foto Driversweb.cz

Mitsubishi ASX MY2020 – první seznámení

Datum článku: 2.10.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Mitsubishi představuje nové ASX, a ačkoliv to vypadá, že nový model má jen lehký facelift, ve skutečnosti dostal dost zajímavé technické i designové úpravy.

 

ASX 2020

Tohle auto představilo Mitsubishi už v roce 2010, tehdy těžilo ze spolupráce s PSA (Outlander, 4008 a C-crosser) a prodávalo se především jako naftová čtyřkolka. V období prvního faceliftu začal být v segmentu Crossover hlad po levnějších vozech, a tak se paleta motorů postupně transformovala do jediného atmosférického benzinu a to 1.6l MiVec striktně s pohonem předních kol.

U nového ASX je ale všechno jinak. Motoricky sází na jednoduché řešení v podobě atmosférického 2.0 l. A než ASX odpískáte jako auto s prehistorickým motorem, poslechněte si, jak technologicky našlapaný motor to je.

 

Co je to Smart MiVec?

Celým jménem se nový 2.0l jmenuje Smart MiVec, což není jen název pro chytré variabilní časování ventilů, ale také pro jejich proměnný zdvih a délku otevření. Mitsubishi tím zaútočilo na zvýšení efektivity při částečném vytížení motoru, což je největší bolest benzinových motorů oproti naftovým.

Motoru zůstal nepřímý vstřik paliva, což v dnešní době začíná být opět výhodou. Odpadla s tím totiž nutnost zástavby filtru pevných částic a podstupování otravných regeneračních cyklů, odpadá riziko zakarbonování ventilů a pak je tady ještě jedna výhoda: nepřímý vstřik se hodí pro přestavbu na LPG či CNG. A samo Mitsubishi potvrzuje, že se do konce roku dočkáme i nabídky verze na spalování plynu.

Kromě technologie Smart MiVec byl motor přepracovaný i na svém „spodku“: konkrétně dostal kompaktnější písty s vyšším uložením ojničního čepu. Čímž se pozitivně změnila geometrie pístu vůči klikové hřídeli a zároveň snížila hmotnost pístů. V kombinaci s menšími zdvihy ventilů jde pak o zásadní kroky ke snížení přirozeného odporu motoru a tím samozřejmě opět k vyšší efektivitě.

 

CVT, které by mohlo fungovat skvěle

Preciznost Mitsubishi pokračuje přes přepracovanou elektroniku CVT převodovky. CVT teď umožňuje i sportovní režim a změnu přednastavených převodů pomocí pádel. Nesvezli jsme se, ale technický manažer Mitsubishi nás uklidňuje, že při stlačení plynu na 80 % a více převodovka simuluje chování klasického automatu a změna přednastavených převodových poměrů je prý dostatečně rychlá.

Pokud ale přeci jen uctíváte spíše mechaniku ručního řazení, je k dispozici i manuál.  Díky zvýšené účinnosti motoru i ve vysokých otáčkách pak stačí autu manuální 5stupňová převodovka.

 

4WD má dvě mapy

Pohon všech kol u ASX distribuuje viskózní spojka, která se zamyká podle pokynů řídicí jednotky a ta má k dispozici dvě „mapy“. Řekněme jemnou pro režim 4WD a ostrou pro 4WD lock. Obě pracují s proměnnou svorností a tu mění v reakci na natočení volantu a pozici pedálu plynu. Jinými slovy vám tahle čtyřkolka pomůže dostat výkon na obě nápravy pokud se budete potřebovat vyhrabat z průseru, ale zároveň vám nezamkne rozdělení točivého momentu pokud se na 4WD lock jen otáčíte na asfaltovém parkovišti, kde by se systém jen zbytečně šponoval.

Ač to tak nevypadá, tak ASX je kompletně přepracované a my se těšíme na test!

 

Galerie

Komentáře