foto Driversweb.cz

Peugeot 208 MY2020 - unboxing the future

Datum článku: 3.12.2019 | Autor textu: Robin Rezek

Peugeot 208 je nejprodávanějším autem značky na světe. V České republice se podílí na segmentu malých aut 5 %. Éra 2. generace začala už před 90 lety. Mě se ale vybavuje až model 205, který se začal vyrábět v roce 1983. Hlavně si ale vzpomínám na legendární model 205 GTi, se kterým jsem jel o několik let později (v roce 83 mi totiž byly jen 2 roky). Pojmenování modelu 208 přišlo v roce 2012 a to tehdy, kdy se nahrazoval pozapomenutý model 207. Čím se chce 208 odlišit, aby se vryla do paměti lépe než předchůdce?

Na první jízdu s 208 MY2020 jsem si vzal nejsilnější benzín s automatem, to protože mi je přes 40 let a řazení mě omrzelo už někdy před 10lety. Navíc si řekněme upřímně, že u tohoto typu auta se automat zkrátka hodí více, tím spíše pokud je to 8stupňový Aisin.

To první, co mě po usednutí za volant praštilo do očí je nový typ volantu a vyvýšené budíky, s novodobou ergonomií Peugeotů se totiž setkávám poprvé. Narovinu je pro mě jako pro 185cm vysokého chlapa trochu obtížné naladit řidičskou pozici tak, abych dobře viděl 3D i-cocpit a přitom měl volant v pozici, kdy se s ním dá přirozeně zatáčet.

 

Prostě nění jiná varianta, až když stáhnu volant do rozkroku, konečně se objeví 3D i-Cocpit v celé své krase. Už z posezu je zkrátka jasné, že řidičská pozice je zkrátka upozaděná před efektním dvouúrovňovým displejem s efektníma animacema. A stejně můžeme pokračovat i jízdními vlastnostmi. Pokud jste řifdičští puntíčkáři, může vám vadit, že v projevu motoru občas zaslechnete tříválcovou hrubost a že měkce naladěný podvozek tu a tam odskočí na nerovnosti. Typická cílovka malého Peugeotu, ale bude vnímat jiné věci. V první řadě to bude tichý projev, který tady pomáhá navodit 8 stupňová převodovka, protože má pro každou rychlost ten správný stupeň a pak je to odhlučnění, na kterém mezigeneračně v Peugeotu dost zapracovali.

Jízdním projevem mi přišel výrazně zajímavější motor 1.5 HDI, který s tak malým autem pěkně cvičil i s výkonem 100koní a to kvůli točivému momentu 250 Nm už od 1750 ot/min. Čtyřválcové HDI má zároveň ten poklidnější počet válců a tak zní ve většině situacích kultivovaněji. Další fakt je, že diesel s manuálem je o 68kg lehčí než benzín s automatem, což je opět velmi znát.

 

V druhé jízdě už se sžívám i s ovládáním i-Cocpitu a infotainmentu, na které zkrátka potřebujete chvilku času k zorientování. V tomhle patřím do staré školy a tak na i-Cocpitu hledám klasický otáčkoměr a tachometr. Na ostatní zobrazení, které upřednostní jiné informace před klasickými kruhovými přístroji přijde vhodná doba s plně elektrickou motorizací.

Nikdy bych nečekal, že to napíšu, ale dokud tady nemáme plně elektrickou variantu, paradoxně se mi jezdilo s dieselem lépe než benzinem.  K dokonalosti mi k naftě chyběl automat, který ale bohužel v téhle kmbinaci není v nabídce.

 

Rozměry
Nový model je postavený na platformě CMP (common modular platform), která je lehčí o výrazných 30 kg, takže v kufru můžete vézt pytel cementu navíc :-).
Díky nové platformě je nová 208 také o 8 cm delší na celkových 405 cm a o 3 cm se snížila její výška. Rozvod zůstal prakticky beze změny. Objem kufru se zvedl skoro o 50 piv, rozuměj 24l na 309l (VDA) nebo-li 366 dm3, pokud bychom tam nalili vodu. Rozptyl váhy je relativně značný, poněvadž nejslabší verze s motorem 1.2 a 75k váží 1 tunu a 55 kg. Nejvýkonnější verze se 130k váží 1233 kg což je rozdíl skoro dvou metráku a to už je znát, zda máte v autě, dva 90 kg chlapy navíc, nebo ne. Ale i tak poměr váha / výkon vychází lépe pro 130k verzi. Tam vykon jednoho koně, veze 9,4 kg, zatímco u té nejslabší je to 14 kg.

 

Stupně výbavy

Rozdíl mezi první výbavou Like a nejvyšší GT Line je asi jako když si koupíte dřevěnou chatu na Slapech se sucháčem, versus když si koupíte krásný malý byt v Praze . Je to stejně i cenově propastný rozdíl. Nejlevnější výbava s motorem 1.2 PureTech, který má 75k je za 295.000 kč. Oproti tomu největší “nálož” GT Line s motorem 1.2 PureTech, který má 130k je za 538.000 kč. 

Rozdíl dělá skoro 1/4 mil kč a sorry jako, ale za to máte nový předešlý model 208 s motorem 1.2 a 82k. Takže za jeden malý, ale krásný byt v Praze můžete mít 2 chatky na Slapech…se sucháčem. Kdyby jste se rozhodli pro ten byt v Praze, tak budete mít k dispozici 11 asistentů, stejně jako nový model 508, teda kromě nočního vidění, Full led světlomety a 17” kola a na “budíky” můžete koukat rovnou ve 3D jak v kině a to bez brýlí díky úchvatném i-Cocpitu 3D.

 

Motory

K dispozici jsou celkem 4 motory.  3 benzinové resp. 3 výkonové varianty motoru 1.2 PureTech a jeden diesel 1.5 BlueHDi se 100k. Převodovky budou dvě. Manuální 6. st. a druhá automatická s 8 stupni a to pouze u benzínu. Nafta lze koupit pouze s manuálem. Benzínové motory mají 3 úrovně výkonu: 75k, 100k a 130k. Všechny plní normu euro 6.3. Objem nádrží je 44l u benzínu a 41l u nafty. 

 

Galerie

Komentáře