foto Driversweb.cz

Volkswagen Cross Caddy 2,0 TDI 4Motion – exotika

Datum článku: 1.5.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Bláznivá splácanina pro neexistující trh, nebo dokonalé sladění vlastností dodávky, MPV a SUV? Nad jeho fotkami jsme se řehtali, při setkání naživo se už jen pohihňávali a po svezení nás smích přešel docela – tohle auto skutečně funguje!

To takhle vezmete dodávku, přidáte pohon všech kol, přifouknete podvozek a postavíte ji na fešácká 17palcová litá kola. Přihodíte nějaké cool ochranné oplastování, do světel nezbytné LEDky, na sedačky dáte barevné potahy a celé to završíte nepřehlédnutelným lakem jako z nového Lamborghini. Na první pohled to vypadá jako jasná ukázka toho, že na konci roku zbyly vývojovému oddělení nějaké finanční prostředky navíc, které nutně muselo proinvestovat. Je to show car, které má jen upoutat pozornost, anebo je to auto pro neexistující zákazníky? Cross Caddy každopádně vypadá jako nesmysl. Ale jen do chvíle, kdy nasednete a projedete se…

Najednou všechno začne zapadat do sebe. Auto, které si bere užitnost dodávek, rozšiřuje ji vnitřní variabilitou MPV a kombinuje s lepší průchodností SUV? No, proč ne? Auto, které bude v týdnu tvrdě pracovat a vozit bedýnky se zeleninou, sady nářadí nebo techniky na výjezdy (kufr má objem 918 litrů, po vyjmutí zadních sedaček 3200 litrů a užitečná hmotnost činí až 640 kg) a o víkendu do něj nacpete psa, kola, lyže, padák, kajak a zapřáhnete za něj větroně a vyjedete vstříc novým dobrodružstvím, ať jsou jakkoliv nedostupná. A když budete potřebovat, můžete snadno odvézt krabice s nábytkem z Ikei nebo odstěhovat kamaráda. Navíc v autě, které nezapadne do šedi běžného provozu a lidi se za ním i ohlédnou, přestože je to vlastně pořád jen obyčejná dodávka.

A pokud vám při zmínce o dodávce proletěla hlavou představa směšně drobné Kachny Fourgonette z vlnitého plechu na tenoučkých kolečkách v takovém náklonu, až drhne zrcátkem o asfalt a sype za sebou brambory z protrženého pytle, mám pro vás šokující zprávu – o jízdní vlastnosti Cross Caddyho se nemusíte bát. Dnešní dodávky jsou jízdně někde úplně jinde, vlastně se řídí podobně jako běžné hatchbacky. Nakonec už když skočíte za volant, přijde vám kabina dost povědomá – rádio, budíky, ovládání světel a okýnek… koncernová klasika. Volant a řadička jsou přímo z Golfu Mk. VI, tak jak moc to může být jiné?

Problém je v tom, že „podobně jako“ neznamená „naprosto stejně“. Sedačka je trochu výš a sedí se na krátké nohy, řadička je utopená citelně hloub a ten důvěrně známý volant je připojený k řízení s důvěrně neznámým dlouhým převodem. Kupodivu rozmístění pedálů je ukázkové a meziplyny můžete paradoxně sázet snáz než v Golfu GTI. Do oddělení vývoje dodávek asi ještě nedorazilo nařízení na montování přeposilovaných brzd a utopených plynových pedálů.

 

Ale chuť na řezání okresek Cross Caddy nevyvolává. Tuhá zadní náprava odpružená listovými pery na nerovnostech nebo ve vyšších rychlostech znervózní a dvoulitrový diesel je trochu hlučnější, což umocňuje pocit rychlosti. Spolu s pomalejším řízením a řadičkou, pro kterou si musíte sáhnout o něco níž než obvykle, pak máte za volantem víc práce, takže si budete připadat rychlí i bez skutečné rychlosti na tachometru. Než si zvyknete, budete asi všude jezdit o pár kilometrů za hodinu pomaleji, než v moderních kultivovaných osobácích, kde skutečnou rychlost vlastně ani nevnímáte.

Kultivovanost Cross Caddyho však není o mnoho horší a snadno se s ním naučíte žít, jen spíš než na překonávání limitů auta nebo pokoření rychlostních rekordů musíte mít spíš chuť překonat rekord v počtu odvezeného harampádí nebo pokořit nějaký kopec, to mu jde o poznání lépe. Ok, na dálnici si musíte dát rádio o trochu víc nahlas, ale žádnou větší daň za dodávkovost Cross Caddyho neplatíte. Bonusem je, že umí jezdit za 5,5 litru na sto, což přidává na přitažlivosti víc než zářivý zelený lak.

Cross Caddy není jen laciný způsob, jak upoutat pozornost, žádný výstřelek naivků z marketingu – tohle je skutečně promyšlené, praktické a použitelné auto. Auto, které navíc na trhu prakticky nemá adekvátní konkurenci. Snadno si dovedeme představit otázku, na kterou je Cross Caddy odpovědí: bude v ní potřeba prostoru, variabilního interiéru a nějaké ty dobrodružné volnočasové aktivity. Ale rozhodně by v ní měla být i ta práce, protože ať už si Caddy hraje, na co chce, v jádru zůstává stále jen užitkovou dodávkou (jestli chcete čistě osobák, sáhněte raději po Cross Touranu). Tak do práce, lenoši!

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Volkswagen Cross Caddy 2,0 TDI 4Motion:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Základní cena vozu

609 015 Kč

Hmotnost

1 640 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 968 cm3

Výkon

110 koní (81 kW) při 4 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

67 koní/t

Točivý moment

280 Nm při 1 750 - 2 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

12,8 s

Max. rychlost  

170 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

všechna čtyři přes mezinápravovou spojku Haldex  

Spotřeba ve městě

7,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,6 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

vzpěry MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

tuhá náprava s listovými pružinami

Rozměr pneumatik

205/50 R17

Délka

4 406 mm

Šířka

1 794 mm

Výška

1 850 mm

Rozvor náprav

2 681 mm

Objem zavazadlového prostoru

918 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostor a praktičnost – Dodávku v sobě nezapře  
+ Použitelná kombinace SUV, MPV a dodávky    – Není z nejlevnějších   
+ Vypadá docela cool  
+ Na dodávku jezdí slušně  

 

VW Cross Caddy 4MOT

2,0 TDI (110 koní)  

Ford Tourneo Connect

1,6 TDCi (115 koní)

Renault Kangoo Outdoor

1,5 dCi (90 koní)

VW Cross Touran

1,6 TDI (105 koní)  

0-100: 12,8 s

6,4 l/100km

kufr: 918 l

0-100 13,8 s

4,9 l/100km

kufr: 520 l

0-100 13,3 s

4,6 l/100km

kufr: 660 l

0-100 13,2 s

5,3 l/100km

kufr: 695 l

cena: 609 015 Kč

cena: 576 880 Kč

cena: 389 900 Kč

(Akční cena)

cena: 583 900 Kč

Galerie

Komentáře