foto Driversweb.cz

IRC Rali Vinho da Madeira 2010

Datum článku: 11.8.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Jezdci továrního týmu Škoda Motorsport opět po třech týdnech vytočili atmosférické dvoulitry svých Fabií S2000. Tentokrát na dalším portugalském souostroví – na Madeiře.

Po minulém debaklu na Azorských ostrovech bylo jejich hlavním cílem urvat důležité body do celkového hodnocení šampionátu Intercontinental Rally Challenge. Potrápit škodovácký tovární tým sem přijel Belgičan Freddy Loix, který od belgického importéra Škody „vyfasoval“ repasovanou Fabii S2000 EVO2 po Juho Hänninenovi. „Fast Freddy“ dokázal v předminulé belgické Ypres Rally 2010 porazit oba tovární jezdce Škody a zvítězit, a tak všichni s napětím čekali, jak si povede na Madeiře. Z dalších konkurentů si zmínku zaslouží Kris Meeke a Bruno Magalhães s Peugeotem 207 S2000, Ital Luca Rossetti s Fiatem Abarth Grande Punto S2000 nebo například lídr portugalského šampionátu Bernardo Sousa s Fordem Fiesta S2000. Zbytek přihlášených vesměs tvořily posádky domácího šampionátu. Geografická poloha soutěže si tedy bohužel opět vybrala svoji daň v podobě méně kvalitnější startovní listiny. Šotolinu a tuny azorského prachu vystřídal na Madeiře kluzký asfalt ostrovních „kozích stezek“. Start soutěže byl naplánován na čtvrteční večer a cíl na sobotu odpoledne. Celkem se mohly posádky těšit na 298 měřených kilometrů, rozdělených do dvou etap.

 Na čtvrteční večerní superspeciálce se posádky rozcvičily a pomalu se dostávaly do závodního tempa. Nejrychleji se zde aklimatizoval Kris Meeke a do nočního parc fermé mohl vyrazit jako lídr průběžného pořadí. Naplno se však první etapa, a vlastně i celá soutěž, rozjela až v pátek ráno. S první páteční sekcí (RZ 2, RZ 3) si nejlépe poradil Luca Rossetti a usadil se na čele s dvousekundovým náskokem před Loixem. Jeho tvrdá směs pneumatik se tak na asfaltu, ještě místy zmáčeném nočním deštěm, ukázala být výhodnější než škodovácká media. Velká část třetí erzety vedla z kopce, rovinky střídaly ostré „vracečky“ a většina posádek zde měla velké problémy s přehřívajícími se brzdami. Bruna Magalhãese dokonce při náletu do ostrého pravého „vracáku“ jeho brzdy opustily zcela. V poslední chvíli ještě v zoufalé snaze zatočit zatáhl ruční brzdu, díky čemuž však jen nasměroval svůj Peugeot dveřmi do lesa a po několika kotrmelcích dopadl měkce do křoví. Z velmi ošklivě vypadající nehody naštěstí vyvázl jen s pohmožděnou nohou, po vítězství na Azorech však jistě doufal ve větší úspěch. Ve druhé páteční sekci (RZ 4, RZ 5) pokračoval těsný souboj o průběžné vedení. Nejrychlejší čas ve čtvrtém testu zajel Loix a odsunul Rossettiho o dvě vteřiny za svá záda. V páté zkoušce naopak zvítězil Rossetti a poskočil zpět na první místo. Během posledních dvou sekcí první etapy se pak oba neustále přetahovali o vteřiny a střídali se v nejrychlejších časech jednotlivých erzet. Při takto nastoleném tempu bylo jen otázkou času, kdy některý z borců přežene svoji snahu a věnuje vítězství soupeři. Ve dvanácté rychlostní zkoušce povolily nervy Rossettimu a pouhý kilometr před cílem doslova rozstřelil své Punto o kamennou zídku podél silnice. Zkouška musela být po této havárii zastavena a ostatní posádky dostaly přidělen náhradní čas. Loix tak první etapu nakonec dokončil s vcelku slušným náskokem jedenadvaceti sekund před svými pronásledovateli. Těmi byli druhý Kris Meeke a třetí Jan Kopecký s pouhým vteřinovým rozestupem. S minutovou ztrátou dorazil do cíle po několika krizovkách Juho Hänninen. Dál už následovali domácí závodníci.

