foto Driversweb.cz

Audi A4 2,0 TDI – čím dál tím lepší

Datum článku: 13.4.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Pohodlnější, praktičtější, úspornější, obratnější a napěchovaná moderními technologiemi. Přivítejte nového šampiona v polykání dálničních kilometrů!

Neděle, sedm ráno, budík drnčí a já bych ho nejraději zahodil, otočil se na druhý bok a spal až do oběda. Včerejší večerní zábava se totiž krapet protáhla, spánku jsem moc nedal, takže ráno nejsem právě ve formě. Ale nejhorší na tom je, že mě čeká pár stovek kilometrů a několik hodin jízdy. To jsem trochu podcenil.

Naštěstí je nová A4 pro odpočívání za jízdy jako dělaná – rozvalím se v sedačce a zapnu si její vyhřívání, pustím si pohodovou hudbu, která nemusí přeřvávat tichý motor ani dobře utlumené zvuky zvenčí, a podvozek se na silnici jen klidně pohupuje. Ani nemrknu a mám za sebou pár desítek kilometrů, cítím se uvolněný, klidný… jen trochu bojuji s padajícími víčky… zívám, oči mě pálí… snažím se odolávat, ale nakonec to vzdávám… a usínám…

Za to, že na tomto místě nečtete můj velmi dojemný nekrolog, vděčím pouze faktu, že jsem tou dobou neřídil, ale seděl v sedačce spolujezdce. I odtamtud ale snadno rozpoznám cestovatelský talent A4. Stačí ji jen namířit a vystřelit napříč kontinentem, kde pak vystoupíte zcela odpočatí a připravení vydělávat další miliony – přesně tak, jak si to přejí ty statisíce manažerů a obchodníků, kteří si A4 pořizují. Tohle samozřejmě uměla už minulá generace, B9 však posouvá hru o notný kus dál.

Všechno to začíná v interiéru, který je dalším důkazem, že Audi nezaměstnává designéry, ale architekty. Ergonomicky je kabina A4 perfektní, prostorově naprosto dostatečná a v duchu tradice je kvalita materiálů a slícování, stejně jako přesnost chodu všech tlačítek a přepínačů, na naprosto špičkové úrovni – přesně tak, jak byste to u prémiového auta čekali. A samozřejmě jak už to tak u prémiových aut chodí, interiér A4 je tím lepší, čím víc peněz do ní vrazíte.

V takřka nekonečném seznamu příplatkové výbavy máte třeba virtuální kokpit s velkým konfigurovatelným displejem místo klasických budíků, 8,3palcový centrální displej MMI, který se umí připojit k internetu prostřednictvím LTE mobilní datové sítě a stahovat fotomapy pro navigaci, načítat e-maily z vaší schránky nebo streamovat hudbu a přehrávat ji přes 3D hi-fi soustavu od Bang & Olufsen. Taky tu najdete vynikající Matrix LED světla nebo nálož pokročilých systémů, jako je polotautomatické parkování, adaptivní tempomat s funkcí jízdy v kolonách, udržování jízdy v pruhu, systém nouzového brzdění nebo upozornění na vozy pohybující se za zaparkovaným autem. Správně, všechny ty blyštivé moderní technologie představené v luxusní Q7, můžete mít teď i v obyčejné A4.

I když ale udržíte při zaškrtávání příplatkových položek nervy na uzdě (no, naše auto mělo výbavu za 200 tisíc a ani tak nepůsobilo právě prostopášně), nebudete zklamáni, základ A4 je totiž sám o sobě vynikající. Předně B9 shodila více než metrák díky nové platformě a konstrukci využívající ve větší míře hliník a vysokopevnostní ocel, což samozřejmě pomáhá nejen spotřebě, ale zlepšuje to také dynamiku a jízdní vlastnosti vůbec. Konstruktéři taky vyhodili vzpěry McPherson a přední kola zavěsili na dvojité lichoběžníky (multilink vzadu zůstal, ale byl přepracován), takže se teď A4 ještě lépe drží stopy a do náruče nedotáčivosti se vrhá jen v zoufalé sebeobraně před stupidním zacházením bezmozka za volantem.

