Datum článku: 14.4.2011 | Autor textu: Martin Jánský
Oficiální představení nejočekávanější novinky příštího roku se mílovými kroky blíží a tak všichni automobiloví nadšenci hltají každou informaci, která prosákne z vývoje. Radujte se, máme další porci!
Akio Toyoda. Tohle jméno teď nejspíš budeme slýchat čím dál častěji. Akio je pravnukem zakladatele značky Toyota, současného největšího výrobce automobilů na světě. Jenže Akio je také nadšený řidič a aby ke značce přitáhl nové zákazníky a připoutal si je, chce novým Toyotám vtisknout víc charakteru a naučit je poskytovat víc řidičského uspokojení. Proto vznikl koncept dostupného kupé s pohonem zadních kol, jenž má změnit mínění lidí o tom, jak Toyoty jezdí, a který společně s dvojčetem od Subaru a Hyundaiem Genesis znovuzakládá segment tolik oblíbený v historii a v poslední dekádě prakticky vyhubený hot hatchi.
FT-86, která ne náhodou svým názvem evokuje vzpomínky na legendární Corollu AE-86, byla kompletně vyvinuta v Evropě, kde jsou silnice nejnáročnější. Co bude fungovat v Evropě, bude fungovat po celém světě, kde se FT-86 bude prodávat. Upravený koncept představený loni na podzim je podle informací z Toyoty z 95 % hotové auto. Například 20" kola se do produkce rozhodně nedostanou. První vozy dorazí na trh v polovině příštího roku, hned po tom uvede Subaru svou technicky identickou verzi (prý s velmi pitomým jménem 086a), která se ale bude lišit designovými detaily, silueta zůstane totožná. Spolupráce Toyoty se Subaru na projektu byla velmi úzká, Subaru darovalo plochý čtyřválec, know how výroby aut pro pravé řidiče a nabídlo své výrobní kapacity v USA, zatímco Toyota přinesla velkou znalost trhů a ekonomické expertízy.
Toyobaru kupé míří přímo do teritoria VW Scirocco, jenže oproti němu přináší sportovnější pohon zadních kol, nižší těžiště (zejména díky boxeru v přídi) a o 200 kg nižší hmotnost a to vše při zachování každodenní praktičnosti koncepce interiéru 2+2. S délkou 4 235 mm je stejně velký jako Auris, ale na výšku měří pouhých 1 270 mm. Kombinace kompaktních rozměrů, nízkého těžiště, přinejmenším 200 koní pod kapotou a hmotnosti kolem 1 100 kg zní nesmírně lákavě. Odhaduje se, že základní model by měl být schopen zrychlit na stovku za kolem sedmi sekund a uhánět až 225 km/h. Základem bude šestistupňový manuál, na některých trzích se objeví i šestistupňový automat s pádlovým řazením, samozřejmostí pak kotoučové brzdy ve všech rozích. Výkonné turbomotory Subaru samozřejmě lákají a tak bychom se nedivili, kdyby se časem objevila i pořádně našlapaná verze s výkonem kolem japonsky obligátních 280 koní. Držme si palce.
Vývojáři strávili šest měsíců vyčerpávajícím laděním podvozku a aby zajistili jeho vysokou úroveň, neváhali použít i některé sofistikovanější součásti, přestože základní koncepce je veskrze konvenční – MacPherson vpředu a multilink vzadu se stabilizátory na obou nápravách. Hodně času bylo věnováno i ideální řidičské pozici a výhledu (vzpomeňte na posunutí A sloupků pro eliminaci tunelového vidění), ergonomie bude jistě také skvělá jako ostatně u většiny Toyot. Vývoj vozu stále pokračuje a my se nemůžeme dosčkat konečného výsledku.
Názor Driverswebu: Velká příležitost, velká zodpovědnost. Nedovedeme si představit, že by neuspěli.