Datum článku: 13.1.2011 | Autor textu: Martin Jánský
Nový rok začíná již tradiční autoshow v USA. Výrobci pro nás připravili záplavu lákavých nových modelů a fascinujících konceptů, tak si pojďme postupně projít ty nejdůležitější. PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVÁNO (středa 18:40)
Chrysler 300
A konečně také nějaká domácí novinka. Měli bychom být vděční, protože americký automobilový průmysl, chlouba Detroitu i celých spojených států, už prakticky neexistuje. GM leží v komatu, Chrysler si za pár lir pořídili italové, Hummer stál číňany asi dvě misky rýže a americký Ford bude ještě rád za globální modely vyvinuté v Evropě, kde se Fordu daří skvěle. V Chrysleru našli ještě pár dolarů zapadlých za kopírku, a tak si mohli dovolit osvěžit design jejich hlavního prodejního taháku, modelu 300C. Nad jeho vizuální přitažlivostí jsme se již rozplývali dříve, takže tentokrát to raději ponecháme bez komentáře. Hlavně, že pořád má ostré linie a nízká okna a stále ho můžete mít s V8 5.7 HEMI o 358 koních.
Názor Driverswebu: Nebudeme tvrdit, že se nám nová příď nějak zvlášť líbí, ale jisté gangsterské kouzlo pořád má. Bude mu to ale stačit, aby vytáhl Chrysler z bláta alespoň do louže?
Alfa Romeo není na prodej!
Volkswagen stále rozhazuje sítě s cílem rozšířit své impérium a ani se netají zájmem o Alfu Romeo. Už na loňském pařížském autosalonu ředitel VW Martin Winterkorn prohlásil, že pokud by Fiat chtěl Alfu prodat, koncern VW by měl určitě zájem. Fiat si však uvědomuje, jaký potenciál ve značce Alfa Romeo má a má s ní dalekosáhlé plány obsahující i návrat na americký trh v roce 2012. Velký sedan Giulia uvažovaný jako první model nabízený v USA by byl jistě ozdobou amerických ulic a silnic, stejně jako menší hatchbacky Giulietta a MiTo.
Názor Driverswebu: Podaří se Fiatu vychytat problémy s kvalitou výroby a spolehlivostí, a přitom zachovat ryzí italský charakter Alfy Romeo? Modlíme se, protože Alfy milujeme a opravdu rádi bychom si v budoucnu nějakou dopřáli a pořádně ji proháněli, aniž bychom měli nahnáno, ve kterých polích nás nechá!
Kia KV7
Korejská ofenzíva pokračuje, další v záplavě novinek je studie velkého sedmimístného MPV. S délkou 4.9 metru a šířkou přes dva metry se řadí mezi největší ve své třídě a může se snadno stát skvělým rodinným přítelem velmi potentních tatínků a maminek, stejně jako solidním základem pro pojízdné obýváky znuděných VIP. Primárně je určen pro zaujetí zámořského publika, které si na velká auta potrpí. V Evropě se dočkáme sedmimístného MPV Carens (a stejně i sedmimístné verze Sorenta) v průběhu roku 2012, nejspíš však bude vypadat výrazně jinak, než tento koncept.
Názor Driverswebu: Vzhůru otevírané boční dveře po vzoru racčích křídel jsou už trochu okoukaným trikem, jak zakrýt nedostatek invence na zbytku auta. Nejsme si jisti, které děti ocení, že auto, jímž je mamka vozí do školy, vypadá jako kříženec buldoka a tanku.
Hyundai Curb
O před pár dny jsme vám ukázali první skici a základní info, dnes tu máte fotky živého konceptu. Padne vám do oka?
Názor Driverswebu: Dosti výstřední, ale proč ne. Svěží, moderní design nedokážeme odmítnout. Crossoverům se už neubráníme.
Ford Focus Electric
Ford nechce zůstat pozadu a chce také nabídnout alternativní, elektromotorem poháněné, auto. A vzhledem k tomu, že si pro tento projekt vybral právě Focus, je tady jistá šance, že bychom se mohli dočkat špičkových jízdních vlastností. Focus by měl uhánět až 140 km/h s dojezdem poměrně slabých 100km. Na nabití by měli stačit čtyři hodiny, což je naopak velmi dobrý čas. Elektrický Focus by se měl v evropě objevit v roce 2012.
Názor Driverswebu: Přestěhujte se blíže k oblíbeným okreskám, abyste domů nemuseli tlačit.
