 893 mm

Výška

1 659 mm

Rozvor náprav

2 819 mm

Objem zavazadlového prostoru 

550 - 610 l

 

Galerie

Komentáře