Datum článku: 20.4.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Jedno z nejpříjemnější rodinných aut se dočkalo meziročního vylepšení – hlavní novinkou je nasazení systému EyeSight. Důraz na bezpečnost však ani v nejmenší nesnížil jeho sportovní nadšení!
Mille Miglia, Targa Florio, Carrera Panamericana – slavné silniční závody, při kterých odvážní piloti najeli stovky a tisíce kilometrů na plný plyn po nebezpečných veřejných silnicích, jsou dnes bohužel už jen zašlou vzpomínkou. Jejich duch však žije dál. Třeba v momentě, kdy vám navigace oznámí, že do cílové destinace dorazíte za hodinu, a vy moc dobře víte, že tam naprosto nutně musíte být už za 45 minut. Gentlemani, nastartujte motory, závod začíná!
Závodění na silnici pochopitelně nepatří (mrk, mrk), ale pojďme si přiznat, že odhady dojezdových časů u navigací jsou spíše pesimistické a šikovný řidič je dokáže vylepšit, aniž by porušil dopravní předpisy (mrk, mrk). Stačí trocha odvahy přišlápnout to na rovinkách a nepřehánět to s brzděním do zatáček. A když motor ječí, pneumatiky hvízdají, spolujezdci se zapírají o střechu a odhadovaný čas příjezdu minutu po minutě klesá, poznáte, že v závodě vyhráváte.
Subaru Levorg se pro tenhle účel hodí naprosto báječně. Plný kalup mu nedělá problémy, ve vinglech se zaklesne do stopy a pevně se jí drží. Vysoká stabilita přitom neznamená mizernou poddajnost – podvozek hravě polyká všechny hrboly a výmoly, aniž by měl potřebu vás o tom důrazně informovat. Ani s trakcí na výjezdu si nemusíte lámat hlavu, díky čtyřkolce jí máte plnou fůru, takže můžete stát na plynu zcela beze strachu už od apexu.
170 koní je dost na velmi svižné tempo a zábavu nekazí ani převodovka, která se z běžného módu variátoru umí přepnout do režimu řazení virtuálních kvaltů a drží tak motor pevně pod krkem. Manuál mi vůbec nechybí, aspoň se můžu nerušeně věnovat brzdění levou nohou, oběma rukama svírat volant a vést tak Levorga s naprosto milimetrovou přesností.
A to je vážně radost, protože se do zatáček vrhá nadšeně a spolehlivě vyčenichá každý apex (však má taky spoustu dílů z STi), hravě se proplétá šikanami a přenáší váhu ze strany na stranu. Je férové přiznat, že podvozek má nad motorem navrch, ale o to odvážnější můžete být v nájezdech do zatáček. Je vážně nesmírně uspokojivé po záplavě SUV sednout do sportovního kombíku a užít si opravdovou radost z řízení zcela nezkaženou kompromisní koncepcí. Takhle to má být!
No, ale u Subaru by byli určitě raději, kdybych vám vedle pění ód na radost z řízení řekl i něco o inovovaném systému EyeSight 3.0, který je novinkou Levorgu pro letošní modelový rok. To důležité už víte – stereo kamery snímající prostor před vozidlem a křemíkový mozek, který vše vyhodnocuje. Registruje čáry na silnici, rozpoznává objekty (překážky, auta, chodce i cyklisty) a zajišťuje funkci adaptivního tempomatu i nouzového brzdění při hrozící kolizi (do 50 km/h to spolehlivě ubrzdí).
Inovativní je, že vám teď dokáže aktivně asistovat při vedení auta v jízdním pruhu a různé situace (vyjetí z pruhu, nouzové brzdění, …) vám komunikuje prostřednictvím různobarevných diod u paty čelního skla, abyste měli dokonalý přehled. Jednoduché, přehledné a velmi přínosné pro rychlou orientaci. A to se v primárně rodinném autě hodí.
Nenechte se zmást jeho sportovním talentem, Levorg je totiž skutečně v první řadě pohodlný a řidičsky nenáročný kombík, který je skvěle připravený na každodenní popojíždění – má pohodlné sedačky, dobrý výhled, řada komfortních prvků a široké možnosti konektivity, dozadu si sedne i dospělák a kufr má 522 litrů, navíc není problém jezdit s ním pod osm litrů na sto. To, že je radost ho řídit a ochotně se s vámi vrhne i do hodně svižného dobrodružství, je významný bonus navíc, který vás bude těšit, i když zrovna nepojedete závod s časem.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Radost pro řidiče | – Tak dobrý podvozek, že si říká o pár koníků navíc... |
+ Pohoda pro rodinu | – ...a manuál k tomu |
+ Pocit bezpečí | |
+ Trakce 4x4 v základní výbavě | |
+ Bytelný interiér |
Technické parametry vozidla Subaru Levorg 1,6 GT-S Lineartronic:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 600 cm3 |
Výkon |
125 kW (170 koní) při 4 800 - 5 600 ot./min. |
Točivý moment |
250 Nm při 1 800 - 4 800 ot./min. |
Hmotnost |
1 635 kg |
Výkon/hmotnost |
103 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,9 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Převodovka |
automatická, plynule měnitelný převod |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
7,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/45 R18 |
Délka |
4 690 mm |
Šířka |
1 780 mm |
Výška |
1 485 mm |
Rozvor náprav |
2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
522 l |