Solidní náskok dával Loixovi potřebnou jistotu a o vedení v soutěži ho mohla připravit už spíše jen technická závada nebo jezdecká chyba. Sobotní etapa tak měla odpovědět jen na otázku, kdo z dvojice Meeke a Kopecký si odveze stříbrný věnec za druhé místo. Lépe začal v sobotní první sekci (RZ 14–17) Kopecký, který dokončil čtrnáctou a patnáctou rychlostní zkoušku před Meekem, těsně za suverénním Loixem. Po patnácté erzetě se Honza dostal o tři desetiny před Krise, ten mu však hned na následující zkoušce úder vrátil a nejrychlejším celkovým časem se o jednu vteřinu vrátil na druhé místo. V tu chvíli ještě nevěděl, že je to jeho labutí píseň. Na sedmnáctém testu mu z Peugeotu unikl olej a musel svůj vůz odstavit na kraji silnice. Hned za ním jedoucí Juho Hänninen dostal na zbytcích Chrisovy olejové náplně smyk a ranou do skály si přivodil defekt, který ho odsunul na čtvrté místo za domácího Miguela Nunese. Tato situace tedy opět zamíchala pořadím a Loix s Kopeckým už se díky velkým časovým rozestupům pomalu mohli připravovat na výstup na stupně vítězů. Pro domácí posádku Nunes–Calado v Peugeotu 207 S2000 by bylo třetí místo obrovským úspěchem, ale jejich sedmisekundový náskok dával čtvrtému Hänninenovi před závěrečnou sekcí (RZ 18–21) jistou šanci na vylepšení své pozice. Vidina pódiového umístění mu byla dostatečnou motivací, a tak ze své ztráty postupně po vteřinách odkrajoval, až nakonec po dvacáté rychlostní zkoušce Portugalce odsunul na čtvrté místo. Podle desetivteřinového „obkladu“ na poslední zkoušce se zdá, že Nunes rezignoval, a na stupně vítězů se tak mohly postavit tři posádky okřídlených šípů: 1. Loix–Miclotte, 2. Kopecký–Starý, 3. Hänninen–Markkula.

Po pokažené, dá se říci smolné, Rally Acores bylo pro tovární tým Škoda Motorsport hlavním cílem dojet si pro ztracené body do hodnocení jednotlivců i značek v šampionátu IRC. To se jim povedlo, ačkoliv zde startovali poprvé a zpočátku situace nevypadala nejrůžověji. Příští soutěž je na programu koncem srpna a z portugalských ostrovů se konečně přesune do srdce Evropy, konkrétně do okolí Zlína, kde se očekává opravdu kvalitní konkurence.

KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC Rali Vinho da Madeira 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Loix F. – Miclotte F.

Škoda Fabia S2000

3:08:14,3

2.

Kopecký J. – Starý P.

Škoda Fabia S2000

+ 37,8

3.

Hänninen J. – Markkula M.

Škoda Fabia S2000

  + 2:25,8

4.

Nunes M. – Calado V.

Peugeot 207 S2000

+ 2:42,7

5.

Sa V. – Silva N.

Peugeot 207 S2000

+ 3:13,7

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ IRC

1.

Hänninen Juho

Škoda Fabia S2000

54

2.

Kopecký Jan

Škoda Fabia S2000

47

3.

Magalhães Bruno

Peugeot 207 S2000

30

4.

Wilks Guy

Škoda Fabia S2000

25

5.

Meeke Kris

Peugeot 207 S2000

23

Galerie

Komentáře