Porsche 918 RSR
Včera Porsche poodhalilo roušku tajemství svého nového konceptu, dnes ji strhlo docela a ukázalo nám jej celý hanbatý. Takžeee, co byste rádi věděli? Odmyslete si závodní výbavu a máte před sebou prakticky produkční verzi modelu 918, prvního sériového hybridního supersportu. Jde o rozvoj myšlenky konceptu 918 Spyder představeného loni v Ženevě. O pohon se stará primárně V8 (ještě neznáme objem, ale patrně kolem 3,5 litru) s 560 koňmi produkovanými v 10.300 otáčkách za minutu, kterému pomáhají dva v přídi usazené elektromotory pohánějící přední kola, každý o výkonu sto koní, celkem tedy budete mít na povel až 767 koní. Energie pro elektromotory se bude generovat při brzdění a uvolnit ji budete moci pomocí tlačítka. Je jen jediný akceptovatelný způsob umístění tlačítka na odpálení energie elektromotorů – v hlavici řadicí páky krytý záklopkou, stejně jako u stíhaček nebo Mercedesu SLR. Co si ale počne Porsche, když 918 bude jen pádla pod volantem? Promarněná šance... Uvidíme ho na závodních okruzích? Dost možná, už číslo 22, kterým je ozdobeno, evokuje model 917, který v rukách Helmuta Marka a Gijse van Lennepa v roce 1971 vyhrál 24h Le Mans. Pokud se vám líbí, můžete už složit zálohu, konečná cena bude skromných cca 500 tisíc Euro. A co by nás dost zajímalo? Kolik stál Adidas ten reklamní prostor na zadním křídle.
Názor Driverswebu: Co by na něj asi říkal Steve McQueen?
Hyundai Veloster
Tak tu máme oficiální představení sériového modelu. Jsme z celé té svérázné koncepce hatchbackokupé se třemi dveřmi pořád trochu nesví, ale někde vzadu v hlavě hlodá pocit, že by to mohlo fungovat. Opravdu líbivé a dynamické auto by si Hyundai určitě zasloužil a Scirocco konkurenci potřebuje, ať máme na ulicích po čem zkoumavě pokukovat.
Názor Driverswebu: Hlavně aby Veloster taky dobře jezdil!
Ford Vertrek
Tak takhle nějak bude vypadat příští Kuga, až nám ji Ford na začátku roku 2012 nabídne. Líbí? Milý a přátelský výraz současné Kugy je pryč, nástupce vypadá pořádně masivně a nebojácně. O kolik si myslíte, že je nový tvar aerodynamick účinnější? Obligátních 10 %? Nikoliv, pouze o 5 %. Hanba! Příští Kuga bude stát na platformě nového Focusu a stejně jako on bude také globálním modelem. Což znamená, že se nebude líbit američanům a číňanům stejně jako nám, ale úplně z jiných důvodů. Prohnané!
Názor Driverswebu: Přijde nám na první pohled trochu moc utilitární. Kampak asi Ford se svým designem směřuje...
Honda Civic
Honda představila na svém stánku hned dva nové Civicy (coupé a sedan). Z nichž ani jeden není určen pro evropský trh. A ani nenaznačuje, jak bude evropská verze vypadat. Ehm, jako bychom nic neřekli.
Názor Driverswebu: Na nový Civic jsme hodně zvědaví, Honda má co napravovat. Ani nám nevadí, že nebude vypadat takhle, vlastně spíš naopak, americká verze je příliš nenápadná.
Chevrolet Sonic Z-Spec koncept
Chevy se snaží oživit své nové Aveo (za oceánem se jmenuje jako ježek ze her od Segy) trochou domácího tununigu. Jiný přední spojler, zadní křídlo, 18" kola BBS, sportovnější interiér s anatomy od Recara a vše laděné do černo oranžové. Vypadá dobře, ne? Ukousne vám ruku, když ho podrbete pod bradou? Dost možná...
Názor Driverswebu: Hot hatchů není nikdy dost, tyhle tryskomyši se nám prostě neomrzí. Taaak, a teď si ještě pohrajte s tím sedanem, který jste předvedli včera, ok?
Toyota Prius
Toyota chce navázat na komerční úspěch Priusu (1 milion prodaných aut za 10 let pouze v USA) a obecnou oblibu hybridních aut za velkou louží tím, že vytvoří vlastní podznačku hybridů. Tento krok podpořila představením dvou konceptů, prostorného pětimístného MPV (Prius V) a supermini o velikosti Yarisu (Prius C), které doplní již vyráběný standardní Prius a Prius plug-in hybrid. MPV by mělo mít spíše praktický charakter, supermini se zaměří na mladé páry, které mají rády ekologii, ale také se chtějí za volantem bavit. Příchod obou nových modelů je plánován na rok 2012 a je vysoce pravděpodobné, že se k nám do Evropy nedostanou, nafta je tu pořád populárnější než hybridy.
Názor Driverswebu: Jak tak na ně koukáme... ať si je klidně v Americe nechají.
Prius C
Prius V