Na výběr máte ze dvou benzinových motorů (1,4 TFSI s 150 koni a 2,0 TFSI se 190 a 252 koni), ale naprostá většina evropských zákazníků sáhne po prověřeném dvoulitrovém turbodieselu (150 a 190 koní). Je příjemně kultivovaný, dostatečně silný, skutečně úsporný (v průměru se budete pohybovat kolem pěti litrů na sto) a neprotestuje proti podtáčení ani vytáčení. Ekologicky dlooouhé kvalty sice dusí akceleraci, ale právě zpřevodování umožňuje plout po dálnici ve 130 km/h na 2000 otáček. Díky tomu je v kabině božský klid – ne náhodou má nová A4 po vrcholné A8 nejtišší interiér ze všech Audi. Vrcholem motorové nabídky je pak vytříbený třílitrový turbodieselový šestiválec za 1,3 milionu a 354koňová stíhačka S4 se stovkou za 4,7 sekundy a cenovkou 1,65 milionu, jenže to už je pořádný ranec peněz…

Chybu rozhodně neuděláte s pořízením hladce řadícího dvouspojkového S Tronicu (za příplatek 50 tisíc), ale vzhledem k příjemnému chodu páky manuálu a překvapivě dobrému sladění pedálu brzdy a plynu pro meziplyny rozhodně nejde o povinnou investici. A4 můžete mít samozřejmě taky jako quattro (dalších 65 tisíc) – středový diferenciál Torsen rozděluje výkon v poměru 40:60, ale umí poslat i 70 % na předek nebo 85 % na zadek. Výsledkem je každopádně vždy neutralita a bezpečná jistota, A4 se prostě za jakýchkoliv podmínek odmítá pustit stopy.

Nejrozumnější konfigurace je ale 2,0 TDI se 150 koni (190koňová verze je podle výbavy o brutálních 80-100 tisíc dražší!) s S Tronicem (přeci jen se k tomuhle druhu auta hodí víc) a v Avantu (protože ten je praktičtější než limuzína, do kufru se mu vejde o 25 litrů zavazadel víc a hlavně daleko lépe vypadá) – i přesto jste pak na částce kolem milionu ještě před zaškrtáváním tučných (a často nezbytných) příplatků. Ne, nedává to smysl, protože za tyhle peníze můžete mít Passata s 240koňovým Bi-TDI nebo 280koňového benzinového Superba. Jenže ve skutečnosti takhle nikdo z potenciálních majitelů nebude uvažovat – tahle auta jsou v potravním řetězci zkrátka o třídu níž než prémiová německá špička.

A i když jsou Passat i Superb skvělá auta, z A4 cítíte vyšší kvalitu, kterou můžete dál citelně podpořit příplatkovými technologiemi. Ty také přinášejí zásadní konkurenční výhodu oproti současným soupeřům z Mnichova a Stuttgartu, Audi momentálně prostě v elektronické výbavě určuje pravidla hry. I zbytek auta snese ta nejpřísnější měřítka prémiové třídy a potěší stávající majitele starších A4, kteří pokukují po něčem novějším a modernějším. Nakonec Audi už po těch 22 letech a 12 milionech vyrobených aut přesně ví, co její zákazníci chtějí, a servíruje jim to na stříbrném podnosu. Samozřejmě vás za volantem nestrhne k divočině, ale bude vám spolehlivým parťákem na vašich cestách, ať jsou jakkoliv dlouhé a náročné. Můžeme jí to snad vyčítat?

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Audi A4 2,0 TDI Sport:

Základní cena vozu

974 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 968 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 3 250 - 4 200 ot./min.

Točivý moment

320 Nm při 1 500 - 3 250 ot./min.

Hmotnost

1 505 kg

Výkon/hmotnost

99 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,9 s

Max. rychlost  

221 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

4,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,4 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

3,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

54 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

245/40 R18

Délka

4 726 mm

Šířka

1 842 mm

Výška

1 427 mm

Rozvor náprav

2 820 mm

Objem zavazadlového prostoru

480 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Komfort a kvalita jízdy – ...ale příplatky lezou do peněz  
+ Pokrokové technologie   – Dlouhé kvalty kazí pružnost
+ Řídí se uspokojivě  
+ Reálná úspornost  
+ Rozumně nastavený základní ceník...    

 

Audi A4

2,0 TDI (150 koní)

BMW 318d

2,0 diesel (150 koní)

Mercedes C220d

2,2 diesel (170 koní) 

VW Passat

2,0 TDI (190 koní)

0-100 8,9 s

3,8 l/100km

kufr: 480 l

0-100 8,6 s

4,0 l/100km

kufr: 460 l

0-100 7,7 s

4,0 l/100km

kufr: 480 l

0-100 7,7 s

4,1 l/100km

kufr: 586 l

cena: 899 900 Kč cena: 945 100 Kč

cena: 961 950 Kč

cena: 796 900 Kč

Galerie

Komentáře