foto Driversweb.cz

Den automobilového žurnalisty – práce snů?

Datum článku: 29.6.2012 | Autor textu: Tomáš Čanda

Mnoho lidí může mít o práci automobilových žurnalistů mylné představy. Co je hlavní náplní pracovního dne těch chlápků s mastnými vlasy? Nudné texty o autech, ve kterých nikdy ani neseděli. Nebo je tomu jinak?

Automobilový žurnalista začíná den devátou hodinou ranní. Ne proto, že by pracoval dlouho do noci, ale jednoduše proto, že chce. Při vydatné snídani omrkne čísla návštěvnosti a vyřídí pár e-mailů. Automobilový žurnalista pochopitelně více e-mailů dostává, než rozesílá. Ve směs jsou to nabídky importérů na testování aut, pozvánky na všemožné prezentace a v neposlední řadě jsou to děkovné vzkazy od čtenářů. Automobilový žurnalista většinu dne tráví mezi lidmi, proto hodně dbá na svůj vzhled. Nemalá část výplaty padne na kvalitní oblečení. Další peníze spolyká sportovní vůz. Automobiloví žurnalisté milují sportovní vozy. Všechny ty řádky věnované výkonům, zpětným vazbám a citlivosti posilovačů řízení pramení právě z vlastnictví sportovního vozu.

Těsně před polednem už sedí automobilový žurnalista v kanceláři toho či onoho importéra. Po italské kávě, sladkém zákusku a zdvořilostní konverzaci následuje předání klíčů od testovaného vozu. V této chvíli začíná každodenní rutina – práce za volantem. Jízdu po oblíbené trase čas od času zpestří test na závodním okruhu. Je důležité poznat vůz do nejmenších detailů a předat tyto poznatky čtenářům. Už jste viděli auto poseté kamerami na magnetických stativech a s telemetrií na čelním skle? Gratuluji, právě jste potkali novinářský vůz. Automobilový žurnalista většinou stíhá pozdní oběd, ale pokud si myslíte, že je to na benzince zhltnutá bageta, tak se pletete. Hodina věnovaná jídlu bývá spojena s debatou s ostatními redakčními kolegy nad právě testovaným autem či skupinou aut. Velmi zodpovědnou činností bývá nafocení vozu a posléze výběr nejlepších fotografií, které budou zveřejněny. Každému musí být jasné, že tato práce nelze dělat ve spěchu a stresu. Užití press fotek ve vlastních testech by automobilového žurnalistu v očích čtenářské obce diskvalifikovalo s okamžitou platností. 

Večery tráví automobilový žurnalista na večírcích prodejců aut a importérů. Kupeckými počty nad množstvím značek a modelů zjistíte, že každou chvíli se představuje nějaká novinka. Importéři u takových příležitostí nešetří prostředky, vše bývá impozantní, honosné, zkrátka úžasné. Zatímco ostatní hosté obléhají rautové stoly, automobilový žurnalista hovoří s lidmi z marketingu. Automobilový žurnalista nevyhledává senzace, senzace vyhledávají jeho spolu s dalšími zákulisními informacemi. Automobilový žurnalista se nikdy na nic neptá. Pokud něco neví, potom to není důležité.

Nechápete, kdy automobilový žurnalista stíhá psát ty báječné články? Články, které hltáte od začátku až do konce, články, které vás baví, články, které vám vždy otevřou oči, články se kterými vždy tak rádi souhlasíte. Odpověď je jednoduchá – někde mezi snídání a večeří. Automobilový novinář zná své čtenáře. I ty, kteří neznají jeho. Nyní už chápete, proč je tak jednoduché se trefit vám, čtenářům, do vkusu a neustále vás něčím novým překvapovat. Každý e-mail od čtenáře inspiruje ducha a posiluje sebevědomí automobilového žurnalisty. Sami dobře víte, že automobiloví žurnalisté se nedělí na dobré a špatné, ale na dobré a ještě lepší.

Říkáte si, že práce automobilového žurnalisty je práce snů. Tak si sundejte růžové brýle, které se vám díky předchozím řádkům pěkně zamlžily. Realita je totiž docela jiná. Automobilový žurnalista většinu pracovního dne tráví u počítače. Hledá a zpracovává informace, vymýšlí články, oslovuje lidi a nezřídka kdy se doprošuje importérů o to které auto. To vše s vidinou průměrného platu a někdy ani to ne. Ano, automobilový žurnalista jezdí s novými auty, chodí na prezentace a tiskové konference, potkává zajímavé lidi, ale to je jen část jeho práce. A právě kvůli těmto světlým okamžikům dělá tu práci rád a srdcem. Tuhle práci nemůže dělat někdo, kdo nemiluje auta, řízení a vše kolem toho. Stejně tak to není job pro někoho, kdo chce ve tři odpoledne sedět v hospodě a klábosit u piva. Když už má večer automobilový žurnalista hotovo, tak si většinou opět sedne k počítači a brouzdá po internetu napříč automobilovou kulturou, hledá inspiraci, zajímavé kontakty a novinky pro příští den. Ještě pořád závidíte automobilovým žurnalistům jejich práci?

 

 

Líbí se vám tento článek? Nebo jste pobouřeni? Napište nám vás názor dolů do diskuze pod článkem.

Máte pocit, že byste to uměli taky? A třeba ještě lépe? Milujete auta a vše kolem a máte světu co říci? Rádi vám dáme prostor! Přihlašte se do našeho konkurzu a ukažte, co umíte! Klikejte zde.

 

Galerie

Komentáře