foto Driversweb.cz

Suzuki Jimny – Zažít! Úsměv!

Datum článku: 9.12.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Svět se zbláznil, Tesla představuje špičatý elektrický pickup bez designu, bez palubní desky a vlastně i bez volantu. Dostáváme se do doby, kdy skvělé auto dělí od otravného často jen software automatických systémů a na městských autech začíná být důležitější cena za minutu pronájmu spíše než za celé auto. Pokud už jste měli pocit, že doba, kdy v autě záleželo na poctivé mechanice, je nenávratně pryč, tak jste na velkém omylu. Přivítejte Suzuki Jimny!

 

Suzuki Jimny je v dnešní době tak trefnou kombinací funkčně navrženého moderního auta na odolném mechanickém základu, že sklízí obrovskou vlnu úspěchu. Kromě klasické cílovky minimalistických myslivců, rybářů, chatařů, farmářů a velké skupiny offroadistů má Jimny nově dostatek moderních technologií a porce stylu, aby ho milovali i městští hipsteři, punkerky, všechny děti za oknem školky i domácí mazlíčci. Všichni totiž cítí, že každá cesta tímhle autem bude skutečné dobrodružství hodné hashtagů #travel #trip #nature. 

Už tenhle zájem sám o sobě stačil na to, aby se na nové Jimny stály fronty (z toho důvodu bylo také odsunuté představení pro Českou republiku), ale situace kolem tohohle svěžího malého offroadu je ještě ostřejší. Počet výrobních kvót pro Evropu totiž limitují i okolnosti emisních limitů. Příliš vysoké prodeje by totiž navyšovaly emisní průměr celé modelové řady až příliš vysoko, čímž by si automobilka způsobila dodatečné pokuty od Evropské unie.

I přes aplikaci překvapivě úsporného motoru 1.5 VVT muselo být zatraceně složité prodeje nového Jimnyho v Evropě vůbec prosadit a je dost možná jedním z posledních takhle mechanických aut. Naše generace má ale to štěstí takové auto ještě zažít.  

 

ZAŽÍT!

Jimny působí tak mírumilovně, že byste mu klidně věřili, jak po nocích stojí zaparkované u krmelců a bez vedlejších úmyslů tam jen tak kecá se srnkami. Pod mírumilovnou slupkou je to ale jeden z nejdrsnějších i nejpravověrnějších offroadů na trhu a také dobře ví, jak z toho nevinného kecání s lesní zvěří udělat zábavnou party, plnou odletujícího bahna. 

Jakmile se totiž s Jimnym rozjedete, ucítíte veškerou jeho mechanickou surovost a hrubost, která se už z dnešních aut, tedy až na výjimky, naprosto vytratila. Řazení nakrátko poskládaných převodů je mechanické a přesné jak nabíjení odstřelovací pušky, podvozek s sebou neustále ošívá a pohazuje, jako by za každou nerovností hledal nějaký brutální terén. Do stejného duchu zapadá i motor, který má sice hutný, živý, ale taky tak hrubý projev, že zní, jako byste ho podtáčeli v celém jeho spektru. Je to každým coulem offroad podle původní receptury, jen má jednoduše navíc spoustu výbavy, která použití auta v dnešním civilizovaném světě příjemně usnadňuje.

Ať už potřebujete svítit na rozkládání stanu, na práci v lese nebo na dálnici, full LED světla odvedou práci tak dobře, že je vedle nich jakýkoliv příplatek za světelnou rampu zbytečný. S Apple CarPlay a MirrorLink technologiemi infotainmentu můžete z místa řidiče pohodlně sledovat a ovládat všechny aplikace, na které jste zvyklí z telefonu. Z Jimnyho je zkrátka  použitelné auto, i když zrovna nejedete podle buzoly. Vlastně se mu ve městě dost líbí!

V autě s téměř až komicky malými rozměry sice vypadáte, jako byste jej řídili ze zadních sedaček, ale díky těm rozměrům se protáhnete i skulinkami v provozu, kam byste běžně nevešli. Pár dní ježdění po Praze si navíc řeklo jen o 6–7 l/100 km, což je zhruba o 2 l méně, než jsme to zvládli s předchozí generací Jimny 1.3 VVT, kterou jsme testovali pár let nazpátek a test najdete zde

 

ÚSMĚV!

Už pár dní se s Jimnym usmívám zážitkům ze svižného projíždnění městským provozem, užívám si pozornosti okolí, ale nejvíc jsem se těšil na okamžik, kdy se výpadovka z města ucpe jako právě teď a já konečně zatáhnu za páku pohonu všech kol přes režim 4H až na 4L a stočím volant přímo do příkopu na polní cestu za ním. S bezkonkurenčním nájezdovým, přejezdovým i odjezdovým úhlem můžu vzít příkop téměř bez překřížení náprav, elektronické přibrzdění kol ve chvíli překřížení nasupluje uzávěrky a já se směju od ucha k uchu, zatímco šplhám z příkopu na polňačku. Kdyby to viděly srnky od nás z lesa, už bych se přes jejich zástup k Jimnymu ráno ani nedostal.

Asi jste dobře pochopili, že tohle auto bylo jedno z těch nejzábavnějších, které jsme letos testovali. Mezi námi v lese, pojďme si ale nalít čistého vína. Stejně jako tomu je u všech zábavných aut, tak i tady je těch řidičských vjemů tolik, že si od nich zkrátka potřebujete občas odpočinout. Z 50 zábavných kilometrů denně budete nadšení, ale ze 100 km v kuse už budete z auta vysedat otrávení a vyčerpaní. Není to zkrátka auto pro každého ani pro všechny příležitosti, ale pokud už doma jedno cestovní auto máte a hledáte jen malou čtyřkolku „na poskakování“ po okolí, pak vám závidím, že si můžete koupit tak svěží a cool auto jako Jimny 1.5 VVT. Je jedním z nejzajímavějších běžně dostupných aut dneška a jsem fakt rád, že ho v Evropě můžeme potkávat. 

Text & Photo: Matěj Slepička

 

 

Technické parametry vozidla Suzuki Jimny 1.5 VVT:

Základní cena vozu

422 900 Kč

Hmotnost

1 165 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 462 cm3

Výkon

75 kW (100 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

80 koní/t

Točivý moment

140 Nm při 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

12,6 s

Max. rychlost  

145 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

Manuální s redukcí

Poháněná kola

Pohon zadních kol/všech kol

Spotřeba kombinovaná

6,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

40 l

Zavěšení přední nápravy

Tuhá náprava v 3ramenném závěsu

Zavěšení zadní nápravy

Tuhá náprava v 3ramenném závěsu

Rozměr pneumatik

195/80 R15

Délka

3 645 mm

Šířka

1 645 mm

Výška

1 720 mm

Rozvor náprav

2 250 mm

Přívěs brzděný/nebrzděný

1 300 / 350 l

Galerie

Komentáře